שלוש שנותיי הראשונות במערכת החינוך היו מתסכלות. פוטרתי מכל בית ספר, וממש בדקה התשעים התקבלתי לבית ספר אחר. משם חלה תפנית חיובית ביותר כולל בזמן כתיבת שורות אלו.
שנת תשפ"ה היא שנתי השתיים עשרה במערכת החינוך. להיות מורה ואיש חינוך זה לחיות את ההווה והעתיד במקביל. כל תחילת שנה אני מסתכל לתלמידים חדשים בעיניים ואומר לעצמי: "עד סוף יב' יש לי להשביח אותו/אותה, יותר מזה?"
אנחנו עדיין בעיצומה של מלחמה וחיים במתח פוליטי חברתי. יחד עם זאת, אני חושב שזו הזדמנות להתעלות, "לדבר טוב" (הרב מרדכי אברהם גוטליב) ולהתרכז בעשייה חרף כל הקשיים.
אלה 26 הטיפים שלי למורים מתחילים שאולי כרגע חשים את התסכול שאני חוויתי בתחילת הדרך.
בירוקרטיה
- תיק עובד הוראה: תבדקו שיש לכן.ם תיק עובד הוראה בפורטל עובדי ההוראה, הסדירו קרן השתלמות וקרן פנסיה, וקראו על תנאי השכר (כולל דמי נסיעה). רפורמת עוז לתמורה מיועדת למורים בחטיבה עליונה ורפורמת אופק חדש מיועדת למורים בחטיבת ביניים וביסודי. נרשמים לרפורמות דרך טלפון למוקד של כל אחת מהרפורמות. מורי חט"ע בדרך כלל חברים בארגון המורים ומורי חט"ב ויסודי בדרך כלל חברים בהסתדרות המורים. יש הרבה ביקורת מוצדקת על תפקוד הארגונים הללו, אך בעיניי מימוש חופש ההתאגדות הוא דבר נכון לכל עובד.ת הוראה.
- הכסף של המורים: הצטרפו לקבוצת הפייסבוק ו/או הוואטסאפ של "הכסף של המורים", יש גם אתר. מתן בריסקר ויוסי אוליבר ועוד כמה עושים עבודה נהדרת, וחשוב מאוד להכיר ו/או להיחשף. הם גם יוזמים ובינרים מעניינים וחשובים החורגים מדלת אמות עבודת ההוראה ו/או החינוך.
- תיאום מס לעובדים במקום נוסף: למיטב ידיעתי, כל עובד.ת הוראה צריכ.ה למלא כל שנה אזרחית חדשה טופס 101 מקוון בפורטל עובדי ההוראה. במסגרת טופס זה יש סעיף בו עליכן.ם לצרף תיאום מס אם יש בכך צורך. תיאום מס היא פרוצדורה שכל עובד חייב לעשות מול רשויות המס (מס הכנסה) כאשר יש לו יותר ממעסיק אחד במהלך שנת המס, ואין הדבר משנה כמה זמן עובד הוא באותו מקום עבודה נוסף. ניתן לעשות תיאום מס מקוון אחד בשנה אזרחית. אני תמיד עושה בתחילת ינואר ולאחר מכן שולח במייל להנהלת החשבונות של כל מעסיק את תיאום המס הרלוונטי. לדוגמה: אני עובד בעלות של כפר נוער, המעסיק העיקרי שלי; משרד החינוך משלם לי מילוי מקום; המרב"ד משלם לי כאשר אני בוחן במהלך בחינות הבגרות (אנגלית, אזרחות והיסטוריה).
בכיתה
- גמישות בשיעור: חשוב להגיע מוכנים לשיעור, אבל מאידך אל תהססו לשנות תוכניות אם מערך השיעור אינו הולך כמתוכנן. תשמרו בשרוול אפשרויות נוספות. גמישות היא מיומנות חובה בימינו.
- לשמור על עניין: חשוב מאוד לנסות לעניין את התלמידים ו/או לגוון בשיטות ההוראה. אתגרו גם את עצמכן.ם, ובמקום לחזור על אותו מערך שיעור, נסו למצוא דרכים שונות להציג את הנושא הנלמד ולהבין מה עובד יותר טוב בכל כיתה.
- בכיתות קשות: גם אם אתן.ם מרגישים במלחמת התשה, כמבוגרים האחראים אל תאבדו עשתונות. במקום זה תערבו את ההורים, המחנכ.ת, המנהל.ת – בדברים שליליים וחיוביים כאחד.
