נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
צמד המילים "ביחד ננצח" שגור בפי כל מאז השבת השחורה ב-7 באוקטובר. אנו רואים שלטים, פרסומות וסיסמאות רבות המשתמשות במושג זה או במושגים דומים המשתמשים במילה "יחד".
"ביחד ננצח" עומד בסתירה גמורה למצב בחברה הישראלית טרום המלחמה. מצב של קיטוב חברתי, פילוג, חוסר אחדות ובעיקר – לא ביחד. השבת השחורה והימים שלאחריה יצרו אחדות ותחושה של ביחד. טראומה שהובילה לאחדות.
מצב קיצוני, דוגמת אויב משותף או טראומה משותפת, מהווה הזדמנות להתלכדות סביב הבעיה וגם לקידום תהליכים ארוכי טווח שיסייעו לחיזוק התנהלויות יומיומיות כמו ניהול קונפליקטים, שיתוף פעולה ועוד. חיזוק התנהלויות אלו יסייע לשמירה על לכידות חברתית ועל שיפור היכולת להתמודד טוב יותר עם אתגרים עתידיים. מכאן שחשוב לנצל את ההזדמנויות הטמונות בתקופת משבר למען התמודדות טובה יותר בעתיד ולשיפור היכולת להתאושש ממשברים.
נשאלת השאלה אם אנו מחנכות ומחנכים ללכידות חברתית? ואולי חשוב מכך, האם ניתן ליצר לכידות חברתית משמעותית גם ללא אירועים קיצוניים וקשים?
לכידות חברתית (Social Cohesion), היא מונח סוציולוגי ואנתרופולוגי-חברתי, המציין את תהליך גיבושה של קבוצה חברתית. המושג לכידות חברתית מתייחס לכוחות הפועלים על החברים בקבוצה וגורמים להם להישאר בה.
ניתן לומר שלכידות קבוצתית היא "האחות" של ה"רעות", אחד מערכי צה"ל עוד מימיו הראשונים. כשם שרעות היא ערך עליון, עלינו לחשוב כיצד לפתח את הלכידות הקבוצתית כערך חינוכי.
מאפייני קבוצה מלוכדת כוללים תחושת שייכות בקרב חברי הקבוצה ורצון להישאר בה. איום חיצוני על הקבוצה תורם ללכידות הקבוצה ולחיזוק הנורמות הפנימיות שלה. לכידות חברתית מסייעת לחברי הקבוצה לעמוד הן בפני לחצים ומתחים חיצונים לקבוצה והן בפני מתחים פנימיים. ירידה ברמת הלכידות החברתית עלולה לפגוע ביכולתה של הקבוצה להשיג את יעדיה.
ללכידות הקבוצתית השפעה גם על שלומות (Well being) וגם על ביצועי הקבוצה. ניכרת מידת שביעות רצון גבוהה יותר מהעבודה בקרב אנשים שהם חלק מקבוצה מלוכדת, יחסית לאנשים שאינם בקבוצה מלוכדת. קבוצות מלוכדות מסייעות בהפחתת לחץ וחרדה בשל התמיכה בתוך הקבוצה. לכידות קבוצתית גבוהה משפיעה באופן חיובי על ביצועי הקבוצה, בעיקר בקבוצות קטנות.
חשוב להדגיש כי מחקרים מצאו הדדיות ביחסי הגומלין בין מערכות יחסים בקבוצה לבין הלכידות החברתית בה. לכידות מסייעת לשיפור הביצוע, והביצוע יכול לעזור לשיפור הלכידות. ככל שהקבוצה מצליחה יותר במשימה – כך עולה רמת הלכידות הקבוצתית. קבוצות מלוכדות יותר מקבלות את הערכים, הנורמות והמטרות של הקבוצה.
ואולם, לכידות קבוצתית חשובה גם בעת אי הצלחה בביצוע המשימה. קבוצות עם קשר חברתי ולכידות חברתית גבוהים מתמודדות יותר טוב עם בעיות כשהן מתעוררות. בנוסף, נמצא קשר הדוק וישיר בין רמות גבוהות של לכידות קבוצתית לבין רמה גבוהה של חוסן אישי וקבוצתי.
