נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מומחיות. זו מילת המפתח עליה חזר חוקר החינוך פרופ' ג'ון הטי בהרצאה שקיים בכנס החינוך הבינלאומי בתל אביב. המפתח להצלחת מערכות חינוך, כך טען, הוא בהכרה בחשיבות של מורים מומחים. הטי הדגיש: זה הזמן לרומם מורים מומחים, לשים עליהם את הזרקור ולקדם מומחיות בהוראה.
אין להתבלבל, הכוונה ב"מומחיות" היא לא לניסיון בהוראה, אלא לאופן שבו מורים מארגנים ומציגים את הידע שלהם, ולאופן שבו הם משתמשים בו. זו היכולת לקשר בין התחום שהם מלמדים לדרך שבה הם מלמדים; להנחות את הלמידה בכיתה באמצעות אינטראקציות; לנהל מעקב אחר הלמידה ולמשב בהתאם; להגיב למאפיינים רגשיים של תלמידיהם ולהשפיע על הישגיהם.
הטי לא מצייר תמונה אוטופית שבה כל המורים במערכת החינוך יכולים להתהדר בתואר "מומחים". רק פחות משליש מהם, כך הוא טוען, עונים על ההגדרה. על כן יש לחשוב: איך נגדיל את המספר? האם צוותי החינוך והמנהלים מוכנים לשלם עבור מומחיות?
רק פחות משליש מהמורים עונים על הגדרת המומחיות. פרופ' ג'ון הטי
החוקר הוותיק מצביע על שני מרכיבים שיש לשים לב אליהם אם ברצוננו לטפח את המורים המומחים שלנו:
האם יש לכם אומץ להציב אתגרים בהוראה? האם אתם מציבים אתגרים לתלמידיכם ומעודדים אותם להתמודד עימם?
תלמידים לא מגיעים לבית הספר ללמוד את מה שהם כבר יודעים או יכולים ללמוד בעצמם; לומד טוב הוא לא מי שיושב ו"מקשיב" בשקט למורה, כי אם זה שמנגישים לו שפע התנסויות ושבחלק מהמשימות הוא מתקשה או אף נכשל.
מורים? מומחים! כנס החינוך הבינלאומי
מורה טוב הוא לא מי שתלמידיו יודעים את התשובה הנכונה, אלא זה המזמן להם שפע הזדמנויות למידה, ובכלל זה גם הזדמנויות לשגות; הוא מי שמעשיר את תלמידיו באסטרטגיות למידה להתמודדות עם מצבים מגוונים, גם כאלה מתסכלים, ומסייע להם בהכתבת הציפיות שלהם מעצמם בכל שלב ושלב. בזכות אלה, תלמיד יידע לקרוא למורה לעזרה. וכשהתלמיד מתקשה להגיע לתשובה, על המורה להנחות אותו כיצד להגיע בעצמו לתשובה הנכונה, ללא נתינת הפתרון או בקשת עזרה מתלמידים אחרים. אכן, אחד מאתגרי המורה הוא לבנות אסטרטגיה של למידה ושיתוף פעולה, זאת תוך כדי שהמורים תומכים אחד בשני ומשקיעים זמן בחשיבה על ההוראה שלהם.
בהקשר של השפעה, הטי לא היסס למתוח ביקורת על התפשטות שיטת ה-PBL בטענה שרבים ממאמציה מדלגים גם על השלב החשוב של הקניית הידע - שהוא הבסיס לחקר.
ומהו המינון הנכון בין תוכן לפתרון בעיות? מהו התזמון הנכון והמידתי לשלב בין השניים? גם לזה אין תשובות בית-ספר.
המורה המומחה צריך לדעת להשתמש בשתי השיטות בו זמנית ותמיד להקדים ולומר ללומדים על מה הם יוערכו. התורה כולה נמצאת בספריו הרבים של הטי, ובריש גלי הוא אומר שהאתגר הגדול הוא לא בהצהרה על דרכי הפעולה וגם לא בהגדרת המדיניות, האתגר המשמעותי של מערכות החינוך היה, הינו ויהיה - אתגר היישום.
כמנכ"לית, אחת המטרות שלי היא לתמוך ולקדם מומחיות. אל מול אתגר היישום, נמשיך לקדם בזהירות וליישם בנחישות ובהתמדה, תוך קשב רב לשדה, שיח של מומחיות ופרקטיקה של מומחיות; לבחון מה עובד, למה זקוק השטח, ולתקן באומץ על פי מה שהמנהלים והמורים מלמדים אותנו על עבודת השדה.
מומחיות כזו יכולה לשגשג רק בהינתן הפלטפורמות המתאימות שיקדמו אותה, שיתנו לה במה וקול, כדי שתשמש מגדלור לאחרים. לאור זאת, פיתחנו בחודשים האחרונים את תכנית ה"טאלנטים" במערכת החינוך, במסגרתה נבחרים 150 עובדי הוראה ואנשי חינוך על בסיס יכולות ייחודיות לצד עשייה יוצאת דופן. המשתתפים יעברו תהליך מרתק של למידה ופיתוח חשיבה בארץ ובחו"ל, מפגשי העשרה עם אנשי חינוך ומדיניות, סיורים לימודיים, פיתוח יוזמות במסגרת קבוצות התוכנית ועוד. בוגרי התוכנית יהיו חברים ברשת עמיתים, אשר תקיים פעילויות במהלך השנה ותחבר בין חבריה לטובת קידום מיזמים משותפים, העלאת נושאים לסדר היום של משרד החינוך והידוק הקשר בין השטח לבין המדיניות.
בנוסף, החלטתי לקיים מסורת המעניקה את פרס המנכ"לית ל-10 נשות ואנשי חינוך פורצי דרך, שייבחרו על פי קריטריונים כמו פיתוח תכנים חדשניים, יצירת שותפויות, קידום אוכלוסיות מיוחדות וקידום מצוינות והישגים יוצאי דופן.
לפנינו עומדת משימה משותפת, מאתגרת מאוד, לקידום אנשי מערכת החינוך על מנת שישמשו לנו כמגדלור לסטנדרטים בלתי מתפשרים של איכות, מומחיות ומצוינות.
להורדה חינמית של ספרו של ג'ון הטי - "למידה נראית למורים: כיצד מורים יכולים להעצים את הוראתם"