אנחנו כל כך עסוקים בתוכנית הלימודים עצמה, שאנו שוכחים שגם לחדר הכיתה עצמו יכולה להיות השפעה קריטית על חוויית הלמידה של התלמידים והתלמידות. הנה ארבעה אספקטים שמומלץ לשים אליהם לב בעת עיצוב הכיתה:
- זיכרון העבודה. עיצוב כיתה נכון תומך בזיכרון העבודה בכך שהוא חוסך מהמורה את הצורך להסביר ולתת הוראות בעל פה – שכן העיצוב של הכיתה הוא זה שמסביר לתלמידים את הוראות העבודה. כך, מתפנה מקום בזיכרון העבודה של התלמידים להתמקד בלמידת התוכן עצמו ולא בשינון התהליך. על המורים ליצור כיתה שעיצובה יתמוך בשגרת היומיום. העזרים הוויזואליים לכך יכולים להיות למשל טבלאות שמספרות מהם חוקי הכיתה, רשימות שיעזרו לתלמידים לזכור מה צופן יומם, או רמזים ויזואליים שיעזרו לארגון הכיתה.
- סדר. עיצוב הכיתה צריך לסייע לתלמידים לארגן את גופם ואת חומרי הלימוד שלהם, והכי חשוב – את החשיבה שלהם. לדוגמה, מקום המפגש בכיתה צריך להכיל מספיק תלמידים ודי מקום עבורם להתגודד יחד. בנוסף, כדי לעזור להם בארגון החומרים, יש להקפיד שיניחו בבוקר את דפי שיעורי הבית או דפי העבודה שנועדו לבדיקה באותו מקום בכיתה הייעודי לכך. כיתה מתוכננת היטב תסייע לתלמידים בהשלמת המטרות שלהם. מבנה מדוגם וידידותי של כיתה ייצור רוגע בקרב התלמידים, מבנה שכזה צריך להיות נהיר ונגיש גם לזר שנכנס לכיתה מבחוץ ויוכל במהרה "להרגיש בבית" בכיתה.
- ייזום משימות. הכוונה יכולת של תלמיד\ה להתחיל משימה באופן עצמאי. הסידור של הכיתה צריך לעודד תלמידים ולעזור להם לתעדף את המשימות שבשגרה שלהם. למשל, אם חומרי הלמידה והעזרים נגישים ובולטים בחלל, תלמידים יכולים ליזום ולגשת אליהם באופן עצמאי. חשוב שחומרי הלמידה לא יסיחו את דעתם של התלמידים, משום שכשיש יותר מדי חומרים זמינים, תלמידים יחוו קושי להבדיל בין עיקר לתפל, ויתמקדו בחומרי העבודה במקום במשימה עצמה.
- איפוק. היכולת של כל תלמיד\ה לנטר בעצמו\ה את התנהגות\ה ולקחת אחריות עליה. כשעיצוב הכיתה נקי ופשוט, תלמידים לא יהיו מוסחים בקלות ויוכלו להגיע לוויסות טוב יותר של ההתנהגות שלהם. צבע יכול להיות כלי טוב לארגון מידע, אבל כשצבע סתם נזרק בכל פינה ללא מחשבה אלא רק כאמצעי קישוט, הוא אף יכול לבלבל את התלמידים. לדוגמה, שילוב של שני צבעים כשתולים על הקירות טקסט יכול להיות מבורך, בעוד שקשת של צבעים יכולה ליצור עומס של גירויים.
ועוד טיפ: העיצוב שמתאים בחודש ספטמבר לא בהכרח יתאים עד מאי. חשוב לגוון ולרענן באופן תמידי את עיצוב הכיתה, ומומלץ גם לשאול את התלמידים לדעתם ולשאוב מהם רעיונות עיצוביים. שקיפות לגבי תהליך העיצוב תגרום לתלמידים להפנים שלעיצוב יש מחשבה תחילה ומטרה, ולהפנות תשומת לב לאופן שבו נראית הכיתה.