נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
השנה ראינו איך מלונות הופכים לקיבוצים, קיבוצים הופכים למחנות צבאיים ומרכזי תערוכות לחמ"לים. הבנו שעלינו לחזק את יכולת ההיערכות ולדעת להגיב במהירות ובגמישות, והפנמנו את כוחה וחשיבותה של קהילה חסונה ומתפקדת. לשלל האתגרים שישראל מתמודדת איתם בימים אלה מצטרפים גם שינויי האקלים, המחייבים שינוי פרדיגמה וחשיבה מחודשת על תפקידם של מוסדות ותיקים, ובראשם בתי הספר.
הדו"ח האחרון של הפאנל הבין ממשלתי לשינוי אקלים של האו"ם קובע נחרצות שאין מקום, יצור חי או מערכת טבעית על פני כדור הארץ שלא הושפעו ונפגעו משינויי האקלים. למערכת החינוך יש תפקיד מרכזי בהעלאת המודעות לנושא, בהטמעת ידע ובהנעה לעשייה. אולם לדעתנו, לבית הספר כמוסד וכחלק מהמרקם היישובי יכול וצריך להיות תפקיד משמעותי בהרבה בהיערכות לשינויי האקלים ולמצבי חירום באופן כללי, ועליו להפוך למרכז חוסן אקלימי וקהילתי.
במקרי חירום אקלימיים, כמו גל חום קיצוני וממושך או הצפה, יוכל בית ספר לשמש מקלט בטוח לתושבים המתגוררים בסמיכות, לספק מחסה מקורר, להפוך למרכז לחלוקת מזון ומים ולשירותי חירום אחרים. בשגרה הוא ישמש את הקהילה ללמידה, לרכישת כישורים נדרשים וגם יספק שירותים כמו גינה קהילתית, ספריית חפצים, מרכז תיקונים ועוד.
גינה קהילתית בבית הספר שיזף באור יהודה.
חוסן (resilience) הוא היכולת של פרט, קבוצה או מערכת לספק ביטחון יחסי ולחזור לתפקוד אחרי משבר ונסיבות שמרביתן בלתי-ניתנות לחיזוי. בהקשר האקלימי, היערכות ובניית חוסן נועדו לחזק אוכלוסיות ולהכין אותן להשפעות של שינויי האקלים, ולאפשר להן לשרוד משברים ואירועי קיצון.
בבתי הספר מתקיים חיבור מיטבי בין שלוש תשתיות: פיזית, קהילתית וחינוכית.
מבחינה פיזית, בתי ספר מפוזרים בכל רחבי היישוב ויש בהם מרחבים (חצרות, גגות, אולמות) המשתרעים על פני עשרות ואף מאות דונמים, שאותם ניתן לנצל לייצור אנרגיה, לאיגום מים, לגידול מזון, להוספת שטח יישובי ירוק ועוד.
מבחינה קהילתית, בתי ספר מרכזים סביבם מאות משפחות ומהווים מוקד גם לתושבי השכונה שמסביב. הם יכולים בקלות להפוך למרכזים קהילתיים הפועלים אחרי שעות הלימודים ומציעים פעילויות היוצרות חוויה משותפת ותחושת שייכות.
התשתית הפיזית והקהילתית יכולה לתרום לעשייה החינוכית ולהעלות אותה מדרגה: הלמידה תהיה רלוונטיות יותר, מחוברת לאתגרי המקום והקהילה, יוזמת ופעילה. התלמידות והתלמידים יוכלו לקחת חלק משמעותי בהתמודדות המקומית עם שינויי האקלים ולשתף פעולה עם הרשות, עם עסקים מקומיים ועם תושבי השכונה.
הרעיון של בית הספר כמרכז חוסן אקלימי של קהילה הולך ותופס תאוצה בעולם. בפריז לדוגמה יזמה העירייה את תוכנית "אואזיס" שתהפוך את כל 800 בתי הספר בעיר לאיים ירוקים עד שנת 2040. בברצלונה מופעלת תוכנית דומה בשם Cool it with a playground.
תוכנית "אואזיס" בפריז.
לתהליך שיהפוך את בתי הספר למרכזי חוסן אקלימי שותפים בראש ובראשונה הרשות המקומית, במסגרת תוכנית ההיערכות שלה לשינויי האקלים, וצוות חינוכי המחויב לנושא. התהליך יכלול שלושה מרכיבים עיקריים:
1. שינויים בתשתיות הפיזיות: כדי שבית הספר יהווה דוגמה מוחשית של התנהלות מקיימת ומוטת אקלים נרצה לשנות את המרחב הפיזי בהתאם לארבעת ערוצי הפעולה הבאים:
חנות יד שנייה בבית הספר אליאנס בחיפה.
2. פיתוח תשתית פדגוגית:
3. פיתוח תשתית קהילתית:
כיתת חוץ בבית ספר אפק בראש העין.
תהליך התכנון של בית הספר כמרכז חוסן אקלימי קהילתי ייעשה באופן שיתופי ויכלול את הצוות החינוכי והאדמיניסטרטיבי, התלמידים, ההורים, נציגי הקהילה ונציגים ממחלקות הרשות המעורבות.
בית ספר שמעוניין להיכנס לתהליך הכולל ליווי צמוד של הרשת הירוקה מוזמן לפנות אל ד"ר גליה חנוך רועה: [email protected]
המיזם מתואר בהרחבה בפרק החינוך "בית הספר כמרכז חוסן אקלימי" במדריך הממשלתי לרשויות להערכות לשינוי אקלים.