נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמה מתגלגלת. מלחמה שפרצה גבולות והיא כבר לא "שם" אלא היא ממש "פה". זו מלחמה על הבית, תרתי משמע. החיילים הם לא רק ירוקי המדים אלא כל אחד ואחת מאיתנו. לצערנו אין בית בישראל שלא נפגע בו מעגל כזה או אחר. אין אדם שלא מכיר נרצח, הרוג, שבוי, חטוף או נעדר.
אנחנו לא בפוסט טראומה. אנחנו במצב חירום, בתוך אירוע מתמשך. אני מאמין שבעיתות שגרה וחירום צריך לפעול על פי אותה תפיסה רק בדציבלים שונים, גבוהים וחזקים יותר.
תפיסת ההפעלה של בתי הספר ברשת אמית היא תפיסת השלם. לפני שאסביר לגביה, אציין כי באמית בתי ספר נקראים קח"לים = קהילה חינוכית לומדת.
הנחת היסוד שלנו כרשת היא שלקהילה יש "כוח-על" גם על הקהילה כקבוצה וגם על כל פרט ופרט בקהילה. כדי לחזק את הרעיון של בית הספר כקהילה חינוכית לומדת, אבקש לשתף בחוויה שלי מהשבועות האחרונים. לרשת אמית יש כמה קח"לים בקווי עימות, שתושביהם פונו על ידי המדינה לבתי מלון בים המלח ובאילת. בשבוע שעבר יצאנו לבקר אותם, לשוחח איתם, לשאול בשלומם וללמוד על הצרכים שלהם בעת הזו. באחת השיחות אמרה לנו מורה מאחד הצוותים: "אנחנו לא צריכים פסיכולוגים, אנחנו לא רוצים לדבר עם אנשים זרים. אנחנו צריכים את הקהילה שלנו. המקום שהכי מרפא אותי זו הקהילה שלי."
ואכן, התפיסה הטיפולית הרווחת כיום היא לטפל בנפגעים בסביבה הטבעית שלהם, להחזיר את הנפגעים כמה שיותר מהר למקומם הטבעי, לקהילה שלהם.
לרשת אמית יש כמה קח"לים בקווי עימות, שתושביהם פונו על ידי המדינה לבתי מלון בים המלח ובאילת.
תפיסת ההפעלה של הקח"לים (בתי הספר) ברשת אמית היא תפיסת שלם המורכב משמונה חלקים. במילים אחרות, הכלי למימוש החזון, המדיניות, תוכנית עבודה, הפעולות והתוצרים המצופים בנוי משמונה צירים, שכל אחד עומד בפני עצמו ובד בבד הם מחוברים, מחויבים ומתכתבים זה עם זה.
לכל ציר יש מוביל.ה בקח"ל ומומחה/מומחית במטה שאחראים על הכשרת המובילים, הנחייתם וליוויים בתוך הקח"ל שלהם. להלן שמונת הצירים החינוכיים:
התבוננות בסביבה הקרובה והרחוקה של הקח"ל הכוללת הורים, רשות, בעלי עסקים, מוסדות אקדמיים ועוד, ורתימתם לעשייה בבית הספר. באופן הזה יוצרים חיבורים ושותפויות המאפשרים לתלמידים להיות חלק מהעולם האמיתי ולחוות למידה במציאות טרם יציאתן.ם אליה באופן רשמי.
ובעת חירום: לא צריך להתאמץ כדי לראות את הרוח הישראלית המנשבת בכל מקום, ועלינו להיות חלק. כדוגמה, יצרנו שותפות עם אנשי מקצוע, אנשי השפעה, אומנים ואחרים, ובנינו מערכת שידורים, שנקראת אמית TV לכלל קהילת הרשת (צוות, הורים ותלמידים) שפועלת לאורך שעות היום ונותנת מענה לצורכי השעה. בנוסף, חשוב לייצר שותפויות בתוך הצוותים, לתת לכולן.ם תחושה שהן.ם חלק מהמשימה ושאף אחד או אחת לא ירגישו בודדים.
עשייה משמעותית בתוך החברה הישראלית הכללית, היוצרת חיבורים עם מגזרים שונים תוך פיתוח מעורבות, מנהיגות וסולידריות.
ובעת חירום: לאפשר לתלמידים להתנדב וליזום התנדבויות ברמות מעורבות שונות. יצאנו עם יוזמות ותמכנו בחיבורים בתוך קהילות התלמידים ובין התלמידים לחברה הישראלית בכלל.
עיצוב זהות אישית תוך היכרות עם דמויות מופת, אירועים מעצבי זהות ובניית סל ערכים איכותי.
ובעת חירום: בימים אלו חשוב לחזק את הזהות. חשוב לתקשר את הערכים. לתת מקום להבנה של 'על מה אנחנו נלחמים?'
בניית תוכנית אישית הנותנת מענה לכלל ההיבטים הרגשיים של התלמיד.ה על ידי מנטור.ית האחראי.ת על 15 תלמידים (בשפת הרשת: 1 ל-15). המנטור.ית רואה כל תלמיד, מסייע.ת לתלמידים לגלות את החוזקות שלהן.ם, את התשוקות שלהן.ם הן בתחום הלימודי והן בתחומים אחרים, ועוזר.ת להן.ם לחבר הכול לתוכנית עבודה אישית, שמאפשרת להן.ם לצמוח ולממש את עצמן.ם. זאת בד בבד עם בניית קבוצת משמעות של כל 15 התלמידים, שמאפשרת לכל יחיד.ה לגדול ולצמוח כחלק מהקבוצה.
