נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בשנה האחרונה הצטרפו למגרש התעסוקה ולעולם החינוך שחקני מפתח חדשים שישפיעו על עולמנו. בינה מלאכותית - (Artificial Intelligence - AI) מתייחסת למערכות או למכונות המחקות אינטליגנציה אנושית לביצוע משימות, שיכולות לשפר את עצמן באמצעות המידע שהן אוספות (Machine Learning AI), מה שמאפשר קצב למידה מהיר בתחומים רבים. בשנים הקרובות נידרש ללמוד ביחד איך לפתח אפשרויות ללמידה עצמאית מתוך סקרנות, יצירה ושיתוף. בתהליך כזה, של יצירת עולם תוכן חדש, המורים יהפכו למנטורים.
כחברה, במקביל לכל השינויים האלה, אנו נדרשים ליצור פתרונות לקדמה כך שתוכל לשרת את הצרכים שלנו בלי לפגוע בעולם בו אנו חיים: כלכלה מקיימת, אחריות חברתית, תקשורת בין אישית, שמירה על כדור הארץ, איכות חיים ובריאות ועוד הרבה ערכי ליבה. בית ספר יהפוך למסגרת המלווה את דור העתיד לעבר העולם החדש, עם ערכים ושורשים של העולם הישן. לכך תידרש בינה אנושית, אבל מהי בינה אנושית?
פרויקט ״מה אתה רוצה לעשות כשתהיה גדול?״ נוצר מתוך סקרנות להבין את השינוי שעומד לקרות בשנים הקרובות. זהו מסע בזמן מההווה לעתיד. הוא מלווה בווידאו של דקה המספר סיפור על אנשים שמציגים זווית ראייה חדשה על עולם התעסוקה. יזמים, יוצרים ואנשי חזון שהפכו את מי שהם למקצוע. הם הצליחו להפוך את חוזקות הילדות הטבעיות לדרך חיים. למה דקה? כי היום ילדים נפגשים עם תוכן מהיר ותמציתי המסכם רעיון לדקה (למשל ב-Shorts | Reels | TikTok), ויצירת תוכן כזה לבדה משקפת יכולת יזמית (Pitch).
מצרפת כאן 6 סיפורים של 6 יזמים שיכולים לפתוח פתח לחשיבה על עולם התעסוקה שאליו נדרשים הילדים בימינו להתפתח, ובו לחבר בינה אנושית. זהו קצה הקרחון של פוטנציאל המסגרת החינוכית להובלת הדור הבא לעולם המחבר בין ישן לחדש. הוא הופך בעיה לפתרון, מחבר את הלמידה המשותפת לכלי בעל ערך ומכפיל את הכוח ללקיחת אחריות על הקיים.
איך לחבר עשייה חברתית ועיצוב במטרה ליצור עולם טוב יותר?
לירון הרשקוביץ הוא מנכ״ל עמותת 'לצאת מהקופסא', שלפני יותר מעשור הציבה לעצמה מטרה לקדם את תחום העיצוב בישראל ולהשתמש בו ככלי מניע לשינוי כלכלי, חברתי ותרבותי. לירון למד תואר ראשון בממשל והתמחות בתקשורת. היכולת המופלאה שלו היא לראות פוטנציאל אנושי ולחבר אותו לעשיה חברתית משמעותית באמצעות עיצוב וחוויה.
בטרמינל, המתחם בו פועלת העמותה שהוא בית במלוא מובן המילה, פועלות במקביל מספר תוכניות - תוכנית 'החממה' המלווה מעצבים בתהליך פיתוח עסקי, מפעל שיקומי המציע תעסוקה למתמודדי נפש שנקרא 'הלב הכתום‘ ועוד פרויקטים חברתיים רבים. נוצרים בו חיבורים והזדמנויות חדשות שלא היו יכולים להיווצר אחרת. החלל המרחבי מאגד בתוכו תערוכות ואירועים חברתיים ומאפשר לחברות ותאגידים לחוות עשייה משמעותית, לקבל השראה וזווית ראייה חדשה. במפגשים בטרמינל ניתן לחוות את החברה הישראלית במיטבה, מיקרוקוסמוס לפוטנציאל ההזדמנויות שמתאפשרות באמצעות חשיבה יצירתית ועשייה משותפת.
