נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
דמיינו לעצמכן.ם קיר ענק בפרוזדור מלא באתגרי ידע, חשיבה, היגיון, יצירתיות והנאה. לכל תלמיד.ה יש מחברת הנושאת את השם "האתגרים שלי" המחולקת לחמישה נושאים. למורים בצוות יש קישור לחוברת תשובות לפי נושאים.
דמיינו ילדים סקרנים, תחרותיים, כאלה שכמהים להרחבת הידע והאופקים. תלמידים מחוננים ומצטיינים – תלמידי אמירים או תלמידים בעלי מוטיבציה ללמידה. מאידך דמיינו את אלה הביישנים – השקופים שרוצים להתקדם ואוהבים לעבוד בשקט האופייני להם.
כעת, נסו להיזכר: כמה פעמים תלמידים טענו שסיימו את המשימה? סיימו ראשונים מבחן? משעמם להם? כמה קבוצות של פרטני וכמה רמות יש בכיתה אחת? בכל דיסציפלינה.
התשובה לכך היא ניצול מיטבי של הזמן מול האתגרים שבקיר הפלאים. נשמע מעניין? המטרה היא כפולה: מצד אחד, להתכתב עם תוכנית הלימודים. מצד שני, להעשיר את הידע. כך זה יתאים לכל קשת האוכלוסייה בבית הספר. באתגרים ניתן להיעזר באינטרנט לחיפוש מידע, חשיבה עצמית או בזוגות, התמודדות מול שאלות וכתיבה במחברת, יחד עם זאת, יש אתגר אישי והוא בא לידי ביטוי בבדיקה.
בכיתה יש לא מעט תלמידים שחוששים לענות לשאלות המורה, בין אם הם בטוחים בתשובה ובין אם עולה המחשבה שאחרים ילעגו במידה והם יטעו. האתגר שבקיר הוא אישי ויחד עם זאת מסקרן, מוכיח מסוגלות עצמית, מלמד, ולעיתים הרצון לקבל טפיחה על השכם, פרגון מול כולם או תעודה מקבל משמעות. לשם כך תלמידים מוכנים לנסות לאתגר את עצמם.
בעת יישום האתגר, המצטיינים, הבינוניים וגם אלה המתקשים ירוויחו ויעשירו את הידע, יתנסו בחשיבה עצמית וישתדלו להתמודד. עולות השאלות: מי ישגיח... אולי יעתיקו ... אולי רמת האמינות לא שווה את המאמץ. כל בעיה נועדה לפתרון.
האתגר מזכה בתעודה, סוג של מסלול הצלחה.
מראש מודיעים לתלמידים שניגשים לאתגר שבקיר שעליהם לבצע עשר מטלות מגוונות, בזמנם הפנוי. המורה בודקת רק לאחר שתלמיד.ה השיבו על עשר שאלות מגוונות מכל הנושאים. פעם בשבוע מתבצעת בדיקה, תלמיד.ה שביצע.ה משימות רשאי.ת להגיש את המחברת. למורה יש זכות לבחור שאלה אחת ולבקש מהתלמיד.ה להסביר אותה. במידה והתלמידים לא ידעו להסביר את התשובה או לפתור מחדש בנוכחות המורה, לא יזכו בניקוד. ברגע שתלמידים מודעים מראש שהמורה תשאל שאלה אחת הם יחשבו פעמיים. במידה וישנה שאלה שחזרה על עצמה (כפולה) לא יתקבל ניקוד.
יש מצב שתלמידים יצלמו אתגר, יפתרו אותו בבית ויגישו – הכול "כשר". עצם ההתמודדות, הניסיון להגיע לפתרון, והעובדה שהתלמיד.ה יידרשו להסביר אחת מתוך עשר החידות/המטלות "תהדהד" אצל כל תלמיד ותלמידה. מה לגבי הניקוד? במידה ויש טעות באחת השאלות, התלמידים לא יקבלו ניקוד. אפשר לבקש לפתור את השאלה מחדש או שאלה חלופית ולהמתין לשבוע הבא לבדיקה.
לכל קטע בקיר תופיע כותרת מתאימה הכוללת דפי עבודה מאתגרים. למשל, הכותרת "היגיון" תכלול כרטיסיות מנוילנות של חידות היגיון ברמות קושי שונות. התלמידים משיבים רק במחברת המיועדת. ניתן לעשות זאת בהפסקות, לאחר סיום בחינה כשנותר זמן, ובכל עת שהצוות החינוכי יחליט.
האתגרים שבקיר מאפשרים הקניית ידע בכל מקצוע ברמה מאתגרת: אנגלית, בעיות מילוליות, מתמטיקה, לשון, היסטוריה, גאוגרפיה, חידות טריוויה – שפע של אתגרים. כל המורות והמורים שותפים להצלחה הזאת – וביחד כולם יוצרים את השלם.
במידה והרעיון מתאים לכן.ם כצוות, בואו נתקדם: האתגר בנוי ממאגר שנוצר על ידי הצוות במחצית ראשונה ובמחצית שנייה.
ניתן להדפיס על מחולל קובייה שאלה בכל פאה של הקובייה ולאחר מכן לגזור, להדביק ולהפוך אותה לגוף תלת מימדי.
לדוגמה במדעים, אפשר לשאול כמה זמן לוקח לכל חומר להתכלות: שאריות מזון, חיתולים חד פעמיים, נייר, פחיות, זכוכית, פלסטיק ועוד. אחרי אתגר כזה, חיפוש מידע ומענה, בוודאי תגיע תובנה – החשיבות של משמעות המחזור ושמירה על הסביבה. זה נפלא כשעולה המודעות.
אצלנו בבית הספר, תלמידי אמירים חקרו על דמויות מעוררות השראה והכינו פלקטים. את המכלול הצגנו בקיר. אפשר בעקבות זה לשאול שאלות על הפלקטים שיצרו התלמידים.
אתגר נוסף בשפה - כלל תלמידי בית הספר יכולים לבחור באתגר. מטלה שתכלול כתיבת פסקה בהלימה למידע מאחד הפלקטים המעניינים. הבדיקה תיערך לפי כללי הפסקה. פתיח, גוף, סיום, פיסוק, תקינות תחבירית, לכידות ועוד. הדיוק בבדיקה באתגר מסוג זה הוא לא ברמת מבחן, אלא בהבנת הקונספט.
אפשר לערוך פיילוט בתחילת השנה, תחילה עם מאגר מצומצם ולאחר מכן, בהתאם להתעניינות, ניתן להרחיבו.
בהצלחה!