נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
חדר המורים הוא חממה לצמיחה. אחת הסוגיות שאני מעלה בכל עת בדיוני עולם הכניסה להוראה הוא נושא ההשתלבות בחדר המורים. באופן אישי, התמזל מזלי אי שם לפני עשרים שנים כאשר הגעתי בתחילת דרכי לחדר מורים מכיל ועוטף. הייתי מורה צעירה, חסרת ניסיון וזקוקה לליווי ותמיכה.
מחנכת ותיקה ונמרצת דרשה בשלומי על בסיס יומיומי, שיתפה אותי בחומרי למידה מוצלחים והשיאה לי עצות להתנהלות מול הורים שמלוות אותי עד היום. הקולגות שלי עטפו אותי בתשומת לב, חום ובעיקר באמונה שאני יכולה להצליח. העין הטובה הזו חיזקה את תחושת השליחות איתה הגעתי לתפקיד.
חדר המורים הוא למעשה כיתת האם של המורים. המקום בו נמדדים דפוסים חברתיים לצד דפוסים מקצועיים. עבור חלק מהמורים חדר המורים הוא חממה מטפחת בה נמצאים החברים – לא קולגות – עימם הם מתראים גם מחוץ לשעות העבודה. עבור אחרים, חדר המורים הוא מקום שממחיש את בדידותם החברתית או המקצועית בעבודה.
החוויה בחדר המורים תשפיע באופן משמעותי על הרצון של המורה להישאר באותו בית ספר ולעיתים אף בהוראה באופן כללי.
חוסר הצלחה בהשתלבות בחדר מורים אחד לא מעיד ולו במאומה על האפשרות והיכולת להשתלב באחר. לכל חדר מורים אופי משלו. זו ההזדמנות שלכן.ם לבדוק אם חדר המורים שלכן.ם עונה על עשרת הדיברות לעין טובה, שכל כך נחוצה למורות ולמורים החדשים שמגיעים אליו!
חייכו. חיוך קטן עושה את ההבדל הגדול. היכנסו מבעד לשער, חייכו לשומר בכניסה ולמי שנקרה בדרככן.ם. גם אם עברתן.ם יום קשה, אל תוותרו על החיוך – לא בכיתה ולא בחדר המורים. החיוך ישפר לא רק את ההרגשה של מי שממולכן.ם אלא גם את הרגשתכן.ם!
שאלו. מה נשמע? מה שלומך? איך עבר עלייך השיעור? רוצה קפה? עוגה?
שתפו. הכנתן.ם מערך רלוונטי ומעניין? העברתן.ם פעילות נחמדה שסחפה את התלמידות והתלמידים? אל תשמרו אותה לעצמכן.ם. אם חשובות לכן.ם זכויות היוצרים, זו גם לא בעיה. פשוט הוסיפו את השם ובקשו להיות מתויגים – כולל בכתבה בהגיע זמן חינוך. לכו תדעו, אולי תהפכו להיות מפורסמים בזכות זה?
הושיטו יד. במהלך היום כשאנחנו עמוסים אין לנו תמיד פניות ממשית, אבל אפשר להפנות לקולגות אחרים, להשיא עצה, להציע בגבולות האפשריים שלנו. עצם ההצעה תעשה את ההבדל.
ד"ש. כמו שאתן.ם נוהגות ונוהגים עם התלמידים, כאשר הבחנתן.ם שמורה חסר.ה שלחו הודעה קטנה. זה מחמם את הלב, ובעידן הוואטסאפ זו ממש לא טרחה.
שתפו פעולה. אם אפשר לייצר שיתופי פעולה בין כיתות במסגרת פעילויות, כולם ירוויחו והדבר ייקל על הצוותים. אפשר לעשות רוטציה באחריות כדי שכולם ירגישו שתרומתם שווה ואף אחד לא ירגיש מנוצל.
חלקו תפקידים. בעיקר בצוותים שעובדים יחד. אין סיבה שכולם יכינו ויעבדו על אותו הדבר. יהיה יעיל וממוקד יותר אם כל אחת/אחד יתרמו בחלק שבו הם חזקים. תעבדו פחות ובאופן יעיל יותר!
השיאו עצה. מכל מלמדיי השכלתי, ודאי מהמורות והמורים הנחמדים שסביבי. אם גיליתן.ם תובנה חדשה, הצלחתם.ם לשלוח טופס בירוקרטי או כל דבר שנראה לכן.ם בעל ערך, העשירו את הסביבה בתובנה.
השתדלו. למאמץ הקטן שלכן.ם עשויה להיות משמעות גדולה עבור הצד השני – עצם הכוונה, ההכרה והיחס.
עין טובה. כמו שאנחנו משתדלות ומשתדלים לראות את התלמידים בעין טובה ולמצוא בכל אחד ואחת את האור, נהגו כך גם בצוות. הדבר יניב פירות טובים ויתרום ללבלוב חדר המורים. חממה, כבר אמרנו?
כיום כמורה ותיקה אני זוכרת את חסד נעוריי ומשתדלת בין הריצות והצרכים לראות את המתמחים והמורים החדשים, להשיא להם עצה, להשאיר על שולחנם מערך שהכנתי, לשים לב כשהם נעדרים ולדרוש בשלומם, לשתף אותם בחשיבה ובהתארגנות, ולפעמים אני רק מעניקה להם אוזן קשבת. אם גרמתי למישהו מהם לחוש עטוף כפי שאני חשתי, דיינו.