נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ההתפתחות המהירה של הבינה המלאכותית, הפיכת כלי Generative AI לנגישים והפוטנציאל להשתמש בהם במערכת החינוך יוצרים עבור מנהלי בתי ספר לא מעט שאלות ואתגרים. ייתכן שיש לא מעט מורים ומנהלים החשים הצפה לנוכח הצמיחה המהירה הזו וריבוי הכלים, חשש וספקנות מול הטכנולוגיה, תהייה אם היא בכלל רלוונטית או חשובה כרגע לחינוך, חוויית FOMO, או פשוט לא יודעים מהיכן להתחיל.
מהם האתגרים העיקריים שניצבים בפני מורים ומנהלי בתי ספר המבינים שכדאי "לעשות משהו" עם בינה מלאכותית? וכיצד הם יכולים לחשוב בעזרתם על האופן בו לוקחים את בית הספר אל עידן הבינה המלאכותית? בינואר 2024, עם חזרתה של הלמידה ההיברידית לחיינו והצורך לחשוב על שיטות לימוד שמתכתבות עם ההתקדמות הטכנולוגית, אי אפשר להתעלם מהתופעה הזו יותר. בינואר 2023 המאמר היה בוודאי נכתב בצורה שונה ודלה מכפי שהוא כיום, ולא ניתן לדעת מה תהיה התמונה ולאן נתקדם עד ינואר 2025.
לא מומלץ להיות מקבל.ת החלטות וקובע.ת מדיניות ביחס לבינה מלאכותית בלי קצת להבין ולהתנסות בעצמכן.ם. להערכתי המשפט הזה הוא אפילו אנדרסטייטמנט. אז רגע לפני שאתם מזמינים השתלמות (האם זה רעיון טוב? נדבר על כך בהמשך), מודיעים נחרצות לתלמידים שמי שייתפסו כותבים עבודה עם ChatGPT יקבלו אפס, ובטח רגע לפני שאתם משלמים על מערכת טכנולוגית – תתנסו! תקראו, תצפו בסרטונים ותלמדו קצת על איך בעצם בינה מלאכותית עובדת.
הנה כמה כלים טובים להתנסות חינמית: קלוד, ChatGPT, Bard, רובי_בוט (שלושתם מחוללי טקסט, אבל גם עוד דברים), לאונרדו, Dall-E (שניהם מחוללי תמונות), ChatPDF (להזין כל PDF ואז "לשוחח" איתו), gamma.app (מחולל מצגות), Photomath (מצלמים את תרגיל החשבון ומקבלים את הפתרון והדרך).
אם אתם רוצים להעמיק, הנה מקורות לקרוא ולהבין מה זה בעצם AI: הקורס הזה של קמפוס IL, או לפחות השיעורים הראשונים בו, הם מקור מוצלח ללמוד על הטכנולוגיה. מסמך זה, שעוסק בבינה מלאכותית בחינוך בכלל, אינו חדש אך כולל פרק רלוונטי המסביר את המושגים הבסיסיים. מלבד זאת, תוכלו למצוא סרטונים ומאמרים רבים בנושא.
האם יש מקום לקנות מערכת מבוססת AI כלשהי לבית הספר? "שוק" כלי ה- AI ניתן לתיאור מאוד בסיסי על פי שתי הקטגוריות הבאות:
1. מערכות Generative AI שייעודן העיקרי כמעט תמיד לא יהיה לבית הספר. ניתן לסרוק ולגלות מבין אלפי הכלים הקיימים דרך האתר: www.futurepedia.io. רוב הכלים האלו, חלקם מוכרים ויכולים לסייע גם במשימות חינוכיות, עשויים להיות חינמיים, מציעים התנסות מוגבלת בחינם לפני תשלום, מציעים מודל Freemium הכולל יישומים בסיסיים בחינם ומתקדמים בתשלום, או במנוי (מרבית המנויים נמצאים בטווח של 7-20$ לחודש).
2. מערכות ייעודיות לחינוך ולבית הספר. רובן יהיו יקרות יותר. הללו יתחלקו לרוב לאחד מהסוגים הבאים:
אז איך לנווט ומה לשקול מתוך כל ההיצע הזה? ניתן להתחיל מכלים חינמיים או זולים, כגון אלו שהומלצו מקודם, לחשוב יחד בצוות המורים מה ניתן לעשות עימם בלמידה, להתנסות בהם בעבודה מול תלמידים, ולאט לאט לגלות עוד כלים. כשיש כלי שנראה מבטיח, מומלץ לתת לקבוצה קטנה של מורות להשתמש בו בתשלום קטן לחודש או חודשיים, ואז להחליט אם לסגור את המנוי או להמשיכו. תזכרו גם שבעוד כמה חודשים יהיו כלים חדשים.
אם בית הספר נתקל בקושי משמעותי בתחום מסוים, כגון צורך לשפר את האקלים הבית ספרי, או לעלות מדרגה בלימודי מקצוע מסוים (בעיקר אנגלית ומתמטיקה), ניתן לחפש האם קיימת מערכת למידה פרסונלית המתאימה למיומנות זו. רבות מהן כבר התגלו כאפקטיביות.