ובעת חירום: לתת מקום אישי לכל תלמיד.ה במרחב בטוח ומאפשר. מקום שבו אפשר לפרוק, להתפרק, לאסוף ולהיאסף. חיזוק השייכות והחוסן האישי, המשפחתי, הכיתתי, הקהילתי והלאומי.
בירור הד.נ.א של בית הספר ודברור נכון של הקהילה, העשייה והמסרים של בית הספר, פנים וחוץ. הבנה של מה המותג לפני שאני ממתג.ת אותו.
ובעת חירום: צריך לתת דגש לאיך אנחנו מספרים את הסיפור? מה נרצה שיישאר אחר כך? שימוש מושכל בסרטונים, הפעלת התלמידים בהכנת סרטונים וכל רעיון יצירתי אחר שהופך את התלמידים לפרו-אקטיביים.
הערכה מפתחת המתבוננת תדיר על כל התהליכים המתחוללים בקח"ל ומנטרת את החוזקות והאתגרים, ובהתאם לכך עורכת דיוקים ושינויים.
ובעת חירום: להיות עם האצבע על הדופק, לייצר גמישות. לבחון מה הולך ומה מאתגר ולשנות בהתאם. וגם חשוב לבדוק איך מנהלים את כל זה תוך שמירה על התקציב.
בסופו של יום, לבית הספר באים כדי ללמוד. סגנ.ית הלמידה אחראי.ת על קידום הלמידה בבית הספר בכל המרחבים, תוך יצירת שיתופי פעולה עם שאר הצירים, במטרה להצמיח את התלמידים ולהקנות להן.ם ידע, מיומנויות וערכים בתהליך חווייתי, התנסותי ורלוונטי, יחד עם חיזוק הערך העצמי שלהן.ם ויצירת מוטיבציה פנימית, שיבואו לידי ביטוי בכלל המדדים. במילים אחרות, אחראי.ת על פרסונליזציה בלמידה.
אחראי.ת על תפעול הקח"ל ועל הלימה בין תוכניות העבודה לתקציב הקיים.
תפיסת השלם זו תיאוריה שיטתית המתבוננת באופן הוליסטי על הקח"ל, על התלמיד.ה ועל הצוות. כדי שזה אכן יפעל באופן הוליסטי, יש לוודא כל הזמן שקיימת תנועה בכל חלקי השלם ובין כל חלקיו. איך כל זה קשור לעיתות חירום ומלחמה? מה שנכון בשגרה, נכון עוד יותר בזמן מלחמה.
כל תלמיד.ה, בכל מקום ובכל זמן, צריכים שיראו אותן.ם, ובוודאי עכשיו. כולנו זקוקים לשיח ריגשי, הכלה ומתן מקום לכל אחת ואחד. יחד עם זאת, חשוב שהתלמידים לא רק יחוו חוויות אלא גם ישמרו על רצף למידה.
כפי שכתבתי מקודם, יש זמנים שהצורך הוא בהגברת הווליום בתחומים מסוימים. ההגברה שלנו ברשת אמית מתמקדת בעיקר בתוכנית הצמיחה האישית ובמענים הרגשיים – תצא"מ. מה עשינו?
בנינו קבוצות שייכות לכל 15 תלמידות ותלמידים, והצמדנו מנטוריות ומנטורים שאחראים עליהן.ם כקבוצה וכיחידים. המשימה של המנטורים בימים אלו היא שליחות של ממש. לאסוף אותם, להקשיב, לשוחח, לייצר פעולות הפוגה, לבנות שגרה מתאימה, לחזק חוסן, לבדוק מה הצרכים שלהן.ם כרגע ולייצר תעדוף (פירמידת מאסלו).
דוגמה קטנה מהשטח. בשיחות עם המנטוריות של שדרות, שהיו שיחות קשות מאוד, סיפרה אחת המנטוריות על תלמיד שלה שהיה באירוע היריות ולא איתרו אותו במשך זמן רב. כשהיא הצליחה לתפוס אותו, הוא ביקש ממנה לעשות "את המעגל הזה של התצא"מ" והוא יספר מה שלומו...
ולא פחות חשוב, כמו שהתלמידות והתלמידים צריכים שמישהו יהיה איתן.ם, שיהיה להם.ם מקום בטוח לאוורר רגשות ולהשתחרר, כך גם הצוותים. מיד עם הבנת גודל האירוע, התחלנו ליישם את תוכנית 1 ל- 15 גם במטה. כל חבר.ת הנהלה מלווה 15 אנשי מטה: שואל בשלומם, מתעניין בשלום יקיריהם, מנהל שיח ומאוורר רגשות והכי חשוב, רואה אותם ובמקרים רבים רותם אותם למשימות אחרות כדי לתת תחושת משמעותיות.
אם אצטרך לתמצת את דבריי למסקנה אחת: ההתנהלות של השגרה זה החוסן במלחמה.