היופי בעשייה הזו הוא היכולת המושכלת לחבר עשייה חברתית לתחום העיצוב וליצור חוויה חדשה ככלי מניע לשינוי. החיבורים האלה לעבר עשייה חברתית יידרשו בעתיד כדי להניע אנשים לתרום ולקדם את החברה למקומות טובים. ילדים שילמדו היום את החשיבות של קידום העשייה החברתית דרך חוויה וחשיבה מחוץ לקופסא, יוכלו לאפשר לתנועה הזו להמשיך להניב תוצרים חברתיים ותעסוקתיים.
איך המשבר האקולוגי יכול להפוך להזדמנות ולהשפיע באמצעות חשיבה יצירתית, חיבור בין ישן לחדש, חדשנות ואופטימיות.
טל טנא צ'צ'קס היא יזמית, אמנית, פעילה סביבתית ואופטימית חסרת תקנה. היא מרצה על יזמות נשית ומנחה סדנאות לשימוש חוזר, יוצרת בפסולת וצעצועים. בשיתוף עם עיריית תל אביב, היא אספה מאות פריטי פסולת מהחופים והציבה פעמיים פסל של כדור ים העשוי כולו מפסולת חופים. היכולת שלה להתמיד בפעולות קטנות ומשמעותיות לאורך זמן, היא זו היוצרת תוצאות ואדוות של השפעה. בימים אלה מעבירה טל את השרביט לדור ההמשך במטרה להשפיע על אחריות סביבתית ושינוי תודעת צריכה. פסל כדור הים עבר לבי״ס תיכון, שבו תלמידי יזמות סביבתית ילמדו וישפצו אותו לתצוגה מחודשת בקיץ הבא. יצירתיות אקולוגית היא שריר שניתן לפתח כבר היום כדרך חיים, באמצעות חשיפה של הילדים להזדמנות לקחת חלק במשבר וליצור פתרונות לשינוי מנקודת מבט יצירתית ואופטימית.
איך ניצור עתיד שיש בו יצירה, שיתוף, פתיחות, חוכמה חדשה ומסע מחובר ומרתק.
רונן גפני הוא יזם ופילוסוף עסקי. מפתח משחק היזמות FreshBiz, מחבר משותף של הספר “היזמים החדשים”, דובר TEDx, מרצה ומאמן בינלאומי. המושג חופש מקבל מקום מרכזי בכל הממשקים שבהם רונן עוסק. חופש מעשי ותודעתי המאפשר לנו לתרום לעולם באופן מיטבי, לפני הכל להיות מי שאנחנו, להביא את האיכויות שלנו לקבוצה, ליצור שיתופי פעולה משמעותיים וליצור מרחב של אפשרויות תוך כדי הפעלת סקרנות וגמישות מחשבתית. לשחק במגרש החיים בחופשיות, יצירתיות ווירטואוזיות. הוא מאמין שיזמות היא כבר מזמן לא רק בעסקים, היא תודעה, צורת חשיבה, ותנועה חדשה. ככל שיעברו השנים יזמות תהיה נוכחת יותר במסגרות החינוך, ככלי המאפשר ללמוד שיתופי פעולה. יכולת זו תאפשר צמיחה משמעותית בהבנה שהלמידה אינה מוגבלת לציון או יעד, ותפתח פתח לעולם חדש של מושגים המגדירים את היכולות האנושיות שלנו במרחב למידה אינסופי.
היכולת לפתוח את הלב באמצעות שירה, קול אנושי, מבט בעיניים ולגעת בלב, טרם שוכפלה ב-AI.
בעולם של מסכים, החיבור והמגע האנושי יהפוך בעתיד למצרך מבוקש. מילי נווה, יזמית בתחום ה-WellBeing, מאירה אנשים להקשיב לעצמם. היא זמרת ומתורגמנית לשפת הסימנים, בעלת תואר ראשון ושני בחינוך מיוחד, בדגש על לקויי שמיעה, מאוניברסיטת תל אביב. בסיום התיכון התנדבה לשנת שירות לפני הצבא ושובצה לעבודה עם חרשים וכבדי שמיעה בכפר הנוער ״אונים״ בכפר סבא. כבר במהלך המיונים היא הוקסמה וראתה את הפוטנציאל בחיבור שבין שפת הסימנים לשירה. בשיתוף עם מרכז המוזיקה בנימינה-גבעת עדה, יצרה מילי את 'מסעות מסביב לעולם' - תוכנית העשרה לילדי כיתות א', המקנה להם חיבור למוזיקה באמצעות סיפורים, שירים ושפת הסימנים. המקצוע של מילי נולד מחיבורים שיצרה. החיבורים נוגעים באהבת האדם ובצורך האנושי לקשר ולמגע.
