נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מה זה אומר להיות "מחנכת דיגיטלית" ואיך אני מיישמת זאת בפועל? בשביל זה נצטרך לקחת רגע צעד אחורה, וליתר דיוק לתחילת דרכי כמחנכת.
בין הר המשימות שהיה עליי לבצע במסגרת תפקידי לבין ניהול כיתה של כ-30 תלמידים, התקשיתי למצוא את הדרך שלי בעולם החינוך. בעיות המשמעת וההתנהגות בכיתה עמדו בסתירה מוחלטת לרמת ההשקעה שלי בתלמידים ובעבודת ההוראה. חשבתי לעצמי שאם רק היה לי איזה עוזר הוראה קטן וסודי שיעזור לי לנהל כיתה, ללמד בצורה טובה יותר ולעבוד פחות קשה...
אאוריקה! מתברר שהוא אכן קיים. העוזר שלי הוא סופר מודרני, לומד מהר, מנגיש את העולם הדיגיטלי, זמין עבורי בכל עת, ו..עוטה דמות של מחשב. מהרגע שהתחלתי לרתום את הטכנולוגיה לטובתי כמחנכת, ולשלב טכנולוגיה ובינה מלאכותית בהוראה, הרגשתי את השינוי בדרך ההוראה שלי ומצאתי את הקול הייחודי שלי כאשת חינוך.
אם גם אתן בחרתן בקריירה של חינוך והוראה מתוך תחושת שליחות ורצון להשפיע ולחולל שינוי במערכת החינוך, הכתבה הזאת בדיוק עבורכן. לעניות דעתי, הדרך שבה תלמידות ותלמידים יאהבו את מקצוע המתמטיקה, או כל מקצוע אחר, היא על ידי חשיפה לטכניקות ושיטות הוראה מגוונות – שילוב בין העולם הישן של לוח וגיר לבין העולם המודרני והטכנולוגי, אבל לא רק. ככל שנעלה את הרף בכיתה בצורה הדרגתית ואיטית, ונחשוף את התלמידים לשאלות ברמת חשיבה הולכת ועולה, אין תלמיד.ה שלא ירצו להתנסות בכך וישאפו להעלות את הרף האישי שלו/שלה.
אפשר לראות בפועל את ההשפעה על התלמידות והתלמידים: הסקרנות שלהם בעיניים, היצירתיות, החשיבה מחוץ לקופסה ופיתוח החשיבה הביקורתית. אם נראה כל תלמיד ותלמידה שלנו כסטודנטים בעלי מיטב המוחות של דור העתיד שלנו, מדוע שלא נשאף לחשוף אותם כבר מגיל קטן לתכנים ברמה אקדמית ולהוביל אותם למצוינות והישגים גבוהים? תפקידנו לחנך את התלמידות והתלמידים שלנו שאין תקרת זכוכית, היא לא קיימת, עבורם ובכלל. ואנחנו, אנשי החינוך, צריכים להוות עבורם דוגמה מוחשית לכך שאפשר לחלום, להגשים ולהצליח, באמצעות רצון ומאמץ.
ועכשיו לחלק הפרקטי: היבטים שונים של טכנולוגיה בהוראה.
google classroom – מרחב למידה דיגיטלי מאובטח על ידי סביבת ענן (צפונט), באמצעותו ניתן ליצור עבור התלמידים מטלות לעבודה שיתופית תוך שימוש בסביבת למידה ממוחשבת (עמדת מחשבים ניידים או כיתת מחשבים נייחים).
Classdojo – אפליקציה לניהול כיתה ועיצוב התנהגות. אפשר להשתמש בה מהמחשב או מהטלפון הנייד. האפליקציה מסייעת מאוד בעיקר למורים חדשים במערכת, בראשית דרכם, כאשר הם חווים קושי בניהול כיתה. באמצעות האפליקציה קל יותר לנהל שיעורים ולהשפיע בצורה חיובית על התנהגות התלמידים בכיתה.
Classroomscreen – לוח ארגון כיתתי שניתן להקרין על הלוח בכיתה ומכיל מגוון כלים. הכלי של הטיימר יעיל מאוד: ניתן להקרין אותו על הלוח, וכך לתלמידים יש מגבלת זמן שהם צריכים לעמוד בה. הופך את מהלך השיעור לאפקטיבי, מאורגן ויעיל יותר.