אולם ברצוני לשים לרגע סייג חשוב: אומנם שילוב כלי AI בלמידה ובהוראה הוא כן חשוב, אך חשיבותו היא לאו דווקא בכך שהוא משפר באופן דרמטי את תהליכי ההוראה והלמידה. למעט כמה מערכות למידה פרסונליות אדפטיביות, כלי AI יכולים לעזור אך הם ממש לא הכרחיים ללמידה אפקטיבית. הערך המרכזי בשימוש בהם הוא בעצם ההתנסות, ההתקדמות, והכנסת הטכנולוגיה המפתחת הזו אל ההקשר הלימודי במקום התעלמות. עדיף שהמפגש של ילדים עם AI יהיה (גם) עם תיווך חינוכי, כדי שתפיסת הטכנולוגיה תכלול גם את כל מה שניתן להבין ולעשות איתה בלמידה וביצירה, ולצד זאת הבנת מגבלותיה, השאלות האתיות בשימוש בה, ועוד.
מיציאת ChatGPT התחיל דיון נרחב לגבי האפשרות שתלמידים ישתמשו בו בכדי לכתוב עבודות. ניסויים שונים הראו שתלמידים הנעזרים בכלי AI כדי לכתוב עבודות מקבלים ציונים לא פחות טובים, ולעיתים אף יותר, מתלמידים שלא, וזאת בפחות זמן עבודה. כמעט כל הכלים הפתוחים יודעים לפתור תרגילים במתמטיקה, לכתוב תשובות ועבודות, ועוד.
אני רוצה קודם כל להדגיש את החשיבות של עצם יצירת דיון וקביעת מדיניות כלשהי. בית הספר לא יכול להתעלם מבינה מלאכותית – התלמידים משתמשים בה. להלן שיקולים שכדאי לקחת בחשבון בקביעת המדיניות:
האם ללמד את התלמידות והתלמידים את בינה מלאכותית כתחום ידע? אז ככלל אצבע ניתן לומר שזה בהחלט חיובי, כיוון שזו טכנולוגיה שתהיה מאחורי המון מערכות שינהלו את העולם כשהתלמידים של היום יגדלו – ואי הבנתה יגיע עם מחיר לא פשוט. עם זאת, לא בטוח עדיין שצריך לא לישון בלילה אם לא הכנסנו עדיין תוכנית כזו לבית הספר. עבודה רצינית על טיפוח החשיבה הביקורתית והיצירתית, מיומנויות הלמידה, וחיזוק תחושת מסוגלות, Agency וחוש צדק, הרבה יותר חשובים כדי להכין את הילדים לעולם עתיר AI מאשר עצם הידע על האופן בו הטכנולוגיה פועלת.
אך אם אתן.ם מסכימים עימי שכדאי גם לתת לתלמידים הבנה של הטכנולוגיה, יש שתי גישות עיקריות:
האם "להכריח" את המורים להשתמש ב- AI? האם להביא השתלמות? בית הספר הוא, בסופו של דבר, המורות והמורים. אם המורים לא יכירו ולא ישתמשו ב-AI, אז הטכנולוגיה לא תהיה נוכחת בבית הספר.
בעשרות מפגשים עם אנשי חינוך גיליתי טווח מאוד גדול של תגובות ויחס כלפי בינה מלאכותית. מחשש, מיסטיפיקציה, התנגדות, סקרנות, ועד התלהבות והובלת יישום. ניתן לשער שטווח כזה קיים גם בבית הספר שלכן.ם.
הטווח הזה עשוי להיות גם המפתח עבורכן.ם, כשהאסטרטגיה הטובה ביותר עשויה להיות לזהות ולאפשר לקבוצה המעוניינת ללמוד ולנסות את הטכנולוגיה בכיתה לעשות זאת, אפילו לתמוך בהחזר דמי מנוי לכלים היחסית זולים שירצו לנסות, ולהיעזר בהן.ם לאחר מכן בשיתוף ההתנסות והידע שנוצרו אצלן.ם סביב שימוש ב-AI עם שאר המורות והמורים. הדרך הזו גם יכולה להועיל בהמשך, כשיצוצו עוד ועוד כלים חדשים, שמי יודע מה הם יעשו.
הזמנת הרצאה או השתלמות היא לא דבר רע בהכרח, אולם הערך העיקרי שלה הוא במתן הבנה קצת יותר מעמיקה של ההיגיון שבבסיס בינה מלאכותית, ובעזרה לחלק מהמורות והמורים לעשות את הצעד הראשון ולהתחיל להתנסות אם לא עשו זאת לבד. כאסטרטגיית הטמעה והובלה של בינה מלאכותית בבית הספר, לא הייתי מציע להתבסס על השתלמות חיצונית, אלא מעודד ככל יכולתי את אותו "כוח חלוץ" של מורות ומורים להתנסות ולנסות, לפתח דגמי הוראה הנעזרים בכלי AI, לתמוך במורים אחרים, ולהוביל זאת מול התלמידים.
השנה האזרחית התחילה, ובסימן התחלות חדשות, זו ההזדמנות שלכן.ם לשקול את עמדתכן.ם לגבי שימוש בבינה מלאכותית. בהצלחה!