נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כמה פעמים פנו אלינו הורים הטוענים כי בית הספר אינו מכין את ילדיהם לחיים האמיתיים? או כאלה השואלים מתי התלמידים ישתמשו בפריט ידע כזה או אחר שלמדו בבית הספר?
שאלת הרלוונטיות של בית הספר לתלמידות ולתלמידים היא שאלה חשובה ומרכזית, והיא חלק משאלה רחבה יותר ביחס לתפקידו של בית הספר בתקופה בה אנו חיים. בשלוש השנים האחרונות החיים זימנו עבורי הרפתקאה חד פעמית וייחודית. נקראתי להקים בית חינוך צומח בשכונת כפר סבא הירוקה. בית חינוך צומח מזמן אותנו לשאול שאלות רבות באשר לתפקידיו של בית הספר עבור הקהילה. שאלות רבות וחשובות, אך שאלת הרלוונטיות של בית החינוך הייתה העיקרית עליה ראיתי לנכון לענות בתחילה.
בית חינוך צומח 80 העלה לדיון כיצד מגדלים ילדות וילדים שיהיו מעורבים בקהילה?
עלתה בי המחשבה שכדי לגדל ילדים שיגלו מעורבות, יש לשתף אותם במחשבות ובשאלות החשובות הללו על אף גילם הצעיר. מחשבות ושאלות אלו בדרך כלל אינן משותפות בקרב קהילת התלמידים. החלטתי לפתוח לקהילת התלמידות והתלמידים דלת רחבה אל מאחורי הקלעים של בית החינוך. מחשבה זו קרמה עור וגידים בפתרון שזכה לשם "כיתת המנהלת". כיתת המנהלת הוא שיעור שבועי שלי כמנהלת בית הספר עם תלמידי כיתות ג' בו הם לומדים על כל רובד אפשרי שקשור בבית החינוך.
החלטתי לפתוח לקהילת התלמידות והתלמידים דלת רחבה אל מאחורי הקלעים של בית החינוך.
תלמידי בית החינוך לומדים על חזון בית החינוך ועל הערכים העומדים במרכזו של חזון זה. הם לומדים על המבנה הארגוני של בית החינוך, הצוותים השונים, בעלי התפקידים וצוות הניהול בבית החינוך. הם שואלים שאלות רבות על הצורך בחלוקת תפקידים בארגון גדול ועל הצורך בעבודת צוות.
בין היתר הם נחשפים אל המושג 'תקציב', כיצד מתכננים אותו, וכן לומדים על תקציב בית החינוך, תשלומי הורים והוצאות שוטפות. הם לומדים על האופן בו בית החינוך מגייס מורים, על תהליך קליטת מורה חדש ועל פיתוח מורים. מלבד זאת, הילדות והילדים לומדים מהי יוזמה, והם אף מוזמנים לגלות יוזמה בפתרון אתגרים עימם מתמודד בית החינוך הצומח.
באחד השיעורים קיבלו התלמידות והתלמידים את רשימת בעלי התפקידים בבית החינוך ואותגרו ליצור מפת קשרים בין בעלות ובעלי התפקידים. מהר מאוד גילו התלמידים שהתקבלו 25 מפות שונות, שכן כל אחד ואחת מהם חשבו לחבר אחרת בין בעלי התפקידים השונים.
בשיעור אחר נתבקשו התלמידים לחבר מודעת דרושים/דרושות למורות ומורים לשנת הלימודים תשפ"ה. והיה גם שיעור בו נדרשו לגלות מיומנויות מתמטיות ולחשב מהן ההוצאות של בית החינוך על תוכניות הגפ"ן. בשיעור זה התגלתה הרב תחומיות במלוא תפארתה, שכן בשיעור התקציב נדרשו מהם מיומנויות המתמטיקה ומיומנויות אוריינות שפתית בניתוח מודעת הדרושים דרושות של צומח 80.