- מה שלא הורג מחשל: לא אחת נותנים למורים חדשים את הכיתות הקשות ביותר – השתדלו לקחת את האתגר בשתי ידיים.
- תצאו מהכיתה: בדקו אפשרויות לצאת מהכיתה מדי פעם. אני משתדל לעשות הרבה תרגילים מקוונים דרך הניידים. ברור לי שלא כולם עושים זאת, אך זו דרך לרתום אותם. הטכנולוגיה מהותית מאוד אצל התלמיד.ה לא פחות מאצלך כמורה.
עם התלמידים
- תקשורת בריאה: תקשורת בריאה, אמון ויחסים טובים עם תלמידים הם המפתח להצלחה הדדית. התאמצו כדי להרוויח את אמונם. זה כיף ויש לזה משמעות אדירה כאשר תלמידים סומכים עליך ומשתפים אותך ומתייעצים איתך גם בדברים החורגים מכותלי ביה"ס. לא אחת תלמידים לומדים ברצינות בשיעורים רק בשל הקשר הטוב עם המורה, וזו ממש לא קלישאה. כל מורה היא גם מחנכת, וזה אומר שמורה היא לא רק דמות מקצועית אלא הרבה מעבר.
- מילה טובה: אל תדברו עם התלמיד ו/או המחנך של התלמיד ו/או עם הורה התלמיד רק על דברים שליליים. זו טעות שכיחה ומהותית שמורים רבים עושים – אפילו מורים ותיקים. נכון שאין הזדמנויות רבות זמן לשיחות, אבל הודעה חיובית בוואטסאפ לתלמיד ו/או מילה טובה במשוב ו/או מילה טובה למחנך ו/או להורה עושה פלאים. להקפיד לעשות כן בתדירות שבועית.
- ווטסאפ: פתחו קבוצת וואטסאפ כיתתית בה אפשר להודיע הודעות רלוונטיות. חשוב להגדיר במסגרת זו את השעות הסבירות ליצירת קשר. אישית אין לי בעיה לענות כמעט בכל שעה, אני פשוט אומר מראש שאני רק רוצה שיפעילו שיקול דעת כי לא בטוח שאענה להודעה באופן מיידי.
- אחריות אישית: התלמידים אחראים להשלים חומר אם היו חולים ו/או הבריזו. אני אישית כותב ושולח הכול בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית. הם אחראים להתכונן למבחן, לתת את החומר שבוע מראש ולתזכר מדי פעם. אין דבר כזה לחכות לך ליד הכיתה ולבקש מועד ב' שתי דקות לפני התחלת המבחן אלא אם כן קרה משהו באמת יוצא דופן.
מקצועיות:
- מייל מקצועי: השתדלו להתנהל במייל הבית ספרי ולא במייל הפרטי. בהערת אגב, אסור להשתמש בגוגל קלאסרום דרך המייל הפרטי של המורה ו/או התלמיד אלא רק דרך מייל רשמי של ביה"ס ו/או משרד החינוך.
- גוגל דרייב: הקפידו על סדר בגוגל דרייב. ארגנו תיקיות לפי מקצועות ותתי תיקיות לפי נושאים. כל סוגיית הסטאז' צריכה להיות שמורה בתיקייה נפרדת. תשמרו דברים ביומן גוגל, תקתקו משימות בזמן, ובדקו אפשרויות להשתלם במקביל לסדנת הסטאז'. כמו כן, זה הזמן להיכנס בהדרגה לעובי הקורה לעולם הטכנו-פדגוגיה ובינה מלאכותית.
- השתלמויות: בנוסף להשתלמויות בפסגות השונות (מרכזי פסג"ה), יש אפשרות להירשם להשתלמויות דרך מט"ח. בעקרון אמורים להירשם להשתלמות במרכז פסג"ה הנמצא במחוז בו המורה עובד.ת (הרישום כיום להשתלמויות נעשה דרך מערכת מצפן הנמצאת בפורטל עובדי ההוראה) אבל זה לא כתוב בלוחות הברית, ואני אישית עשיתי השתלמויות שהיו במרכזי פסג"ה שלא במחוז שלי. טרם פורסמו השתלמויות לשנה"ל תשפ"ה, אבל כדאי להתחיל להסתכל כל כמה זמן במרכז פסג"ה הקרוב אליכן.ם כי ההשתלמויות מתמלאות מהר – לרוב הן מתחילות אחרי חגי תשרי. אחרי שמסיימים השתלמות לוקח בערך חודשיים עד שרואים את ההשתלמות ב-"קורסים שלי" בפורטל עובדי ההוראה (מרחב פיתוח מקצועי). כמובן שאני מעדיף השתלמויות מקוונות, בעיניי זה הרבה יותר נוח ויעיל. כמעט בכל בית ספר יש גם השתלמות בית-ספרית.