ה"אחות" של ה"רעות": לכידות חברתית כערך חינוכי.
מודל מתכלל של לכידות חברתית, או לכידות יחידה צבאית (Salo, 2011), טוען שלכידות היא תוצר של מספר גורמים:
כיצד ניתן לייצר ולחנך ללכידות קבוצתית גבוהה במערכת החינוך בימי שגרה, בהינתן חלוקה קיימת לכיתות ולבתי ספר?
גאוות יחידה – תחושת גאוות היחידה חשובה הן בקרב הצוות והן בקרב כל באי בית הספר. לשם כך, עלינו לייצר תחושת שייכות. מומלץ לבחור תמה, זהות מרכזית לבית הספר. זהות ייחודית המבדילה את בית הספר המסוים מיתר בתי הספר. לייחודיות זו יש לייצר, הלכה למעשה, סדירויות שבועיות שיבואו לידי ביטוי במערכת השעות הבית ספרית. זהות ייחודית זו צריכה להיות מדובררת לכל באי בית הספר (צוות, תלמידים, קהילה). מומלץ אף לייצר תהליכים פנים ארגונים תומכי זהות באופן שיתופי עם הצוות ועם הקהילה. תהליכים אלו, הקשורים לזהות, צריכים להיות ברורים ומובנים לכל. כשתישאל השאלה למה פעילות כלשהי מבוצעת, צריך לקשר אותה לזהות הארגונית.
מפגשים, אירועים – תחושת ביחד מתעצמת בחיזוקים וב"חגיגת הצלחות". חשוב לייצר אירועים קבועים ברמות שונות בבית הספר סביב הזהות, כדוגמת טקסים חודשיים בית ספריים, פעילויות שכבתיות קבועות וכמובן פעילויות קבועות בכיתה סביב הזהות שנבחרה.
פיתוח מיומנויות עבודה בקבוצה – יכולת לעבוד בקבוצה היא חשובה מאין כמוה. היא טומנת בחובה מיומנויות חשובות וביניהן: הקשבה, תקשורת בונה, יכולת העברת מסר, אחריות קבוצתית, פתרון דילמות קבוצתיות ועוד. לרוב איננו מקדישים לכך זמן פורמלי אלא מצפים מהילדים לעבוד בקבוצה – ובכך אנו משמרים דפוסים ישנים ולא מפתחים את מיומנויות חשובה זו. חשוב שהצוות החינוכי יבנה מודולה בנושא שתנחה את הילדים עבודה בקבוצות מהי. לצד שיעורים אלה, יש לצייד את הילדים במחוונים לעבודה מיטבית בקבוצה וכמובן לייצר שיח פורמלי על כך במהלך השנה.
חשוב שהצוות החינוכי יבנה מודולה בנושא שתנחה את הילדים עבודה בקבוצות מהי.
יחסים בין-אישיים – יחסים בין-אישיים בין התלמידות והתלמידים בשכבות השונות, וכמובן בין צוות בית הספר לתלמידים, קריטיים להגברת הלכידות החברתית ותחושת הביחד. יש לייצר תהליכי שיח קבועים בערוצים שונים בין הצוות לבין התלמידים. חשוב לבחון כמה פעמים בשנה יש שיח פורמלי בין איש/אשת צוות ותלמיד.ה. לרוב נגלה שהוא מתרחש סמוך לאירועי הערכה וימי הורים. חשוב להרחיב יריעה זו. ניתן אף לייצר את השיח סביב הזהות שנבחרה לבית הספר. לייצר שיח בין תלמידות ותלמידים, מעבר לזה המתקיים בכיתה, בין שכבות גיל שונות, בתוך שכבת הגיל וכדומה. שיח זה מתאפשר באופן קבוע באמצעות סדירות במערכת בשיעורים רב גילים כדוגמת חונכים-חניכים, שיעורי העשרה ועוד.
תהליכים בית ספריים מסוג זה יתרמו לתחושת הלכידות הקבוצתית בבית הספר, לתחושת גאוות ההשתייכות לבית החינוך, וכמובן יתרגמו הלכה למעשה את ה"ביחד". רק כך ביחד ננצח – גם בבתי הספר.