נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כבר בימים הראשונים אחרי השבעה באוקטובר התבהרה עוצמת הצורך בחזית החקלאות. צוותי חינוך רבים הבינו את גודל האירוע והחלו להוציא תלמידות ותלמידים להתנדב. תלמידי תיכונים רבים בארץ מוצאים עצמם בתקופה הזו עובדים לראשונה בחייהם בשדה או בחממה חקלאית, התנסות שכנראה רבים ורבות מהם לא היו חווים בחייהם אלמלא המציאות הנוראה שנקלענו אליה.
"אני מוציא את התלמידים לעבודות חקלאיות, אבל למערכת יש נשימה קצרה מדי. עזרה חקלאית אמיתית היא תהליך מתמשך ולא לבוא פעם אחת להצטלם וגם לעבוד קצת," אומר גיסי, צפריר מינצר, מחנך ומורה ותיק לגיאוגרפיה ושל"ח בתיכון עמקים תבור, שיוצא לעבודה עם התלמידים באופן קבוע.
ואכן, נדרשת פדגוגיה לעשייה החינוכית המיוחדת הזו – עבודת התנדבות בחקלאות. בבסיס הפדגוגיה עומד ניסוח המטרות החינוכיות המגוונות שלי כמורה, ניסוח שמאפשר להתייחס לפעילות כלמידה משמעותית בכל מובן, ברמת הקבוצה והפרט.
עזרה חקלאית אמיתית היא תהליך מתמשך – תלמידי בית הספר עמקים תבור עובדים בשדה במושב פרזון.
איך לקדם את המטרות החינוכיות במקביל לעבודה ממשית? בניסיון לחלץ ידע מופלא שהצטבר ועשוי לאפשר תרומה דו-כיוונית ללמידה משמעותית, כמו גם ערך ממשי לחקלאים הישראלים בעת משבר, התבוננו, חקלאים ואנשי חינוך מהמשפחה, בצירים החקלאיים והפדגוגיים גם יחד ויצרנו לשימושכן.ם מפת דרכים.
עבודות שמתאימות לקבוצות גדולות ומגוונות יחסית
|
עבודות שמתאימות לקבוצות תלמידים קטנות וספציפיות
|
עבודות שמתאימות להתנסות חד פעמית שעדיין תהיה בעלת ערך
|
עבודות שמתאימות לתהליכים מתמשכים
|
עבודות שדורשות כוח פיזי מעל הממוצע
|
עבודות שדורשות הדרכה צמודה/מיוחדת, ידע מיוחד
|
עבודות אינדיבידואליות
|
קטיף עגבניות |
קטיף עגבניות |
קטיף הדרים |
הדלית ירקות |
פינוי חממות מגידול קודם והכנתן לשתילה חוזרת |
הדליית שתילי ירקות רכים |
טיפול בהקמת הדליה |
קטיף פרי הדר |
קטיף הדרים |
קטיף אבוקדו |
הדליית פירות יער |
|
קטיפים של פירות וירקות רגישים |
תיקון גדרות מירעה |
איסוף בטטות |
קטיף אבוקדו |
|
הכנת חממות לשתילה חוזרת |
|
|
רעיית צאן |
קטיף קישואים |
הדליית עגבניות |
|
מיון ירקות ופירות לקראת שיווק |
|
|
טיפול ביונקים.טלאים וגדיים |
מסיק זיתים |
קטיף אבוקדו |
|
|
|
|
|
קטיף אבוקדו |
שתילת ירקות |
|
|
|
|
|
קטיף נשירים |
קטיף נשירים |
|
|
|
|
|
עבודת צוות |
התמדה/עקביות |
דיוק/תשומת לב לפרטים |
התמודדות עם מאמץ/קושי |
מסיק זיתים |
עישוב |
קטיף ירקות |
קטיף פרי הדר |
קטיף הדרים, ירקות, אבוקדו וכו' |
קטיפים שונים |
מיון ירקות ופירות |
|
|
מיונים שונים |
הדליית ירקות ופירות יער |
|
לצד אלה, חשוב להדגיש שעבור תלמידי תיכון, ילדי דור ה-Z, אשר ברובם מתקשים להחזיק עבודה פיזית ממושכת (יותר משעתיים הופך לאתגר), כדאי לכוון לעבודה שקראנו לה 'עבודה מתגמלת'. עבודה מתגמלת במובן הרגשי היא כזו "שבה אפשר לראות בבירור את ההספק," הגדירה דודתי, גילה רז, לשעבר מורה ומפתחת תוכניות למידה במדעים. או כפי שהגדיר צפריר: "משהו שהתוצאות הן בולטות ומיידיות. למשל, הרבה יותר מתגמל למלא מיכל עם אשכוליות מאשר מיכל עם זיתים, כי למלא מיכל זיתים לוקח הרבה זמן. אני חושב שלתלמידים יותר קל לעבוד כאשר התוצאה הנראית לעין מגיעה מהר יותר."
