נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בשבעה באוקטובר 2023 עולמנו התהפך. עד לאותה שבת ארורה, רבים מאנשי המדע והסביבה בארץ הוטרדו משינויי אקלים, מהעובדה שהאנושות אינה עושה די להתחממות הגלובלית, מחוסר תשומת הלב של אומות ואנשים לבתי גידול ואוכלוסיות חיים הנעלמות מהעולם, ולשימוש יתר בחומרי כדור הארץ.
ואז הגיעה אותה שבת, שגבתה אלפי אבדות בגוף, בנפש ובמיטב יישובי ארצנו. אותה שבת ששינתה סדרי מחשבה ופעולה וגימדה את האתגרים הסביבתיים. הסביבה, הנמצאת באתגרים הגדולים ביותר שלה מכל הזמנים, הפכה להיות מקום נחמה של כמיהה לשלווה ותקווה לימים טובים יותר. כיצד ניתן לשלב סביבה בתהליכי למידה בימי מלחמה? להלן שלוש הצעות מבוססות פודקאסט המסייעות לכוון את התלמידות והתלמידים בכל עת להסתקרן ולגלות את הסביבה.
קהל יעד: פרקים שונים מתאימים לגילים שונים.
בתקופה שלאחר השבת הארורה, המחשבות שהתרוצצו אצלי היו אם אנחנו ממקסמים את טיפוח המצוינות בקרבנו? מצוינות שחוזה את הנולד, שבוחנת בעיות, מציעה פתרונות וניגשת לפעולה. מצוינות החוקרת את אירועי העבר כדי ללמוד מהם ולא כדי לחזור על טעויות. מצוינות המכוונת למטרות והשגתן. מצוינות המטפחת מנהיגות במגוון רחב של תחומים.
בימים אלה, הילדים שלנו מתוודעים דרך התקשורת למחדלים ולסיפורי הגבורה של המלחמה. האירועים אינם פשוטים להפנמה. בשילוב עם הביקורת והסבל שלא ניתן להימנע מהם, רצוי לכוון את הילדים והנוער לנטיעת תקווה, חשיבה חיובית ומכוונות להצלחה. ניתן לעשות זאת באמצעות דמויות של גיבורי סביבה – אנשים שעסקו ועוסקים בלמידת הסביבה ואתגריה. דמויות אלה יכולות להוות מודל לחיקוי עבור הנוער ואף לעודד אותו לנקוט בפעולה למען הסביבה.
בקישור הבא תמצאו אסופה של פרקי פודקאסטים המתאימים לגילים שונים. חלק מהפרקים מביאים את סיפורם של חוקרים כמו דרווין, הומבולדט, אנינג ואחרים, שיצאו לאסוף נתונים, להסיק מסקנות ולהציע תיאוריות מדעיות. תמצאו פרקים על דמויות שיצאו להציל סביבות חיים בעולם, כמו ג'יין גודול, דיאן פוסי, אורי שייניס. תכירו מדעניות, שברגישות הנשית שלהן, מכוונות להצלת העולם, כדוגמת רייצ'ל קארסון, מקימת התנועה הסביבתית, וד"ר שושן הרן מקיבוץ בארי, המכוונת להצלת יבשת אפריקה על ידי התאמת זרעים מדויקים לגידולים מקומים. לד"ר שושן הרן, שנמצאת בימים אלה אי שם בתופת של עזה, כולנו נושאים תפילה לחזרתך בשלום לחיק המשפחה.
התלמידות והתלמידים יכולים במהלך האזנה לרשום לפניהן.ם:
קהל יעד: כיתות ה'-יב', קהילות מורים, הורים וכל מי שמעריך את חשיבות המדע.
במשך שש שנים, בכל אחד מימות השבוע, במהלך שעת השידור, צוות ההפקה של הפודקאסט "שלושה שיודעים" בכאן 11 דואג ללמוד מדע מלפחות שלושה אנשים המבינים בכך. "שלושה שיודעים" הוא פודקאסט המהווה השלמה מצוינת ליסודות ה-STEM שאתן.ם, המורות והמורים, נוטעים בשיעורי המדע והטכנולוגיה. הפודקאסט מרחיב את הידע המדעי באמצעות דוגמאות מהטבע, מציג מחקרים, משתף בפיתוחים טכנולוגיים מכל הזמנים ומתייחס להשפעות תרבותיות וחברתיות בכל אחד מהפרקים שלו. באמצעות הפודקאסט ניתן גם להרחיב את ההיכרות עם עולם החי והצומח.
ברשומה הבאה תמצאו בכל פרק מדענ.ית המציג.ה סוג או קבוצה של בעלי חיים או צמחים. בקשו מהתלמידות והתלמידים לאתר ממגוון הפרקים והמינים אחד שמעניין אותם. התלמידים יצטרכו לאתר את הזואולוג/בוטנאי בפרק (ובדרך להיתקל במדענים אחרים) ולהאזין לדקות בהן החוקרות והחוקרים מסבירים על פועלן.ם.
במהלך ההאזנה התלמידות והתלמידים מוזמנים לרשום – ובהמשך לענות בקבוצת הוואטסאפ/לוח דיגיטלי משותף – על שתי שאלות שתתנו להם להתמקד בהן. שאלות לדוגמה:
מגפת הקורונה והאירועים הביטחוניים לימדו אותנו שאנחנו יכולים להישאר בבית כדי לשמור על עצמנו, להירגע ואף להמשיך לעבוד וללמוד. אף על פי שבחרנו לשכוח תקופה זאת, השכלנו לאמץ דפוסים חדשים של עבודה היברידית ולמידה מהבית. דפוסים אלה תורמים לשמירה על הסביבה בצמצום נסיעות ופליטה של פחמן דו חמצני לאוויר, תפוקות עבודה גבוהות יותר לחלקנו, למידה עצמאית ויצירת תחושת ביטחון של "ביתי מבצרי". עם זאת, הם הביאו לעלייה ברמות החרדה, הפחד מהסביבה, הדיכאון, ההתמכרות למסכים, השינה המרובה והאכילה העודפת. לכן חשובה היציאה מהבית למקום המעודד רוגע, בטחון, סקרנות, התלהבות, שמחה ותנועה.
אין חובה להתניע את הרכב כדי לצאת לטבע. גם במרחק ריצה לחדר מדרגות אפשר לחקור את השמיים, להאזין לציפורים, להישיר מבט לאדמה ולחפש סיפורי חיים בינות לענפי ועלי העץ. אפשר לתת לילדים לחקור באופן חופשי את הטבע ולבקש מהן.ם לחזור לספר לנו מה הם ראו וגילו. אפשר לכוון אותם באמצעות האזנה מקדימה לפרק פודקאסט בנושא ממוקד כגון: העץ בגינה, מסימני עונת הסתיו, ציפורים בגינה, חרקים, פריחה וכיוצא בזה. היעזרו ברשימה הבאה.
אפשר לתת לילדים לחקור באופן חופשי את הטבע ולבקש מהן.ם לחזור לספר לנו מה הם ראו וגילו.
בתי ספר רבים השנה שמו דגש, בתכנון שנת הלימודים, על למידה מבוססת סביבה. הצעה זו היא דרך נוספת לשילוב למידה על הסביבה כיום ולאורך כל השנה. בהמשך, ניתן יהיה לבחון למידה משולבת עם האזנה לפודקאסטים, באמצעות יציאה יזומה להליכה עם אוזניות. עד אז, חשוב לכוון את התלמידים להשראה מהסביבה, ולהקנות להם הרגל של התרכזות ושהייה בטבע של לפחות שלושה שיעורים בשבוע.