נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
עולם התעסוקה עובר בשנים האחרונות שינויים מרחיקי לכת, והמעבר לדיגיטל יוצר קרקע פורייה לצמיחה של מקצועות חדשים. המקצועות החדשים לפעמים מחליפים מקצועות מסוימים לחלוטין, אבל לרוב מעדכנים ומשדרגים מקצועות קיימים. כך למשל, כותב תוכן יהפוך למנהל תוכן בערוצים דיגיטליים. מעצב - למומחה UX, וקופירייטר לכותב מיקרו קופי. לא מדובר כאן בשינוי מינורי אלא במקצועות שונים עם בסיס דומה, אך עם סל כלים וכישורים אחר.
קשה לנבא, אלו מקצועות חדשים יהיו בעתיד, אך גם כאן חשוב להיות יצירתיים, להתבונן באופן ביקורתי על התהליכים העולמיים ולהבין את הצרכים החדשים שיידרשו. טכנולוגיות חדשות והתנהגות צרכנית חדשה מובילות למקצועות חדשים. המקצועות החדשים משקפים את החידושים בתעשייה עצמה, חלקם זמניים וחלקם יהפכו לקבועים. מקצועות צריכים להיווצר בשוק העבודה, לא באקדמיה ולא במעבדות. שוק העבודה קובע צורך אשר משקף התפתחות כלשהי. אם יש צורך מובהק, עם תכולה ברורה של כישורים, ידע ושיטות עבודה – נולד מקצוע חדש.
כדאי שבתי הספר, ובתוכם צוותי בתי הספר, יאמצו את התפיסה כי עלינו להיות לומדים נצחיים (Lifelong learners). התפיסה הזו צריכה לחלחל הן בקרב התלמידים והן בקרב הצוותים. הכשרת הצוותים החינוכיים, טרום עבודתם בבי"ס ובמהלך עבודתם, צריכה להעניק להם את האפשרות להכיר את עצמם כלומדים ולהכשיר אותם לא רק מה ללמוד, אלא גם איך ללמוד ואיך להתמודד עם שינוי בתפקידם בעתיד.
חלק מהותי בשינוי עולם העבודה משתקף ב"טייטלים" החדשים. בחלק מהמקרים מהות העבודה לא השתנתה, אבל בכל זאת יש הבדל. האופן בו אתה קורא לתפקיד ומגדיר אותו יוצר אצל העובד התנהלות אחרת.
מחקרים הראו שלשם התפקיד (הטייטל), יש השפעה על המעורבות של העובדים, על המוטיבציה ואפילו על היכולת לגייס עבורו אנשים מתאימים. פרופ' דן קייבל מ-London Business School חקר את הנושא באמצעות ניסויים שערך, בהם התבקשו עובדים להמציא מחדש את הטייטל לתפקיד שלהם. הוא ושותפיו למחקרים מצאו שאנשים שהמציאו טייטלים חדשים חוו פחות שחיקה בתפקיד, הרגישו מוערכים יותר וחוו יותר 'ביטחון פסיכולוגי', הרגשה בה נוח יותר להביע דעה ולחלוק מידע במקום העבודה. במחקרים נוספים נמצא ששינוי הטייטל עשוי להגדיל את שביעות הרצון מהעבודה ואת ההזדהות של העובדים עם החברה.
ל'מיתוג מחדש' של תפקידים יכולות להיות השפעות חיוביות הן על הדרך שבה אנשים שמבצעים את התפקיד רואים את עצמם והן על הדרך שבה הם נתפסים על ידי אנשים אחרים.
ההשתנות העולמית לא פוסחת על בית הספר. המוסד החינוכי שתפקידו להכשיר את הילדים והנוער לשוק העבודה העתידי יאלץ להשתנות, ויש שיגידו להמציא את עצמו מחדש, על מנת להיות רלוונטי. שינוי זה יצריך מחלק מצוותי בתי הספר בהווה לבצע הסבה מקצועית על מנת לתת את התפוקות המצופות מהארגון החינוכי העתידי. הנה כמה הצעות לתפקידים אשר משקפים את פני המוסד החינוכי העתידי. הארגון העתידי יחפש כישרונות (טאלנטים) לתפקידים הבאים: (חלק משמות התפקידים (הטייטלים) נכתבו בשפה האנגלית מתוך כוונה לשמר את השם שנלקח מעולם ההייטק אך לתת לו משמעות חדשה בעולם החינוך.
