נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
המעבר לשימוש בכלי בינה מלאכותית בהוראה ובלמידה הוא לא פשוט. כלי הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI ובקיצור: GenAI) לא נוצרו לשימוש בכיתה, וכל מי שהשתמשו בהם יודעים שיש להם מגבלות מסוגים שונים – שפה, דיוק, נגישות ומציאת הדרך לשלב אותם בתהליך הלמידה.
בעוד שבינה מלאכותית יכולה לתרום לגיוון הלמידה ולהפיכת השיעורים ליותר מעניינים ורלוונטיים לעולם התלמידים, כשלעצמה היא עדיין (בדגש על עדיין) לא "מרימה את התקרה" מבחינת הפוטנציאל הפדגוגי. מורה מוכשרת, אמפטית, אכפתית ויצירתית תגיע עם תלמידיה לאותם הישגים בין אם השתמשה ב-GenAI ובין אם לא. מבחינה פדגוגית גרידא, לטווח הקצר, לא בטוח שההשקעה הנדרשת בלמידת הטכנולוגיה ושילובה בכיתה מוצדקת.
ואולם, הבינה המלאכותית כבר הופכת לחלק אינטגרלי מהעולם, ואין לחינוך את הלוקסוס להתעלם. זו הסיבה האמיתית שחשוב לכל מורה להתחיל או להמשיך את המסע מול הטכנולוגיה: לא להיות מנותקים, להבין כיצד בינה מלאכותית משפיעה על התלמידים, להיות דוגמה אישית לאנשים סקרנים ולומדים, ולתווך לתלמידות ותלמידים את המפגש עם הטכנולוגיה.
לשם כך מוצעת כאן מפת מסע המתארת את התחנות שעל המורה לעבור בדרך אל עולם ה-GenAI.
בשלב זה, בהתאם לשמו, עוד לא משתמשים בבינה מלאכותית יוצרת. זה נכון גם למצב שבו היו מעט התנסויות – מורות ומורים שנכנסו פעם לצ'אט ג'יפיטי (ChatGPT) או לרובי בוט כדי לראות מה זה, אך זה לא "תפס" ולא הפך לכלי עבודה נוח או נגיש.
בשלב זה אפשר להתעלם או להבין שהתלמידות והתלמידים כן משתמשים בבינה מלאכותית. מי שכן מבינים שהתלמידים נעזרים ב-GenAI אך לא פיתחו את התחושה וההבנה של היכולות והמגבלות של הכלים, יתקשו להגדיר או לשים גבולות לתלמידים בשימוש בכלי.
החדשות הטובות הן שהמעבר משלב זה לשלב הבא קורה די בקלות, ולרוב אפילו 2-4 שעות של התנסות מכוונת יכולות להקפיץ את המורות והמורים בעקומת הלמידה למקום חדש לגמרי. מומלץ לעשות זאת באופן עצמאי, ואם ממש צריכים אז לבקש תיווך ממישהו שיכול להראות איך. אין שום צורך או טעם לחכות להשתלמות.
בשלב זה כבר ניגשים אל כלי ה-GenAI באופן יחסית תדיר ויודעים מה ואיך לעשות איתם: לכתוב ברכות יום הולדת או להתייעץ על הכנת שיעור עם ChatGPT, רובי_בוט, Bard, או Claude (נכון לעכשיו האחרון הוא המומלץ לדוברי עברית, וברובו עדיין חינמי); לחולל מצגות בשניות עם Gamma; ליצור תמונות עם Leonardo או Ideogram; לחפש מקורות וידע בעזרת Perplexity ואפילו SciSpace האקדמי.
יכול להיות שבשלב הזה כבר מבינים שיש המון כלי בינה מלאכותית לכל מיני יישומים, וכשרוצים לגלות אם יש משהו שיעזור למשימה מעניינת פונים אל Futurepedia או אל There’s_an_AI-_For_That כדי לחפש משהו שיעזור. למשל, אם רוצים לתכנן טיול, אפשר לחפש בין עשרות אפליקציות AI המופיעות באתרים הללו, ולבחור אחת מהן (כגון זאת).
ניתן להגדיר שימוש אחד לשבוע באיזשהו כלי GenAI כמינון המינימלי שמאפיין הימצאות בשלב זה. כדאי יותר.
השתמשו לפחות אחת לשבוע באיזשהו כלי בינה מלאכותית מההיצע הקיים.
מי שנמצא.ת בתחנה הזו מפתח.ת כל מיני מיומנויות ותובנות לגבי כלי GenAI, למשל:
מורות ומורים שנמצאים בתחנה הזו גם מבינים טוב יותר מה תלמידים יכולים לעשות עם כלי GenAI ולכן יכולים להתייחס לזה בצורה מדויקת יותר כשהם נותנים וקוראים מטלות.
בתחנה הזו מורות ומורים גם עשויים ללמוד להשתמש בכלי בינה מלאכותית כדי לעשות תהליכים המשרתים אותם מקצועית: לנסח מטלות, להכין מבחנים, לכתוב תקצירים והסברים על החומר, לבנות מערכי שיעור, לגבש תוכנית אישית לתלמידים, ועוד. כאן ניתן למצוא כלים נחמדים לחלק מהשימושים הנ"ל, בעברית ובחינם.
התחנה הזו היא כבר יפה מאוד, אך אם רוצים להמשיך מפה לתחנה הבאה צריך לא יותר מאשר מעט יצירתיות, פתיחות, תכנון ותעוזה.
