עם ישראל מצוי בצער רב וכבד, אך הוא גם מקווה כפי שקיווה אלפיים שנה להיות עם חופשי בארצו ויודע שננצח למרות המחיר כואב. התקווה היא חמצן מחייה עבורנו. גם ויקטור פרנקל מספר בספרו "האדם מחפש משמעות" כי מה שעזר לו לשרוד את זוועות השואה הייתה המשמעות שיצר עבורו – החיים שאחרי – ובמילים אחרות, התקווה.
עשייה היא דבר המייצר תקווה, משמעות וחוסן לעצמי ולאחרים – לראות ולהראות את הטוב – וזה מה שעם ישראל כולו זקוק לו בימים אלו. ביחד אנחנו ננצח.
איננו יודעים כמה זמן הלחימה תימשך, אך ברור לכולנו כי יידרש אורך רוח של העורף. עם חזרת הלמידה מרחוק לחיינו, עלינו לזכור כי מצד אחד יש לה ערך בשמירת קשר ומסגרת כלשהי עם חברים, מבוגר משמעותי, שגרה ותעסוקה. מצד שני, היא טראומתית להרבה מאיתנו מתקופת הקורונה ובעיקר מרגישה מנותקת בימים מדממים אלה. לעומת תקופת הקורונה, אפשר להיפגש ולהיות יחד, ולכן זה מאפשר מרחב עשייה גדול יותר.
עשייה היא למידה משמעותית, מחברת ומחוברת יותר לחיינו. במודל למ"ה שיצרתי, אני מלמדת גם בימי שגרה למידה מוכוונת השפעה במגוון רחב של נושאים, ובימים אלו ביתר שאת. בעת שאנו רואים את עם ישראל והחברה האזרחית בתפארתם, אני ממליצה להפוך את הלמידה, בפרט אם היא מרחוק, לעשייה כדרך למידה, תרומה, תקווה, יצירת חוסן, פגישה עם חברים, חיבור לקהילה ולערכים.
עשייה היא למידה משמעותית, מחברת ומחוברת יותר לחיינו. במודל למ"ה שיצרתי, אני מלמדת גם בימי שגרה למידה מוכוונת השפעה מגוון רחב של נושאים, ובימים אלו ביתר שאת.
ריכזתי עבורכן.ם רעיונות לעשייה שיכולים להיות תחליף או תוספת לשיעורים כמשימות ביצוע. נדרשת התאמה לגיל ואופי אוכלוסיית הלומדים, אזור גאוגרפי והנחיות פיקוד העורף בהתאם למצב.
בין הרעיונות ניתן למצוא כאלה שאפשר לעשות כיחידים, קבוצות, כל הכיתה, שכבה, בית ספר, קהילה. ניתן לעשות כיוזמה אישית או להתחבר ליוזמות קהילתיות וארציות קיימות.
כדאי לאפשר לתלמידים בחירה: מי שרוצה למידה ומעדיפ.ה משימות לימודיות ומי שרוצה להיות בעשייה שתיחשב כלמידה (עם תיעוד ומעקב שהעשייה מתבצעת). אפשר לתת משימת עשייה לכולן.ם כתחליף לשיעור. כמו כן, ניתן לתת לתלמידים לבחור איזו עשייה הן.ם מעדיפים לפי החוזקות שלהן.ם.
1. מבצע תליית דגלי ישראל, בלונים ושרשראות כחול-לבן (אפשר להכין שרשראות נייר כמו בסוכות של סרטי כחול-לבן) בקדמת הבתים, מרפסות, רחובות לחיזוק הרוח.
2. הכנת שלטים גדולים לחיזוק המורל ותלייתם בשערי הבתים, בניינים, מקומות מרכזיים בשכונה וברחוב. שלטים בסגנון "עם ישראל חי", "עם הנצח לא מפחד", "ביחד ננצח" ועוד. זה גם מחזק את התושבים.
