נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מהי מחמאה? מחמאה היא ביטוי של הערכה והוקרה כלפי אדם. היא יכולה להתייחס למראה, לתכונות אישיות, להישגים או לעבודה קשה.
מחמאות הן כמו קרן שמש ביום חורפי. הן מעלות את מצב הרוח, מחזקות את הביטחון העצמי, וגורמות לנו להרגיש טוב עם עצמנו. הן גם תורמות לחיזוק קשרים חברתיים וליצירת תחושה של שייכות.
קשה לדמיין עולם ללא מחמאות. הן חלק בלתי נפרד מהתקשורת האנושית, והן תורמות רבות לאיכות חיינו. הן יכולות לעודד אותנו להתאמץ יותר, להצליח יותר, ולהיות אנשים טובים יותר.
למחמאות יש השפעה גדולה גם בהקשרים חינוכיים. מחמאות מהמורה יכולות לחזק את התלמידות והתלמידים, לעודד אותם ללמוד, ולגרום להם להאמין בעצמם. הן יכולות גם לשפר את האווירה בכיתה וליצור סביבת למידה חיובית.
למחמאה הפדגוגית – ובמילים אחרות: משוב – חשיבות רבה. שתינו, יעל וריבי, עוסקות בחינוך שנים רבות. יעל היא מובילת הערכה בפסג"ה הרצליה, מלווה רכזי הערכה בראמ"ה, מדריכת עברית במחוז תל אביב ומורה לשפה בבית ספר יסודי. אני סגנית המנהלת בפסג"ה ובהכשרתי מורה לאנגלית, טכנופדגוגית ומנהלת קהילות של מורים לאנגלית ברשתות חברתיות. הרעיון לכתיבת המאמר עלה כשלפני מספר ימים פנתה אליי מורה חברה בקהילת מורי האנגלית שאני מנהלת בבקשה האם אני יכולה לסייע לה ביצירת שאלון משוב להוראת האנגלית.
כמורה וכרכזת אנגלית בעבר, מישבתי את דרכי ההוראה בשיעורי אנגלית. שיתפתי את אותה המורה בדוגמאות לשאלונים שתוכל לשנות בהתאם לצרכים שלה. לאחר שהבאתי את הסיפור לפתחה של יעל, היא התלהבה והחלטנו יחד לשתף פעולה ולהפיץ את הבשורה לקהל גדול של מורים. ברצוננו להסביר את חשיבות המשוב לדרכי ההוראה וכן לפיתוח המקצועי של מורות ומורים. נשמח לשתף בדוגמאות של שאלונים וכלים שתוכלו להתאים לדרכי ההוראה שלכן.ם.
בחיפוש אחר מידע תאורטי על משוב מקדם הוראה, גילינו כי אין מידע רב בתחום, ולכן החלטנו אנו לפתח ולהסביר את הנושא. מרבית המידע הקיים הוא בנושא משוב לתלמידים. במהלך החיפוש נתקלנו במאמרו של גוטרמן שם הוא ציטט היגד שמצאנו אותו משמעותי: "להערכת מורים כמה יעדים עיקריים, ובכללם לספק למורים מידע על הדרך שבה הם יכולים לשפר את התנהגויות ההוראה שלהם ולהעריך במדויק את ביצועי ההוראה."
אנו כאמור, נתייחס להערכת מורים, או ליתר דיוק, משוב מקדם הוראה באמצעות משוב תלמידים ככלי חיוני לקידום תהליכי הוראה.
כשאנו מתייחסים להערכת מורה כיום, הדבר הראשון שעולה לראש הוא תהליך הערכה למורים לשם עלייה בדרגה או הערכה למורים חדשים. עובדי הוראה חדשים עוברים תהליכי הערכה כשגרה בשנים הראשונות לכניסתם למערכת ההוראה. ראמ"ה פיתחו כלי הערכה המאפשר למעריך ולמוערך למשב את דרכי ההוראה, להתקדם ולהתפתח.
