נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
איך מתחילים לכתוב בזמן שכזה? אני יושבת כבר כמה ימים בבית הוריי עם ארבעת ילדיי, בעלי נשאר בקיבוץ, ועדיין תפקידי כמורה לא עוזב אותי – הדאגה לא רק לילדיי, אלא גם לתלמידיי ולמורי צוות המתמטיקה אותו אני מרכזת, מסירה שינה מעיניי.
היה לי ברור שבשקט אני לא יכולה לשבת, ו-24 שעות לאחר תחילת הלחימה יצרתי קשר עם כל מורות ומורי הצוות שלי, שאלתי לשלומן.ם ולשלום משפחתן.ם וביקשתי מהן.ם (מי שיכול.ה ומסוגל.ת) ליצור קשר עם התלמידים ולגלות קרבה ואכפתיות. אמפטיה, הזדהות ושיתוף מאוד חשובים בעת הזו.
יצרתי קשר עם תלמידיי, תחילה בהודעת ווטסאפ כללית בה שאלתי לשלומם והבעתי אנושיות והזדהות שהרי כולנו באותו המצב. לאחר כמה שעות החלטתי לפנות באופן אישי, לא כהודעה כללית בקבוצת הווטסאפ, אלא אחד אחד, אחת אחת, באופן אישי על מנת לשאול לשלומן.ם, לבדוק איתן.ם היכן הן.ם מתגוררים בימים אלו, ולהבין מה מצבן.ם הרגשי. ההתרגשות והבעת התודה חיממו את הלב, "תודה, אורית, שאת מתעניינת ואכפת לך ממני." רק עבור זה והידיעה שהם בסדר נרגעתי. תוך כדי השיח התברר שחלק כבר חוו קושי נפשי ואף חרדה בעקבות מה ששומעים בחדשות לאורך כל היום, והקשר איתי וההזדהות בנוגע למצב עוזר להם.
אני גרה בקיבוץ בצפון ומלמדת גם בקיבוץ בו אני גרה. כל תלמידיי מיישובי הסביבה, כשרובם התפנו מהבתים והעדיפו לשהות אצל קרובי משפחה, בבית הדודים, הסבים והסבתות, כך שהקושי של לא להיות במקום הטבעי גדול אף יותר.
לאחר שהתברר לי שרוב התלמידים שלי אינם בביתם ואין מחשב זמין עבור כל אחת ואחד, חשבתי כיצד אוכל להשאיר אותם מעודכנים, אדע מה קורה איתם ואולי אף אגרום להם לא לבהות כל היום מול הטלוויזיה – מתמטיקה מרחוק. התחלתי עם שליחת חידה מתמטית לגירוי המחשבה. ראיתי שהתלמידים פותרים ומגיבים יפה ואף מצפים לתקשורת נוספת ממני. זו נקודה מאוד חשובה וקריטית – במידה ואין קרקע פורייה לעניין, עדיף להרפות. כאשר הבנתי שהשטח מוכן לזה, החלטתי שלתלמידיי הגדולים בחטיבה העליונה אשלח חומר ללמידה עצמית העוסק בהעמקה של חומר שנלמד בכיתה בנושא "קעירויות ונקודות פיתול", הכולל תרגילים פתורים ותרגול נוסף, ולתלמידיי הצעירים יותר בחט"ב סרטון בנושא הוצאת גורם משותף ודף עבודה מלווה.
התחלתי עם שליחת חידה מתמטית לגירוי המחשבה. ראיתי שהתלמידים פותרים ומגיבים יפה ואף מצפים לתקשורת נוספת ממני (החידה לקוחה מתוך קבוצת הפייסבוק "חידות מתמטיות").
תחילה התלבטתי: האם זה הזמן לערב מתמטיקה בתקופה שכזו? אולי זה יעורר תחושת סלידה? אולי זה ילחיץ? אך מפני שאני מכירה את תלמידי ועברתי איתם כברת דרך, הבנתי שעבורם זה יהיה מרפא. ואכן גיליתי שהמתמטיקה מרפאה. לאחר שליחת סקר אנונימי הייתה בקשה להמשיך לקבל מטלות, חידות וכל דבר מתמטי אחר שיעורר מחשבה ועשייה.
לעיתים המתמטיקה יכולה לתסכל, לעיתים להיות מאיימת, אך לעיתים בתקופה כה קשה היא גם יכולה לרפא את הנפש, לגרום לילדים לחשוב על דברים אחרים, לחוות הפוגה רגשית, לאמן את המוח ואף להרגיע באופן מפתיע. עם זאת, מאוד חשוב להרגיש את השטח ולדעת כיצד להנגיש אותה.
אסכם ואומר שבימים טרופים אלה, כשאנו נלחמים על הבית כי אין לנו ארץ אחרת, חשוב לפתח גאווה לאומית וחשיבה מקורית.