נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ישנם יתרונות רבים ללמידה דרך תמונות. תמונות מוסיפות ממד חווייתי ומעניין יותר ללמידה, הן עוזרות להציג עקרונות מורכבים בצורה פשוטה, מהירה ומובנת, הן מעוררות את סקרנותם של תלמידים בשיעור, מושכות את תשומת ליבם, ומעודדות מעורבות פעילה. כמו כן, תמונות מסייעות בזכירה של החומר לאורך זמן.
ועכשיו לא רק לצפות בתמונות, אלא ליצור אותן בעצמנו: הכנת תמונות בבינה מלאכותית על ידי התלמידות והתלמידים מעצימה אותם ומגבירה את תחושת המסוגלות שלהם.
במאמר הקודם עברנו על טיפים לכתיבת פרומפט מוצלח, המלצות על אתרים מחוללי תמונות ושימושים שונים לשילוב תמונות תוצר בינה מלאכותית בעבודת כיתה. כעת נראה את האופנים בהם העבודה עם כלי בינה מלאכותית יכולה לשדרג למידה של מקצועות שונים.
לכל תלמיד.ה חוזקות שונות ולכל אחת/אחד דרך המתאימה לו/לה יותר ללמידה והבנה של החומר. פעמים רבות תלמידים רוצים להבין את הקשר בין הנושא המתמטי לעולם האמיתי. בעזרת תמונות תוצר בינה מלאכותית ניתן להמחיש עקרונות מתמטיים ואיך הם נראים בעולם האמיתי!
פעילות לדוגמה: זהו את כל צורות המצולעים בבית שלפניכם.
(A house with sqaures realistic style, Bing)
(בניין פרבולה, Bing)
כמובן שאפשר לחולל באמצעות בינה מלאכותית תמונות נוספות שידגימו עקרונות מדעיים שונים בשיעורי פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ועוד.
בשירה, תלמידות ותלמידים יכולים לייצר תמונות שמייצגות את השיר לפי האינטרפרטציה שלהם. כאן למשל אפשר לראות אינטרפרטציות שונות לשיר שנלמד לבגרות באנגלית, The Road Not Taken.
(אינטרפרטציות שונות לשיר: פעם כמשחק וידאו ופעם השבילים מובילים למדבר שומם. מחולל: Canva)
כלי הבינה המלאכותית יכולים לאפשר לתלמידים להביא לידי ביטוי את היצירתיות שלהם בדרכים חדשות ולחשוב מחוץ לקופסה בסביבה טכנולוגית הנוחה והמוכרת להם.
בנושאים כמו אזרחות, היסטוריה, מקרא או ספרות, ניתן לתת לתלמידים להביע רעיונות או עקרונות חשובים באופן ויזואלי תוך עיבוד המידע.
ניתן ליצור אלבום תמונות לכל הדמויות במחזה, סיפור קצר או ספר שקראנו בכיתה. על מנת להגיע לייצוג אמין של הדמות, יש להבין טוב את הסיפור, התחושות והרגשות של הדמות, ולכן ישנו תהליך ניתוח דמות עמוק שמתרחש עד שהתלמידים מגיעים לשלב יצירת התמונות.
Joe Keller, All My Sons
לאחר מכן ניתן להעלות לפלטפורמה שיתופית כמו גוגל מצגות, ללמידה שיתופית ואינטראקציה בין עמיתים, או לוח שיתופי כמו Padlet בו אפילו אפשר לייצר את התמונה בתוך הכלי עצמו.
רעיון נוסף בספרות, נוכל לבקש מהתלמידות והתלמידים לתאר בצורה חזותית דמות ספרותית מסוימת מנקודות מבט שונות. אפשר כמובן לעשות זאת בשילוב של כתיבת חיבור ניתוחי על הדמויות בסיפור. בדוגמה זו, התלמידים יכולים לכתוב ניתוח של דמות הדחליל מהספר "הקוסם מארץ עוץ" ולייצר תמונה שמייצגת את הניתוח שכתבו.
מצד אחד הדחליל רואה את עצמו כטיפש וחסר מח אך מצד שני אחרים רואים אותו כגאון. מחולל: Dall-e.
עם בינה מלאכותית, אפשר לנסוע בזמן, לפגוש דמויות היסטוריות או להחזיר אותן להווה. כאן, למשל, תוכלו לראות את חוזה המדינה, הרצל, משקיף על מגדלי תל אביב המודרנית. תמונה שיכולה לעורר דיון כיתתי בנושא התפתחות המדינה בראייה היסטורית.
איש מבוגר עם זקן לבן, מביט מבעד למעקה המרפסת על גורדי השחקים של תל-אביב. מחולל: Dall-e.
אפשר לאתגר את התלמידות והתלמידים להכין תמונה המייצגת ציטוט מספר שקראו או ליצור כריכה חדשה לספר מסוים. מטלה שיכולה להיות בסגנון book report זו משימה שתדרוש מהם לא רק לזהות את הרעיון המרכזי והמסר של הסיפור אלא גם לבטא אותו בצורה המדויקת ביותר. התלמידים יוכלו להעלות את התמונה למצגת פוואר פוינט או קנבה ולעצב את הכריכה עם הכיתוב המתאים, ולבסוף להציג את התמונה בפני עמיתים דרך כלי דיגיטלי או באופן פרונטלי ולהסביר מה עומד מאחורי העיצוב שבחרו.
בשיעורי מקרא ניתן להמחיש רעיונות וסיפורים מקראיים באופן ויזואלי, כך שהתלמידים מיישמים את הנושאים וחושבים עליו מנקודות מבט שונות. לדוגמה, המחשת המכה הראשונה מבין עשר מכות מצרים:
(פרומפט: נהר הנילוס עם מים אדומים בסגנון מצרי עתיק. מחולל: Dall-e)
כלי הבינה המלאכותית הויזואליים פותחים בפנינו מגוון רחב של אפשרויות לשימוש בכיתה. הם מאפשרים לנו להנגיש את החומר בדרכים ויזואליות שונות, מאפשרים לתלמידות ולתלמידים להביע את הנושאים השונים בדרכים שונות, והופכים להיות כלי משמעותי ושימושי בארגז הכלים של המורה והתלמידים.