שאלון זה מאפשר לנו לקחת השראה ליצירת שאלון לתלמידים לגבי דרכי ההוראה שלנו. כוונתנו אינה לקבל משוב חיובי או שלילי מהתלמידים אלא להבין כיצד דרכי ההוראה שלנו קידמו, סייעו ופיתחו את תלמידינו וכיצד נוכל להמשיך ולפתח את המקצועיות שלנו כדי שההוראה בעתיד תשתבח. זהו המפתח שלעיתים מורים אינם מבינים עד כמה הוא משמעותי בהתפתחות המקצועית שלהם למען טיוב דרכי ההוראה.
יתרונות המשוב הפדגוגי:
להלן קישור לשאלון לדוגמה.
במהלך שנת הלימודים, המורה אוספת עדויות על תהליך הלמידה. עדויות הנאספות באמצעות בחנים, מבחנים או מגוון פרויקטים. בהתאם לתוצאות העדויות, מתאימה המורה את אופן ההוראה שלה. מה שאנו מציעות אינו טיוב דרכי הוראה על בסיס הישגים אלא על בסיס מישוב ספציפי של ההוראה שלנו.
באווירת סיום שנת הלימודים אנו ממליצות לעשות עצירה, להתבונן אחורה ולתכנן קדימה. עצירה זו אגב מתאימה ומומלצת למגוון אירועים ומועדים במהלך השנה: סוף מחצית, לקראת אספת הורים, סוף שנה או כל סיום תהליך.
כדי לבנות שאלון משוב מיטבי חשוב שיהיו בו שני מרכיבים חשובים:
ניתן למשב בעזרת מגוון כלי הערכה:
חשוב להדגיש כי תוצאות שאלונים מתקבלות בצורה מדויקת יותר מכלי הערכה יצירתיים, דיגיטליים או פיזיים. לפניכן.ם כמה סוגים של שאלונים. במידה ואתן.ם בוחרות ובוחרים למשב באמצעי אחר, תוכלו להיעזר בשאלות ולייצר כלי המתאים לכן.ם.
להלן דוגמאות לכלי משוב:
חשוב לציין כי לפני העברת השאלונים יש להקדים ולתווך לתלמידים את משמעות המהלך. לאחר קבלת הממצאים חשוב להקדיש זמן לשיח עם התלמידים לתוצאות/לנושאים שעלו.
מנסיוננו מתוצאות השאלונים שהעברנו בכיתות שלנו, גילינו את נקודות החוזק של דרכי ההוראה שלנו לצד נקודות למיקוד וחיזוק בהמשך. שימוש בגלגל המזל וקלפים יביא לשיח ודיון במליאה כיתתית ואילו במקרה של שאלונים, לאחר בחינת וניתוח תוצאות השאלונים, שיתפנו את התלמידים בממצאים, שוחחנו עליהם וכן עלו הצעות לשינוי ולמיקוד בהמשך. חשוב לציין כי התהליך למעשה משמש כמודלינג לתלמידים להערכה עצמית שלהם בתחומים שונים.
בנוסף לאפשרויות שהצענו, ניתן גם לבצע משוב באמצעות כלים יצירתיים:
1. יצירת שירים באמצעות SUNO - כלי AI שבאמצעותו ניתן ליצור מוזיקה בקלות וביעילות. הנחו את התלמידים באמצעות שאלות כדוגמת השאלות המופיעות בשאלונים שצירפנו.
2. ניתן גם ליצור תמונה באמצעות מחוללי תמונות כדוגמת: LEONARDO, CANVA. הנה דוגמה לתמונה שנוצרה בבינג:
3. אפשר גם להשתמש בענן מילים המדגיש את המילים המתארות את הלמידה שהייתה השנה.
לסיכום, מתן משוב למורה על ידי תלמידיה הוא מפתח חשוב ליצירת קשר של אמון, פתיחות ואמון הדדי, וכל זאת תוך עבודה על מיומנויות הערכה החשובות לכל תחום בחיים.