איך מייצרים כלכלה מקיימת ולמה היא כל כך חשובה לעתידנו?
"בתיה" היא חנות פרחים שכונתית, המספקת פרחים בעיקר לקהילה המקומית. היא מושכת את תשומת הלב של כל עובר ושב. חלון הראווה שלה תמיד מזמין. בכניסה יש פינת ישיבה עם דק מעץ. הקסם ממשיך להתגלות כאשר נכנסים לחנות. בצד אחד של החנות מוצבים אגרטלים גבוהים עם פרחים בצבעים, צורות וטקסטורות יוצאי דופן. מסביב, מדפים עם אגרטלים בעבודת יד ומוצרי נייר שונים, ובחדר צדדי חשוך נגלים פרחים מיובשים תלויים על חבל - פינה קסומה כשלעצמה. עדי זוהר רום, בעלת החנות תמיד מלווה את הקונה בבחירה ומצטיינת בידע רחב על פריחות בעונות השנה, חיבורים של צבעים, יכולת שזירה ונוכחות ברגע. כל זר נשזר בתשומת לב ובריכוז, נארז בנייר חום ונקשר בחבל דק ואליו מצטרף עוד זר קטן כמתנה. טקס זה הוא חוויה בפני עצמה.
לא היינו זוכים לחוויה כזו בשום לחיצת כפתור על מקלדת. בעולם שבו הקצב המהיר הפך לשגרה, החיבור האנושי הזה הוא נכס. חיבור לאדמה, לטבע, ליצירה בידיים ולנוכחות ברגע הוא חיבור אינטימי המייצר חיבור רגשי עמוק לעצמנו ולסובבים אותנו. הכלכלה המקומית מאפשרת גם שימור תרבות וגם קשר שבונה את היכולות החברתיות שלנו מדי יום. השילוב של למידה מהירה עם חוויות למידה ונוכחות ברגע יאפשרו ליצור איזון בין ישן לחדש. האטה מאפשרת חיבור ללב.
איך יוכלו ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה ובעיית ויסות רגשי הלומדים במערכת החינוך היום לפתח כלים ופתרונות למערכת החינוך בעתיד?
המיזם ARBC של שחר ויטונסקי נותן פתרון לקריאת תוכן באמצעות בינה מלאכותית. את המילים החסרות משלים המחשב באמצעות תמונות ומאפשר לחדד את הזיכרון החזותי. שחר פתר את הדיסלקציה שלו באמצעות טכנולוגיה ותוכנות חדשות, שאפשרו לו ללמוד מהר כל מה שרצה. צורך זה הפך למנוע העשייה שלו להנגשת הידע שלו מתוך חוויה אישית. ככל שירבו הילדים שיראו את הבעיה שלהם ככלי למציאת פתרונות, יהיה השימוש בטכנולוגיה בדור הבא מעניין יותר והבעיות של היום יהפכו לפתרון של מחר.
---
בעולם משתנה ומלא אתגרים עם תחזית צפויה להיעלמותם של 2 מיליארד משרות עד 2030 (לפי העתידן תומס פריי), מורים יכולים להפוך למדריכי דרך. בשנים הקרובות ידרשו המורים ליצור חיבורי למידה שיאפשרו שימוש בבינה אנושית (HI - Human intelligence). סוג הבינה הזה הוא שילוב בין מיומנויות ויכולות מקצועיות שלא בהכרח קשורות זו לזו וחיבורן למשהו חדש בדרך שונה - לשלב את הערכים ואת חכמת הישן עם יכולות של העולם החדש.
השינוי כבר כאן. אנו צועדים ביחד לעבר עולם משותף, שבו ההזדמנויות הן אינסופיות, כשהמטרה המשותפת היא לשמור על הקיים וליצור את החדש עם מצפן אנושי שייטיב עם העולם.
"בדמיונכם, אתם מסוגלים לצפות את העתיד ולנסות להגשים אותו. כישורים אלה של ראייה לאחור, של אמפתיה ושל ראיית הנולד הם שלושה מהמשאבים הטובים ביותר שיעזרו לכם לעצב מחדש את חייכם. רוב ההישגים האדירים שהשיג האדם נבעו מהיצירתיות הקולקטיבית שלנו: האומנויות והמדעים, השפות שאנו מדברים, הטכנולוגיות שאנו יוצרים, הרעיונות והערכים התרבותיים שלנו” (מתוך הספר "למצוא את המקום הנכון", קן רובינסון).
לעוד סיפורים מוזמנים לעקוב אחרי הווידאובלוג.