- תשאלו בכתב: לא להסס לשאול קולגות שאלות, ושאלות מהותיות עדיף שיהיו מתועדות במייל. לא להסס לשלוח פנייה מקוונת בפורטל עובדי ההוראה בהתאם לנושא הקשור שתרצו לדעת.
- זכויות יוצרים: שימו לב לנושא של זכויות יוצרים. לא אחת בגוגל יש תמונות המוגנות בזכויות יוצרים. זו עוד סיבה למה כדאי להשתמש בבינה מלאכותית, פשוט כותבים פרומפט לתמונה במקום לחפש בגוגל.
בבית הספר
- תורנויות בבית הספר: הגיעו לתורנויות בהפסקה בזמן. אם חלילה קורה משהו לתלמיד והמורה לא היה בעמדה שהיה מחויב להיות בהתאם ללוח התורנויות, המורה חשוף לתביעה משפטית מתוך פקודת הנזיקין. אם אתן.ם לא יכולים להגיע לתורנות ו/או חולים, תדאגו למחליפים מראש, ואם אין מתנדבים אז כתבו לרכז הביטחון שיעזור (לשם תיעוד).
- אישורים על היעדרויות: במידה ונעדרתן.ם מבית הספר, הפיקו אישור מחלה מקוון ותשלחו אותו למזכירות בהקדם האפשרי. אם לא תשלחו בזמן, יבוא הדבר לידי ביטוי בתלוש המשכורת. אל תעזבו את שטח בית הספר במהלך שעות העבודה למעט אישור מנהל.ת.
- הימנעו מטלפון שבור: כאשר צריך לעדכן כמה קולגות, אל תסמכו על כך שאנשים יהיו מתואמים. דאגו לכך בעצמכן.ם. למשל: אני מוצא לנכון לעדכן את המחנכת ואת יועצת השכבה. כל אחת תקבל הודעה בנפרד, ככה אני עובד.
בהמשך הדרך
- אל תהיו פרפקציוניסטים אלא מקסימליסטים: "לא עליך המלאכה לגמור ואין אתה בן חורין להיבטל ממנה" (מסכת אבות).
- התפתחות מקצועית: להתחיל לגלגל בראש מחשבות על תואר שני ו/או התפתחות מקצועית ו/או תשוקות חדשות.
- סיום תואר: ברגע שסיימתן.ם תואר ו/או תעודת הוראה, עליכן.ם לשלוח את המסמך הרשמי ו/או נאמן למקור וגיליון הציונים למשרד החינוך בדואר רשום ו/או שהמנהלת תשלח זאת באופן מקוון עבורכן.ם למשרד החינוך. לוודא בפורטל עובדי ההוראה שנתוני ההעסקה שלכן.ם מעודכנים, ולא להסס לנדנד אם לא. לשלוח הכול במייל גם למזכירות ביה"ס, הנהלת חשבונות, מנהל.ת ו/או רכז.ת המקצוע.
- אל תשכחו: גם רומא לא נבנתה ביום אחד, ואתן.ם רק בתחילת הקריירה!
- שליחות לאומית: יש לחצים בעבודת המורה ו/או המחנכ.ת וזו עבודה תובענית, אבל באותה נשימה ממלאת סיפוק ובעלת חשיבות עליונה ברמה הלאומית ו/או החברתית. תזכרו ש"אין דבר כזה למידה לא משמעותית" (ד"ר שמעון אזולאי).
- המצב הביטחוני: כמובן שיש להפגין רגישות ומודעות להתפתחויות במישור הביטחוני, אך אל תתנו לזה לנהל אתכן.ם. נסו לייצר שגרת לימודים עבור התלמידות והתלמידים. נתפלל שהחטופים ישובו במהרה לביתם, כמו כן גם המפונים תושבי העוטף והצפון, ושהמצב ישתנה לטובה בהקדם האפשרי.