הרבה יותר מתגמל למלא מיכל עם אשכוליות מאשר מיכל עם זיתים – תלמידי בית הספר עמקים תבור במסיק זיתים ביבניאל.
"ההכנה בבית הספר ותיאום הציפיות – יכולים להיות מכריעים," משתפת גפן רוזנבוים, אשת חינוך בדרור ישראל, שעבדה בעצמה וגם הדריכה קבוצות נוער בעבודה חקלאית בקיבוץ רביד:
א. חשוב להבין מי החקלאי/ת ומה היכולת שלו/שלה להסביר את ההקשר הרחב של העבודה.
ב. חשוב שהתלמידות והתלמידים יכירו בעצמם את ההקשר ויידעו כמה שיותר מראש מה העבודה הנדרשת. חשוב שלא יגיעו בלי שום דמיון מה יחכה להם.
ג. על המורה המוביל/ה לעשות מול החקלאי.ת תיאום ציפיות אמיתי ככל האפשר בנוגע ליכולות התלמידים, ומול התלמידים ביחס למה יידרש מהם, במטרה ליצור 'שוויון' בין חשיבות העבודה לחשיבות החניכים המתנדבים. "חקלאי לא צריך לקבל מתנדבים אם אין לו משהו טוב או מתאים לעשות," מדגיש יונתן קאצי, רכז תוכניות חינוכיות בחקלאות ב"דרור מטעים חינוכיים".
ד. הכנה טובה יכולה לעסוק גם בהיבטים רגשיים-חברתיים וערכיים. צפריר למשל משתמש ב'תרשים מיקומים אנושיים' ומקיים שיח בכיתה לגבי מי מבין הדמויות ראויה יותר ולמי מביניהן רוצה כל אחד ואחת להידמות כשהוא/היא מתנדבים.
ה. באחריות המורה המוביל/ה גם לדאוג לבטיחות ולהבין איך ליצור עבודה בטוחה – להתכונן ולדעת להנחות את החניכים לעבוד בצורה בטיחותית. חשוב להבין שיש פער בין מה שאדם שעובד בשטח ביום-יום יודע לגבי איך לשמור על עצמו, למול הסכנות שעלולות להיות בעבודה של הרבה תלמידים לא מנוסים.
להתנדב וליהנות אבל לא על חשבון הבטיחות – תלמידי בית הספר עמקים תבור במסיק זיתים.
"היום בנתיב העשרה היו לא מעט מתנדבים מאזור רמת השרון, ללא שום רקע בחקלאות," שיתף אבא שלי, בני זית. "עסקנו בשיקום חממת פטל למאכל – עבודה שמצריכה סבלנות רבה, לא זבנג וגמרנו... מי שלא מבין מדוע עושים זאת, נשחק במהירות. ניגשתי לחבר'ה שעבדו שם והיה נראה שהם 'עייפים'. הסברתי להם על הגידול וסיפרתי להם מה אירע כאן מאז ה-7.10. שיתפתי אותם שכל פעולה קטנה שהם עושים כאן משמעותית הרבה יותר ממה שאולי נראה להם, כי לכל פעולה יש אדוות ומעגלים על מעגלים. כשרואים שורות שהיו במצב טוטאל-לוס ועכשיו נראות פורחות אז הסיפוק הוא אדיר. רואים זאת גם בעיניים של החקלאים."
ברגע שהמתנדב והמתנדבת מבינים את משמעות עבודתם, הם מרגישים משמעותיים בעצמם – תלמידי בית הספר עמקים תבור בקטיף אשכוליות בנהלל.
צפריר ותלמידי בית הספר עמקים תבור מעשבים כרם צעיר במושב מרחביה.
חשוב שנחזיק כולנו את חשיבותה הרבה של קירוב הנוער לחקלאות. גם אם מורכב ומאתגר להגיע לתרומה ישירה משמעותית לחקלאים, התרומה למודעות לצורך החקלאי, לקושי הכרוך בקיום החקלאות ולתדמית שלה היא עצומה.