נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בואו רגע נדמיין רגע בחדר מלא בילדים וילדות צעירים, מלאי סקרנות ועניין, מתנהלים בתנועה הרמונית של אי סדר בתוך סדר ברור. כל אחד ואחת מהם יודע.ת ומכיר.ה את המקצב ומנגנ.ת אותו בדרך הייחודית שלו/שלה. כל אחד ואחת מתפתחים וגדלים על פי יכולותיהם ורצונותיהם בלי שגורם חיצוני יעכב אותם או יחלק להם הוראות תוך כדי תנועה.
ברוכים וברוכות הבאים לשיעור גמיש בחשבון בבית חינוך גוונים. שיעור ששובר את הפרדיגמה המוכרת אודות שיעור חשבון בבית ספר. זו אינה כיתה במובן הבסיס שלה ולא שיעור כמו שלמדתן או הכרתן בעבר. המורה היא מנטורית, התלמידות והתלמידים הם אחראי הלמידה של עצמם, והקצב נקבע על פי היכולות ומידת הרצון שלהם להתקדם וללמוד.
אין היררכיה של מורה בדמות המפקד.ת על תלמידים פסיביים בכיתה, אלא דרך המזמנת יצירת חוויה שכל אחת ואחד מפלס.ת את הדרך שלו/שלה בתוך מסגרת ברורה וידועה. בין הנוכחים יש חוזה לא כתוב: ביזור השליטה ותהליך של התארגנות עצמית המפחיתים את רמת הסדר במערכת, מה שמגביר את תחושת החופש של בעלי העניין (הילדים והילדות) ליזום להתארגן באופן עצמאי לשיתופי פעולה.
תהליך ההתארגנות העצמית מתחיל בביזור השליטה ומתן אוטונומיה.
זוהי בעצם פרסונליזציה בשיעור חשבון גמיש. כיצד תוכלו להפוך את השיעור שלכם לגמיש?
1. לומד.ת עצמאי.ת – האחריות ללמידה עוברת אל התלמיד.ה בתכנון לוח הזמנים, ביצוע משימות וביכולת ההתקדמות בשיעור. על הלוח מוקרן לאורך כל השיעור שקף של מסלול השיעור שכולל: הקנייה, משימות חובה, משימות בחירה (בוחרים בין משימת ביסוס לבין משימת העשרה מאתגרת) ותרגול נוסף במחשב או במשחק. לצד כל שלב יש משימות – עמודים בספר הלימודים, דפי עבודה מודפסים, משימות בלומדות מחשב.
2. עבודה בזוגות בחברותא – קיימת אינטראקציה בין הלומדים. התלמידות והתלמידים בוחרים עם מי ללמוד, באיזה הרכב ללמוד ואיך ללמוד. התלמידים לומדים איך נכון עבורם לעבוד דרך התנסות במגוון הרכבי למידה ובעזרת רפלקציה אישית (בשיחות אישיות קצרות) או קבוצתית (בסיכום השיעור) העוסקת בעבודה המשותפת, האתגרים וההזדמנויות, בחירת בני זוג מיטיבים ודרך הלמידה הנכונה והמקדמת עבור כל אחת ואחד.
3. כיף בלמידה – סביבת הלמידה מזמנת חוויה של כיף בלמידה: שולחנות עגולים, מרובעים, ספסלים, במה, פופים, לומדים בתוך הכיתה, במסדרון, לבד בקבוצה בזוגות עם מחשב ובלי מחשב.
4. אי סדר בתוך הסדר – כל תלמיד.ה נמצא.ת במקום אחר, בקצב אחר, בעשייה שונה, אבל הכול בתוך הרמוניה של מסגרת עם הנחיה ברורה. מסלול השיעור קבוע, אך כל תלמיד.ה עוברים אותו בקצב שלהם ולפי הבחירות המתאימות להם באופן אישי. בכל רגע נתון בשיעור כל תלמיד.ה נמצא.ת בשלב אחר ובמשימות אחרות, ועם זאת ידוע להם בדיוק מה עליהם לעשות ומה השלבים הבאים.