הוראה ולמידה באמצעות ספרים דיגיטליים ומשימות מתוקשבות – ניתן להקרין על הלוח את העמוד הרלוונטי מספר הלימוד ולשייך משימות מתוקשבות דיגיטליות במחשב (וויזדי, גלים פרו, אופק עשר אצבעות וכו') בנוסף לעבודת הכיתה בספרי הלימוד, כמשימות חובה או בחירה. התלמידים נהנים מאוד מהמשימות הדיגיטליות ומחכים לבצע אותן. חוויית התרגול באמצעות משחוק דיגיטלי היא מרכיב חשוב להנעה והנאה של התלמידים בכיתה והדבר עוזר להם כדי לזכור טוב יותר את החומר הנלמד בשיעור ולחוויה טובה ונעימה מהשיעור.
Wordwall – אתר ליצירת משחקים דיגיטליים ופעילויות מותאמות אישית עבור הכיתה שלכן. קל מאוד ליצור משחקים באתר מכיוון שהם מבוססים על תבניות שחוזרות על עצמן, כגון: חידונים, קלפים, גלגל המזל, איש תלוי, פתחו את התיבה וכו'. המורה צריכה רק לבחור בתבנית, להזין את התוכן שהיא רוצה (הנושא הלימודי הרלוונטי), והאתר יוצר עבורה את הפעילות המבוקשת. מעבר לכך שהאתר קל מאוד לתפעול, מה שיפה בו הוא שאפשר להכין פעילויות לכל מקצוע: אנגלית, שפה ולשון, מתמטיקה, רגשי, חברתי, SEL, ולכן הוא שימושי מאוד.
Genial.ly – אתר ליצירת תוכן אינטראקטיבי ללמידה חווייתית. באמצעות האתר אפשר ליצור חדרי בריחה דיגיטליים מדהימים ומאתגרים בכל נושא, המשלבים אלמנטים חזותיים, כפתורי לחיצה דינמיים, קבלת קוד סודי לפתרון החידה ויציאה מהחדר. חדר הבריחה מניע את התלמידים להשתתפות פעילה בשיעור וללמידה חווייתית. לפי מטרות השיעור, המורה יכולה לבחור אם לאפשר לתלמידים לעבוד לבד או בזוגות או בקבוצה הטרוגנית.
Rubybot – צ'אט בוט בעברית מבוסס בינה מלאכותית AI. מקלידים את השאלה המבוקשת, והצ'אט בוט עונה עליה. חשוב לציין כי לרובי הבוט קיימות פונקציות נוספות כמו יצירת תמונות ועוד. לפני השימוש בצ'אט AI כמובן שיש לתדרך את התלמידים על אופן השימוש בצ'אט, מהו שימוש מושכל בבינה מלאכותית וכי יש לדייק את השאלה שאנו שואלים ככל האפשר. כמו כן, יש צורך להפעיל בקרה על התשובות שהצ'אט מספק, לבדוק שגיאות כתיב, עברית תקנית וכו'. אפשר לשלב את הצ'אט ולהיעזר בו במגוון רחב של מקצועות.
בשיעור מתמטיקה בנושא כפל בגורם חד ספרתי או דו ספרתי (באמצעות חישוב שטח מלבן), אפשר להקרין את העמוד הרלוונטי מתוך ספר הלימוד הדיגיטלי על הלוח ולהקריא את השאלה. לאחר מכן לפתוח את רובי הבוט ולשאול אותו מהן תכונות המלבן (תזכורת קצרה לתלמידים על תכונות המלבן והדגמה של אופן השימוש בצ'אט). לאחר מכן, לחזור לעמוד הרלוונטי, לפתור את התרגילים ולענות על השאלות. לסיום, לפתוח משימה מתוקשבת באותו נושא באתר וויזדי/אחר ולשחק כל הכיתה יחדיו, כאשר התלמידים הם אלו שפותרים את התרגילים ויש תלמיד אחד שיושב על יד המחשב ומקליד את התשובות.