מורות ומורים רבים כבר מתנסים בשימוש ב-GenAI ממש בשיעור, או משלבים אותו בתהליכי ההוראה והלמידה באופן מכוון. עם הזמן מתפתחות כל מיני פרקטיקות לאופן בו ניתן לעשות זאת ולהיעזר בכלי בינה מלאכותית כדי להפוך את השיעורים למגוונים ומעניינים בעזרתה. ניתן לקרוא על כמה פרקטיקות כאלו במאמר הזה, אפשר להתייעץ עם רכזות ומדריכות התקשוב, וניתן כמובן גם להמציא חדשות.
שילוב AI בשיעור הוא תחנה חשובה: הבינה המלאכותית מפסיקה להיות "מיסטית" בתקשורת בין מורים לתלמידים והופכת למשהו שאפשר לעבוד איתו ולדבר עליו. זה גם עוזר למורה להתחיל להבין שגם בין התלמידים יש פערים גדולים בשימוש בטכנולוגיה.
עם זאת, כפי שנכתב בתחילה, התחנה הזו אינה מטרה בפני עצמה – מרבית כלי הבינה המלאכותית היוצרת לא נוצרו לשימוש בכיתה או לשימוש פדגוגי בכלל. הם יכולים לעזור בגיוון השיעור, לעיתים יכולים לסייע בהתגברות על חסמים מסוימים (למשל, הקושי להתחיל בכתיבת טקסט), וייתכן שבעוד כמה מובנים, אך כשלעצמם הם אינם מהווים מהפכה חינוכית – אני משוכנע שיש מי שיתווכחו איתי לגבי המשפט האחרון (דרך אגב, נגיע גם לשם).
מורות ומורים שנמצאים בתחנה מס' 4 מבינים שאחד התפקידים שלהם הוא ללמד את התלמידות והתלמידים איך להתנהל נכון עם בינה מלאכותית. אותה "התנהלות נכונה" כוללת שני ממדי על:
בעיניי זו התחנה החשובה ביותר, שמרבית המורים ובתי הספר צריכים לכוון אליה, כיוון שהיא באמת מסתכלת לעתיד ושואפת לצייד את התלמידים בגישה וצורת חשיבה שיסייעו להם גם כאשר ChatGPT יהיה אנקדוטה היסטורית. זו גם תחנה די גדולה, שכוללת מרכיבים, שאלות ומיומנויות רבות, ומהווה אתגר פדגוגי מורכב.
למדו את התלמידים להשתמש בבינה מלאכותית באופן אתי ומעצים.
הכניסה לתחנה זו מחייבת מעבר ושהות מסוימת בתחנות הקודמות, אך כוללת גם קפיצה אחת נוספת: למידת והבנת הבסיס של טכנולוגיית הבינה המלאכותית. דברים כגון אימון אלגוריתמים, למידת מכונה, רשתות נוירליות, וכו'. אין הכוונה לדעת לתכנת או לאמן אלגוריתמים, אלא להיות מסוגלים להבין על מה הטכנולוגיה מתבססת.
בשלב הזה גם יודעים ש-GenAI הוא רק ענף אחד של בינה מלאכותית, וישנם עוד ענפים וסוגים שונים של מערכות, שחלקן מאוד רלוונטיות לחיים היום ובעתיד, וגם לחינוך – כגון מערכות למידה אדפטיביות, אנליטיקת למידה, ועוד.
כפי שצוין בהתחלה, כלי בינה מלאכותית יוצרת לא בנויים באופן טבעי לחינוך ועדיין לא מציעים קפיצת מדרגה אמיתית בפוטנציאל הפדגוגי. רק לשם השוואה: האינטרנט כן הציע קפיצת מדרגה, כיוון שאפשר ללמידה להתרחש בהרבה צורות חדשות, בזמנים שונים, ממרחק גדול, עם נגישות חסרת תקדים לידע.
האם בינה מלאכותית מתישהו תיצור מהפכה דומה ללמידה ולחינוך? ברור שכן. יכול להיות שהיא בדרך להציע מהפכה גדולה אף יותר לתהליכי חשיבה, עבודה ויצירה, ומכאן ייגזר גם שינוי חינוכי. וייתכן שהיא תציע מהפכה בחינוך עצמו. אולי זה יקרה כשטכנולוגיית ה-"מחשוב_הרגשי" תבשיל ותזנק, ואולי עוד שיפור קטן בתחום הביג דאטה יעשה את ההבדל. אך נכון להיום המהפכה עוד לא התרחשה, והלמידה בבתי הספר יכולה להשיג את אותן התוצאות גם ללא בינה מלאכותית.
האם תרצו לחכות שזה יקרה או לקחת חלק בזה?
כבר במאמר הזה, שפורסם לפני שנתיים, נטען שכדאי שמורות ומורים ישתתפו בתהליכי פיתוח טכנולוגיים כדי להפוך את הבינה המלאכותית לרלוונטית לתהליכי למידה והוראה. הטיעון הזה לא הפסיק להיות רלוונטי, ואולי אף יותר. אנו רוצים לראות אנשי חינוך מבינים שבינה מלאכותית צריכה למצוא את תפקידה הנכון, האתי ובעל הערך האמיתי בחינוך, ונכנסים לתהליכי פיתוח כדי להוביל לשם את הטכנולוגיה. תחנה מס' 5 במסע ההתפתחות של מורה אל עולם ה-AI היא להפוך ליוצרים ומפתחים בעולם הזה, על בסיס הבנה משותפת של מה זה חינוך ומה הוא צריך להיות, ומה זו הטכנולוגיה.