5. למידה פעילה – פירוק מוקד הכוח של המורה בכיתה. המורה במהלך השיעור לא מרצה ולא עומדת ליד הלוח עם מצגת שכל הכיתה יושבת ומסתכלת עליה, אלא יושבת בשולחן עם קבוצת תלמידים. כל תלמיד.ה מתקדמים בדרך שלהם ובקצב שלהם יחד עם חבריהם לכיתה. המורה אחראית על ניהול מסע ההתפתחות של התלמידים בכיתה.
6. תפקיד משמעותי לסייעת בכיתה – הסייעת כשותפה של המורה המנטורית, מסתובבת בין התלמידים, מחבקת וקשובה.
7. הערכת התלמידים – מדי יום חמישי מתקיים מבדק קצר בתחילת השיעור. המורה עוברת כל שבוע על המבדק ולומדת אודות תהליך ההתפתחות של כל תלמיד.ה. המורה מחזירה את המבדק בלי ציונים אך בתוך המבדק היא מסמנת תשובות נכונות ושגויות. התלמידים מתבקשים לקחת את המבדק הביתה, לתקן ולהגיש בשנית. ישנו קלסר מעקב לכל תלמיד.ה שבו מדי שבוע ההורים חותמים על דף הקשר וכותבים מילת פרגון על הדרך שהתלמיד.ה עושה.
8. מעקב ובקרה עצמית – אחת הסדירויות החשובות במודל זה היא הבקרה העצמית של התלמידות והתלמידים. לאחר שסיימו את משימות החובה, הם בודקים את תשובותיהם במחוון לבדיקה עצמית (ספר או דף אותו המורה פותרת קודם) ולאחר מכן מסמנים בלוח ייעודי ובו טבלה את התקדמותם האישית בשיעור: V אם סיימו את משימות החובה, ואילו משימות בחירה הם בחרו הפעם (האם בחרו משימת ביסוס או משימת אתגר).
9. מד רעש – ליד לוח המורה יש מד רעש ובו שתי נורות: עבודה עצמית (רעש לבן) והקנייה (דממה). השיעור מתחיל בהקנייה קצרה, יציאה לעבודה ורפלקציה קבוצתית.
10. רפלקציה – בתום המשימה המורה משמיעה מוזיקה או משתמשת בטיימר, וזהו סימן מוסכם שהגיע הזמן להחזיר ציוד למקום ולהתארגן לסיכום השיעור. סיכום השיעור הוא למעשה רפלקציה כיתתית על דרכי הלמידה בשיעור (ולא על החומר הלימודי). נשאל:
מה איתגר אתכן.ם? (לימודית או חברתית או התנהגותית) מה עזר לכן.ם להתמודד עם האתגר?
מה היה לכן.ם קל?
אם תלמיד.ה יענו שהיה להם קל, נשאל: כיצד תוכל.י לאתגר את עצמך במפגש הבא? (מעניין לשמוע אילו תשובות עולות מהילדים על שאלה זו).
הדינמיות והתנועה, האוטונומיה דרך בחירה, הלמידה המשותפת והניהול העצמי, כל אלו מעלים את המוטיבציה הפנימית של הילדות והילדים והופכים את חוויית הלמידה למשמעותית הרבה יותר. כך, מעבר לידע, הילדים רוכשים מיומנויות אקדמיות, ניהוליות, חברתיות ורגשיות הנחוצות בעולם המשתנה אליו הם גדלים.
יתרון נוסף במודל הגמיש הוא הגמישות גם עבור המורה. כל מורה יכול.ה להפוך אותו לשלו.ה! השיעור יכול לקבל גוונים ופנים שונות אצל כל מורה בהתאם לאמונותיה ולצרכי הכיתה. הפכי את המודל הזה לשלך!