באחת מכיתות ג' פנתה אליי תלמידה בסוף כל שיעור ואמרה לי: "איך 45 דקות עוברות לי כל כך מהר?" לתלמידות ולתלמידים היו המון שאלות על כל רעיון או עובדה שהצגתי בפניהם. הם נדהמו לגלות מהו תקציב בית החינוך ועל מה הוריהם משלמים, והיו נלהבים לגלות כיצד כל מורה בצוות התקבל.ה ללמד כאן ואיך הוא או היא התגלגלו לתפקידם הנוכחי.
לפתח מיומנויות מתמטיות באמצעות למידה על תקציב בית הספר, תשלומי הורים והוצאות שוטפות.
בית החינוך צומח 80 מאמין שהילדים צריכים ללמוד במרחבי החיים עצמם. כיתות א' מדי שנה לומדות שיעור הנקרא "סופר של שיעור" בו הם לומדים מתמטיקה וצרכנות נבונה בסופרמרקט השכונתי. בדומה לכך, שיעור "כיתת המנהלת" מעניק לתלמידות ולתלמידים למידה רלוונטית הנערכת במרחבי החיים – כאשר הפעם מרחב החיים הוא בית החינוך עצמו.
שיעור זה מפתח את סקרנותם של התלמידים והתלמידות לגבי מרחב החיים אליו הם מגיעים מדי יום. הוא מעודד אותם לחשוב ומשתף אותם במציאות של הארגון אליו הם משתייכים. אני מאמינה שיש בו להגדיל את תחושת המסוגלות וכן את תחושת השייכות, מה שהופך את הלמידה שלהם לרלוונטית ולמהנה.
אוכלוסייה נוספת הנתרמת משיעור זה היא אוכלוסיית המורות והמורים. המורים בצומח 80 ברובם מורים חדשים במערכת, המאופיינים במוטיבציה רבה, ועושים את צעדיהם הראשונים במערכת החינוך. כאשר אני מלמדת בבית החינוך שיעור מסוג זה, אני משתפת את קהילת המורים ומקווה ששיעור כזה ישמש להם כהשראה ליצור בעצמם שיעורים רלוונטיים המזמינים את התלמידות והתלמידים למרחבי חיים נוספים.
שיעור "כיתת המנהלת" מאפשר לי כמנהלת להיות מחוברת לשטח, לשמור על קשר עם התלמידות והתלמידים, להוות מנטורית למורים החדשים והוותיקים בצוות שלי. אני מגיעה בשמחה לשיעור כיתת המנהלת ומחכה בציפייה לשאלותיהם ולסקרנותם של התלמידים. אני מאמינה שיש בכוחו של שיעור מסוג זה ללמד את הילדים על האופן בו מתנהל הארגון בו הם נמצאים מספר שעות לא מבוטל מדי יום, והוא גם מאפשר להם ללמוד על הקשרים בו ועל עצמם.
מטרות השיעור:
לוח הזמנים לשיעור:
זמן השיעור כ-90 דקות (שני שיעורים)
הפעילות |
זמן משוער |
אמצעי הוראה |
הצגת נושא השיעור והקרנת סרטון "מקל סבא" |
3 דקות |
מצגת "יוזמה" מאת חן דויטש סרטון "מקל סבא" |
שיח בעקבות הסרטון: כיצד הייתם מגדירים מהי יוזמה? |
5 דקות |
לוח הכיתה |
הגדרת המושגים יוזמה, מיזם. הסבר על הרעיון כי יוזמה עשויה להוביל לתוכנית |
10 דקות |
מצגת "יוזמה" מאת חן דויטש
|
הסבר על מטלה בצוותים, גילוי יוזמה ביחס לבעיות בבית החינוך |
5 דקות |
כרטיסיות מטלה עם בעיות לגילוי יוזמה והעלאת רעיונות לפיתרון |
מטלה בצוותים |
20 דקות |
בריסטול, טושים לכתיבת הפיתרון הנבחר |
הצגת הבעיות שכל קבוצה קיבלה, הצגת הפתרון הנבחר |
30 דקות 5 דקות לכל קבוצה (סך הכל 6 קבוצות) |
|
סיכום השיעור: במה הרגשתן.ם שגיליתן.ם יוזמה? |
15 דקות |
לוח הכיתה |