נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כשנשב בקרוב סביב שולחן הפסח, נספר על ארבעה בנים שהאחרון שבהם הוא "זה שאינו יודע לשאול".
מאין לנו שאין הוא יודע לשאול? ואולי אין לו מה לשאול? האם מי שאין לו מה לשאול, משמע שהוא אינו יודע לשאול?
שאילת השאלה אינה עניין רק של יכולות ושליטה בשפה, שאילת שאלות אינה מבטאת רק סקרנות אינטלקטואלית, יכולת שאילת שאלות מהווה את המניע של המחשבה ושל הקיום האנושי. חשוב מכך, היכולת לשאול שאלות מהווה ביטוי לחירות. מי שחירותו בידיו – יכול לשאול שאלות ולחקור. מנגד, מי שנדרש לצייתנות ושאין חירותו בידיו, נשללה ממנו גם אפשרות שאילת השאלות.
פרשנות זו מעניקה לשאלה מקום בעל חשיבות עליונה, שכן חירות האדם מהווה עקרון יסוד בחשיבה הדתית, הפילוסופית, המדינית, המגדיר את ריבונותו של האדם כפרט.
ביוון העתיקה הייתה התייחסות כבדת משקל לשאילת שאלות. הפילוסוף היווני סוקרטס כתב ב"אפולוגיה": "חיים שאין בהם חקירה לא כדאי לו לאדם לחיותם." עולם נטול שאלות ויכולת חקירה הוא עולם שאין בו טעם לחיים, עולם חסר ערך. סוקרטס ראה בשאילת שאלות דרך חינוכית מרכזית. באמצעות שאילת שאלות, תהליכי בירור וחקירה, מקדם האדם תובנות ורעיונות. סוקרטס הדגים כיצד על ידי שאילת שאלות אפשר ללמוד כמעט הכול.
איזידור אייזק רבי, חתן פרס נובל לפיזיקה בשנת 1944, נשאל מדוע הפך למדען. בתשובתו ענה: "כל ילד אחר שחוזר מבית הספר, היו שואלים אותו: 'מה למדת היום?' ואילו אמי הייתה שואלת: 'איזו שאלה טובה שאלת?' לשאול שאלות טובות – זה מה שהפך אותי למדען."
מחקרים מהמאה הנוכחית מצאו שניסוח שאלות באופן עצמאי נחשב כתורם ללמידה משמעותית ולהבניית הידע האישי – וזאת בפרט בעידן הבינה המלאכותית. שאילת שאלות על ידי תלמידים נחשבת דרך הבנייתית ללמידה, המאפשרת סגירת פערי ידע אצל השואל.ת.
שאילת שאלות יכולה ליצור מוטיבציה להשגת תשובות ובכך היא תורמת להישגים קוגניטיביים גבוהים. בנוסף, שאילת שאלות על ידי ילדים מאפשרת ללמוד על התובנות, מידת ההנעה ללמידה, רמת העניין והידע של השואל.ת.
ליכולת לבנות ולהציג שאלות איכותיות תפקיד משמעותי ביותר בתקופתנו ובעיקר במבט אל העתיד. במחקר שפרסם לאחרונה משרד מבקר המדינה נמצא שכ-53% מהמקצועות שאנו מכירים כיום עומדים להיעלם מן העולם בעוד כעשור. הבינה המלאכותית תחליף בעלי מקצוע רבים. כך, תלמידי בתי הספר היסודיים, ישתלבו כמבוגרים בעולם תעסוקתי שאין אנו יודעים בדיוק מהו ומה יהיו המקצועות החדשים. המשמעות דרמטית, אבל זוהי גם הזדמנות אדירה לשינוי. יחד עם זאת, השינוי לא יכול לקרות מעצמו והוא זקוק ליד מכוונת.
שימוש יעיל ונכון בבינה מלאכותית וב-ChatGPT מחייב אותנו לדעת לשאול את השאלות הנכונות, במטרה לקבל את התשובות שיקדמו אותנו. ככל שהשאלה או ההוראה שנותנים ל-ChatGPT ברורות ומדויקות יותר, כך התשובות שלו משתפרות. לכן, במטרה לקבל את התוצאה הטובה ביותר, צריך לנסח את השאלות בצורה ברורה וממוקדת ככל שניתן.
להלן מספר עקרונות שישפרו משמעותית את איכות התשובות:
כדי שבתי הספר יהיו רלוונטיים לעתיד וגם להווה חשוב שהם יחזקו את מיומנות שאילת שאלות – כמובן שלצד מיומנויות רלוונטיות אחרות, כדוגמת עבודת צוות, למידה עצמאית ועוד.
את מיומנות שאילת השאלות ניתן לפתח בתחומי דעת רבים ולכלול בה שאלות חקר ושאלות פוריות. בד בבד חשוב לייצר תחום דעת חדש של "שאילת שאלות" עם הקצאת זמן במערכת השעות. להלן המלצות כיצד ניתן לתרגל מיומנות זו לקראת פסח:
שאלות ושאילת שאלות מלוות את בני האדם משחר האנושות, וכיום הן הופכות למיומנות קריטית לתפקוד כבוגר.ת משולב.ת בחברה העתידית. בליל הסדר הבא עלינו לטובה, העניקו מקום של כבוד לשאלות של כל הנוכחים והנוכחות. שיהיה חג שמח!