נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כמה פעמים ראיתן.ם תלמידות ותלמידים יוצאים ממבחן ובוכים: "לא ידענו שהנושא הזה יהיה במבחן." ״היו שאלות שלא הכרנו.״ ״לא הספקנו לענות על הכול.״ בעזרת כמה מהלכים פשוטים אפשר להביא את התלמידות התלמידים להצליח – מה שישמח גם אותנו, המורות והמורים שלהם.
כדאי לכתוב את המבחן לפחות חודשיים לפני תאריך הבחינה. את המבחן יש לבנות לפי תוכנית הלימודים ומבחני מקצוע אליהם יידרשו התלמידים בהמשך. החל מחט״ב אפשר לעבוד לפי מבחני הבגרות.
למה זה חשוב? אם יהיה לכן.ם את המבחן מראש, תוכלו ללמד בכיתה את הנושאים ואת דרכי התשאול שבו (סוג שאלות, רמה וכדומה). כך ניתן לתרגל את התלמידות והתלמידים היכרות מוקדמת עם המבחן הקרב.
בגרות כבר אמרנו? אפשר לכתוב שאלה בנושא מסוים בשתי דרכים, אפשר לתת בחירה בין שני תתי-נושאים ועוד. וכמובן חשוב עוד לפני המבחן לדבר ולתרגל את התלמידים לגבי אפשרויות הבחירה במבחן.
למה זה חשוב? תלמיד.ה שיודע.ת שיש לו/לה אפשרות בחירה במבחן מרגיש.ה בעלות על הלמידה.
תנו משקל לכל שאלה מראש והציגו זאת במבחן.
למה זה חשוב? כדי שלומד.ת ינהלו את ההיבחנות שלהם, עליהם לדעת היכן להשקיע ובאיזה שלב. חשוב להפנות את תשומת לב הלומדים למשקל כל שאלה ולקשר בין חשיבות השאלה והציון שלה. על הלומד.ת לבחור אם לעבור במהירות על השאלות הקטנות, ה׳קלות׳ שציונן נמוך, כדי לצבור נקודות ולהתחיל את המבחן בביטחון, או להתחיל בשאלות המורכבות יותר כדי לדעת שהן מאחוריו/ה, תוך ידיעה כמה זמן להקציב לכל שאלה כזו ובלי חריגות.
כתבו מבחן במבנה ברור. שוב, רצוי להיעזר במבנה בחינות הבגרות. חשפו בכיתה את מבנה המבחן מראש, אין סיבה להפתיע את התלמידים. חשוב שבמבחן יהיו שאלות שמאפשרות השגת מינימום (ציון עובר) אך גם שאלות עבור המצטיינים, שיאפשרו הצלחה ברמה גבוהה.
למה זה חשוב? תלמיד.ה שלמד.ה בתקופת הלמידה השוטפת ולקראת המבחן תמיד יוכל/תוכל להצליח במבחן. זה מעלה מוטיבציה.
יש מיומנויות אורייניות חוצות תחומים (על דיספילינריות) ויש לכל תחום דעת מונחים ומיומנויות ספציפיים. ראו באתרי המפמ״רים של התחומים השונים. מיומנויות המשותפות לכל התחומים הן למשל איתור מידע, הבעה בכתב, השוואה. מיומנויות בתחומי דעת הן לדוגמה השוואה ככלי פרשני בתנ״ך, ניתוח מקור מילולי וחזותי בהיסטוריה, איסוף, ארגון, הצגה ופירוש של נתונים גולמיים ומעובדים במתמטיקה, קריאת טקסט מפעיל במדעים וכך ביתר תחומי הדעת. זכרו לתרגל את הלומדים בעת הלמידה השוטפת בכיתה גם במיומנויות אלה ולהדגיש אותן.
למה זה חשוב? כיום ידוע שלומד.ת אורייני.ת מצליחה יותר בלימודים – ובחיים. כן, כן, גם בתחומים מדעיים ומתמטיים וגם בעידן הטכנולוגי. ראו לדוגמה הטמעת מיומנויות המאה ה-21 בחינוך העל יסודי (המינהל הפדגוגי, אגף א' חינוך על-יסודי, משרד החינוך).
לפני המבחן, תנו לתלמידות ולתלמידים הזדמנויות לתרגל ״על יבש״ תרחיש כמה שיותר דומה למבחן – מבנה, ניהול זמן, קריאת כל השאלות ועוד. אותו מבחן עם שאלות אחרות. יום לפני הסימולציה, חשפו את מבנה המבחן, דונו בדרך הטובה ביותר עליה אתן.ם ממליצות וממליצים. למשל, לקרוא את כל השאלות מראש, במבחן מקצוע להציע בכמה מילים כיווני תשובה ליד כל שאלה ולבחור שאלות לפי החשיבות, במבחן שפה להתחיל במשימת הכתיבה ועוד.
למה זה חשוב? תלמיד.ה שמכירים את התהליכים יכולים להתרכז בתוכן ובחשיבה בעת המבחן. באופן ברור (ראינו זאת בכיתות רבות של תלמידים ברמות שונות) ההיכרות מאפשרת רוגע וריכוז בהיבחנות בזמן אמת.
כל שנותר הוא לאחל בהצלחה במבחן!