נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מה משותף לנחילי נמלים, ציי דגים, להקות ציפורים, עדרי זברות וצאן, פייסבוק, המוח האנושי ותנועת בני אדם? כל הנזכרים לעיל פועלים ברשת. כוחה של הרשת אינו בכל אחד מהאובייקטים שבה אלא נובע מהחיבור ומהקשרים הנרקמים ביניהם. הלכה למעשה, עוצמתה וחוסנה של הרשת גדולים בהרבה מסך האובייקטים שלה.
לכמה רשתות אתן.ם משויכות ומשויכים? מכמה רשתות אתן.ם נהנים ומקבלים "דיבידנד" אשר מסייע לכן.ם באופן קבוע? אם נביט כעת על בית ספר ונשאל את אותן שאלות, האם נוכל לומר שבית הספר מחובר למספיק רשתות אליהן הוא תורם ומהן הוא נתרם באופן קבוע? והאם נוכל להשליך מכך על עוצמתו וחוסנו של בית הספר?
הכול יודעים מהו "רישות" – או בשמו הידוע, נטוורקינג. מייקל דולוורת, הנשיא והמנכ"ל של אקזקיוטיב נטוורקס אינק ומוביל את תחום רשתות העמיתים, רואה ברישות את הדרך לקדם אג'נדות של אדם או של ארגון. בספרו "כוחם של קשרים" מציג מייקל את "אפקט הקשר". הוא מתייחס לתוצאות החיוביות המתקבלות כתוצאה מהשקעה ברשתות. התועלות המגוונות שניתן להפיק מאפקט הקשר, כגון היכולת לעשות דברים שלפני כן נראו בלתי אפשריים. באמצעות רשת יעילה אפשר להרחיב ולבסס את מאגר הידע, ובנוסף גם לשפר את יכולות הלמידה ושיתוף הפעולה. זאת ועוד, בעזרת הרשת ניתן להתמודד עם אתגרים ולהפיק את המרב מכל הזדמנות בקצב המהיר החיוני להצלחה במציאות הנוכחית.
הנה כמה דוגמאות לכוחה של רשת ברמה העולמית:
מה שעומד בבסיס כל אחת מהיוזמות הללו הוא הרשת. אנשים פוגשים אנשים; משתפים זה את זה בתחומי העניין, בשאיפות ובידע שלהם; עוזרים זה לזה; ויוצרים יחסים וקשרים מחייבים אשר לעיתים קרובות מובילים לשיתופי פעולה נפלאים. זהו טבעם של בני האדם – בליבנו כולנו יצורים חברתיים.
בית ספר הוא ארגון מעוגן סביבה. הוא פועל במרחב פיזי מוגדר ומגודר, ובמרבית המקרים לומדים בו ילדים ממרחב פיזי מוגדר – שכונה, רובע, עיר, מדינה. היותו של בית הספר ארגון פיזי מעוגן סביבה גם משליכה על צוות ההוראה בו אשר ברובו, במרבית המקרים, יתגורר במרחב גאוגרפי קרוב לבית הספר – לא תראו מורה מבריטניה בצוות ההוראה הסדיר של בית ספר בחדרה.
על רקע פערים ומגבלות נוספים הקיימים במערכת החינוך בכלל ובישראל בפרט, ואף בהקשר להיותו של בית הספר ארגון מעוגן סביבה, בתי ספר רבים סובלים ממגבלות וקשיים דומים:
ככל שנרד לרמת בית הספר הבודד נגלה את מגוון הפערים הקיימים בתחומים שפורטו לעיל.
בעיר מסוימת בארץ הקימו לפני שנים רבות שביל בין שני בתי ספר הנמצאים במרחק של 300 מטר זה מזה, אך הלכה למעשה איש מבאי בית הספר לא צועד באופן תדיר בין בית ספר אחד למשנהו. בעיר אחרת ניצבים שני בתי ספר במרחק 500 מטר זה מזה: באחד אולם ספורט מקורה, והשני ללא אולם אך הוקם בו מטבח מתמטי חדשני. עם זאת, גם במקרה זה איש מבאי בתי הספר לא נהנה ממתקניו של האחר.
האם אל מול הפערים שתוארו לעיל ניתן לגשר בעזרת תפיסת הרישות? בראייתי, חבירה של בתי ספר או הכוונתם לחבירה על ידי גורמי רשות מקומית או משרד החינוך עשויים בהחלט לגשר על פערים רבים הקיימים כיום בבתי הספר. רישות בין בתי ספר יכול להתקיים בממד הפיזי אבל גם במרחב הווירטואלי. כך בתי ספר יכולים להנות מהנכסים של בתי הספר האחרים ברובע, בעיר ואף מחוץ לעיר והמדינה.
רשת בין בתי ספר יכולה להתקיים לא רק ברובד כלל בית ספרי; רשתות יכולות להירקם על רקע מקצועי, תשתיתי, חברתי או לפי תפיסות פדגוגיות.
הערה חשובה היא כי רישות אינו קשר חד פעמי! אין מדובר בביקור הדדי בין תלמידים או צוותי הוראה בין שניים או יותר בתי ספר. אין מדובר גם בקשר חד שנתי או במפגש פעם בחודש בין מנהלות או מורות. רישות הוא תהליך חי נושם ופועם באופן יומיומי לאורך שנה ושנים. אין להתבלבל בין רישות לשותפות (הנכללת בתוך הרישות). רישות כשמו כן הוא מערכת הקשורה באופן רציף ובתוכה מתקיימים קשרים באופנים שונים כך שבהתקיימו של רישות נוצרת רשת אשר מחזקת את כוחו של בית הספר בשלל היבטים.
מורה, צוותי חינוך, מנהל.ת או רשות הרוצים לאמץ את תפיסת הרישות יכולים לעשות זאת במספר שלבים:
יום לדוגמה בבית ספר מרושת "כפירים" יכול להראות כך:
יצוין כי רישות אינו נוגד את הצורך ואת הרצון של בית הספר להיות ייחודי. במסגרת תפיסת הרישות, בית הספר נשאר בייחודו אך יכול להנות גם מייחודם של בתי ספר ומוסדות אחרים.