בית הספר של העתיד כבר כאן
מנטור.ית
הגדרת תפקיד: דמות ערכית-מקצועית המלווה את תהליך הצמיחה של התלמידים למשך פרק זמן מוגדר, וחושפת אותם לצד המקצועי של התפקיד בהתאם למקום ההתמחות. זהו אדם אשר באופיו יעצים את התלמיד, ילווה את ההתפתחות האישית שלו, יהווה עבורו "מבוגר משמעותי" ומודל לחיקוי, ויעזור לו להניע תהליך של התפתחות וצמיחה אישית וחברתית. המנטור יכווין את הלומד על בסיס הכרות מעמיקה ואישית. כמו כן ילווה את הלומד בחיפוש מקורות מידע וידע. המנטור נדרש להיות בעל ראיה רוחבית אודות התפתחות הלומד.
מנהל.ת מוצר
הגדרת תפקיד: מומחה תוכן באחד מהמקצועות/המיומנויות הנלמדים. מנהל המוצר ירכז וינהל את כלל העובדים בארגון בתחום התוכן שלו. במסגרת תפקידו ידאג מנהל המוצר לכך שמוצר התוכן והלמידה יהיה עדכני, רלוונטי ומונגש באופן מיטבי ללומדים.
מנהל.ת תחום חווית וממשק משתמש
הגדרת תפקיד: אחראי על חווית הלומדים בארגון. תפקידו לפתח מערכי שיעור ולקדם סביבות למידה פיזיות ווירטואליות עדכניות המתאימות לדור הלומדים.
מנהל.ת דאטה סיינס
הגדרת תפקיד: מנהל את תחום הנתונים בארגון. בתוך כך איסוף נתונים, ניתוחם והצגתם כידע לשימוש כלל עובדי הארגון ולתועלת קידום הלומדים.
Director of eLearning & Innovation
הגדרת תפקיד: מנהל חדשנות מתמקד בהטמעה של חדשנות בארגונו, בנייה ותפעול של תהליך יעיל של חדשנות בארגון. תהליך זה כולל זיהוי אסטרטגיות, הזדמנויות עסקיות וטכנולוגיות חדשות. מנהל החדשנות צריך לפתח ולנהל ידע מכמה עולמות תוכן שונים על מנת ליצור את מוצר החינוך החדשני, המשתנה אל מול צורכי "הלקוחות" השונים במערכת החינוך - ובמרכזם התלמיד. בתוך כך עוסק מנהל החדשנות ב R&D.
Head of People Operations
הגדרת תפקיד: אחריות על כל תחום האנשים בארגון. בתוך כך לדאוג לרווחת העובדים, בריאותם הנפשית ועיצוב התרבות הארגונית. התפקיד כולל אחריות על גיוס, דאגה לפרט ועבודה עם Learning and Development manager לפיתוח אישי ומקצועי של הצוות המקצועי.
Head of Emotional Support
הגדרת תפקיד: אחריות על תחום ה-S.E.L בקרב הצוות החינוכי והלומדים. בתוך כך סיוע לצוותים החינוכיים בקידום אקלים מיטבי בקרב הלומדים לצד פיתוח תנאים המקדמים עבודת צוות: מסוגלות, הנעה ומניעת שחיקה, דרכי קבלת החלטות, יוזמה, אחריות ומנהיגות.
Program Architect
הגדרת תפקיד: פיתוח, בנייה ועיצוב תכניות לימוד חדשות וחדשניות בארגון. כפי שאותרו על ידי Director of eLearning & Innovation. זאת על רקע ההשתנות התמידית בתכנים הנדרשים ללמידה בארגון.