3. הכנת סרטונים שיופצו בקהילת בית הספר, קהילה מקומית, תפוצה רחבה ברשתות חברתיות, בשליחה והקדשה לחיילים בוגרי בית הספר שמגוייסים כחיזוק מתלמידי בית הספר ועוד. רעיונות לסרטוני חיזוק:
4. חלוקת עוגיות/חלות/עוגות/פרחים שאפשר לקטוף בגינות ולאגד לזר קטן יחד עם פתק ובו מסר מחזק לשכנים בבחינת אהבת חינם וחיזוק המורל הלאומי.
5. פינוי, ניקוי ואבזור מקלטים ציבוריים ברחובות ובבניינים – בתיאום עם הרשות המקומית. אפשר להכין שלטי עידוד וחיזוק כשיורדים לשם.
6. התנדבות בעזרה למשפחות מגויסים/הורים העובדים מחוץ לבית. אם לא מכירים אישית משפחות כאלו, ניתן להתחבר לרשימות של משפחות אם יש למישהו בקהילה או לפרסם ברשתות החברתיות ובוואטסאפ של הקהילה. אפשר להציע עזרה בכביסות, קניות, ארוחות, שמירה על הילדים, תיקונים בבית, ניקיון ועוד. הכיתה יכולה להתגייס ולעזור בתורנויות.
7. ארגון פעילות בהתנדבות לילדים מהקהילה גם כתעסוקה בעבורם וגם כאוורור להורים. משחקי כדור, משחקי קופסה, פעילות יצירה, נגינה ושירה, ריקוד, איפור ולק, גינון ושתילה, אפייה ועוד. למידה מרחוק לא באמת אפקטיבית עבור ילדי גנים וצעירי יסודי, וחסר להם מאוד תעסוקה וכיף. ניתן לקיים את הפעילות בבתי התלמידים, במרחב קהילתי (בתיאום עם הרשויות) או בגינה ציבורית ליד הבית בקרבת מרחב מוגן.
ארגון פעילות בהתנדבות לילדים מהקהילה גם כתעסוקה בעבורם וגם כאוורור להורים.
8. ביקור קשישים וניצולי שואה בקהילה שגם בימים כתיקונם מרגישים בדידות ובוודאי בשעות קשות אלו. אפשר להביא עוגה/פרחים/ארוחה קטנה/חלה, להגיע לביקור ולהתעניין בשלומם, לשחק או לשוחח יחד.
9. השתתפות בהתנדבויות מקומיות בקהילה לפי פרסום של עמותות, יוזמות רשות מקומית, מחלקת רווחה, מועצת תלמידים ותנועות נוער. לחילופין אפשר גם להתחיל יוזמה כיתתית.
10. בשל מחסור בכוח אדם עקב גיוס נרחב, צריכים מתנדבים במקומות עבודה חיוניים כמו סופרים, מאפיות ועוד. אפשר להתנדב במקומות אלו.
11. איסוף תרומות והכנת עוגות ואוכל ביתי לחיילים במוצבים קרובים או בחזית.
12. איסוף תרומות למרכזי משפחות מפונות. אם יש בקרבת מקום, אפשר גם ללכת להעביר שם פעילויות לילדים לפי חוזקות התלמידים.
13. חיזוק האמונה, הרוח והמורל על ידי קריאת תהילים משותפת או הפרשת חלה.
14. לגילים גדולים יותר – תרומות דם במרכזי מד"א.
15. הגעה לבתי חולים ותמיכה במשפחות הפצועים ובצוותי הרפואה, הכנת שלטי עידוד לתלות בחדרים ובמחלקות, הבאת אוכל למשפחות הפצועים, הבאת ממתקים עם מכתבים ופתקים.
בנוסף, אפשר לשלב גם את כל הבית בעשייה: למשל, אירוח משפחות מאזורי הלחימה.
יש לכם רעיונות נוספים לעשייה מחזקת? כיתבו לנו בפוסטים בעמודי הסושיאל של "הגיע זמן חינוך".
בברכת ביחד ננצח!
המאמר מוקדש לעילוי נשמת הנרצחים והנופלים, לרפואתם השלמה והמהירה של כל הפצועים, לחזרה מהירה של החטופים ולשלומם של כל כוחות הביטחון העומדים על משמר ארצינו – חזק חזק ונתחזק.