Learning and Development Manager
הגדרת תפקיד: אחראי על תרבות הלמידה בארגון ומתוך כך על ההתפתחות המקצועית של העובדים בארגון. בתפקידו ידאג ללמידה פנים ארגונית על חוזקות וחולשות בקרב הצוותים המקצועיים ויפתח פתרונות להכשרה/ הסבה מקצועית אל מול האתגרים המקצועיים. המטרה היא לייצר הזדמנויות למידה וצמיחה לאנשים בארגון כדי לתת להם את המיומנויות שיעניקו להם משמעות וייצרו חדשנות ארגונית. לצד זאת אחריות על בניית תוכניות לימוד עצמי שתאפשר לארגון לקלוט את האנשים בצורה מהירה ויעילה כך שהם יהיו כשירים לעבודה.
Community Manager
הגדרת תפקיד: מנהל הקהילה אחראי על פיתוח קשרים ושותפויות מול הקהילה מחוץ לארגון. תפקידו לפתח שותפויות מול הורי בית הספר, גופי חינוך בלתי פורמאליים, עמותות וחברות עסקיות מחוץ לארגון, על מנת לקדם חדשנות ארגונית, לתרום לחברה, לחשוף את הלומדים לעולם שמחוץ לארגון החינוכי ועוד.
Operations Manager
הגדרת תפקיד: אחראי ניהול האופרציה בארגון כולו בהיבטים של לוגיסטיקה. מנהל האופרציה אחראי על כלל פעילויות הארגון בתוך ומחוץ לכותלי המוסד.
IT Manager
הגדרת תפקיד: ניהול כלל האמצעים הטכנולוגיים בארגון בתוך כך מדיניות אבטחת מידע, privacy policy , בוטים מלמדים, רשתות מידע ואחסון מידע. כמו כן מנהל את תפיסת B.Y.O.D.
Academic Advisor
הגדרת תפקיד: מתן עזרה והדרכה ללומד במסע החינוכי שלו עד לאקדמיה. היועץ האקדמי לומד ובוחן יחד עם הלומד את כשרונותיו ונטייתו המקצועית על מנת להדריכו בדרך האקדמית הנכונה עבורו.
Culture Builder
הגדרת תפקיד: הפונקציה המרכזית שאחראית על החיבור החברתי לבתי ספר נוספים בישוב/ בארץ / ברשת בתי"ס. כמו גם לחיבור בין הצוותים השונים בארגון ולבניית הדנ"א והתרבות המקומית של הארגון הספציפי.
Customer Success Management
הגדרת התפקיד: אחריות על האסטרטגיה של הארגון החינוכי שתבטיח, בפשטות, את ההצלחה של הלומדים בו. בתוך כך לדאוג לשביעות הרצון של הלומדים והוריהם, להקטין נטישה ולהגדיל נאמנות – חיבור לאורך זמן.
V.I.P Manager - Value Integration Program Manager
הערה: כשמו כן הוא, בראייתי זהו התפקיד החשוב מכל. תפקיד שאולי נשמע לאנשי חינוך מיותר, כי הרי חינוך עוסק בהקניית ערכים, אבל מתוך חשיבותם של ערכים אני מוצא לנכון כן להמליץ על קיומו של תפקיד זה.
הגדרת תפקיד: אחראי על עיצוב ומימוש תכנית הערכים הבית ספרית בכלל המקצועות הנלמדים בבי"ס. ובקרב כלל באי בית הספר: צוות ותלמידים. מנהל ה V.I.P דואג לקיומו של ציר ערכים העובר כחוט השני בפעילויות בית הספר השונות – למידה, טיול, משחק ועוד.
---
כותב מאמר זה, שעסק ועוסק בפיתוח ארגוני למידה ובתוך כך בדרכים חדשות ללמידה. רואה הזדמנות וצורך בשינוי מהותי בארגון הלמידה העכשווי (בית ספר) ומעבר לארגון למידה חדשני הנותן מענה לצרכי הלמידה החדשים. נדבך מהותי בהתקדמות ובשדרוג מערכת החינוך הוא בעדכון ובשינוי מערך התפקידים בבית הספר. מתוך כך אני קורא לצוותי ומנהלי בתי ספר להתנסות בעצמם כבר בשנת תשפ"ד בעדכון ובניית תפקידים במוסד החינוכי בו הם עובדים זאת על ידי תהליך סדור שתחילתו בהגדרת מטרות החינוך והמשכו בהגדרות תפקידים חדשים והשמתם / הסבתם של טאלנטים בצוות הארגון החינוכי החדש.