נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הכל מוכן לקראת השיעור של מחר בבוקר: משחק לפתיחת השיעור, דף עבודה דיגיטלי וגם המצגת - המכילה את כל החומר שחשוב לנו להעביר לתלמידים. אבל האם היא באמת "עושה את העבודה"? האם המצגת באמת מקדמת את ההבנה של התלמידים?
המומחיות שלי היא זיקוק מסרים ותרגומם למסרים ויזואליים. במשך שנים עבדתי עם המגזר העסקי, ובמהלך השנתיים האחרונות אני לוקחת חלק גם ביוזמות חינוכיות שהמשותף להם הוא העברת מסרים. אני טוענת שלשקפים שלנו יש כוחות על. הם מסוגלים לעזור לנו "לדחוף", כלומר לקדם את התלמיד לעבר מה שרצינו שיבין בסיום השיעור. במאמר הזה אני משתפת אתכם בשיטה שלי להעברת מסר בשקף, כך שיצליח באמת לקדם את ההבנה של התלמיד.
כאמור, תפקיד השקף הוא לקדם את התלמיד לעבר היעד שהגדרנו עבורו. במילים אחרות, אם הגדרנו שבסיום השיעור התלמיד יבין נושא מסוים, נשתמש בכל ערוץ אפשרי כדי להביאו לאותה הבנה: נשתמש בשפת גוף מסוימת, נשתמש בקול שלנו כדי להדגיש את המילים החשובות, נקיים הפסקות בדיבור במקומות המתאימים, נבחר לעשות שימוש במילים מסוימות וניסוחים מסוימים, וכמובן גם נכין את השקפים בצורה הנכונה.
לפני שמתחילים לעבוד, בואו נבין מה תפקידו של השקף במצגת: תפקיד השקף הוא לקדם את התלמיד לעבר היעד שהגדרנו עבורו. במילים אחרות, אם הגדרנו שבסיום השיעור התלמיד יבין נושא מסוים, כל אחד מהשקפים במצגת שלנו אמור לקדם אותו לעבר אותה תובנה.
כדי להתחיל לעבוד יש לצאת מנקודת הנחה שבכל שקף מסתתר סיפור. סיפור משמעו הקשרים בין אלמנטים. המטרה שלנו היא למצוא את אותם הקשרים בכל שקף ולהציג אותם בצורה ויזואלית.
נעבוד בשלושה שלבים:
אדגים את יישום שלושת השלבים באמצעות השקף הבא, הלקוח מתוך מצגת בביולוגיה, המתייחסת לשינויים שעובר גופו של הנער בגיל ההתבגרות:
השקף מכיל שלושה סעיפים ותמונה. אבל אם נשאיר אותו במצבו הנוכחי, יקרו כמה דברים:
אני מניחה שאתם מסכימים איתי שלא הגיוני להשאיר את השקף במצבו הנוכחי... אנחנו הרי רוצים קשב, התלהבות והבנה מצד התלמידים.
על מנת להבין את שלושת הסעיפים, יש לקרוא אותם כמה וכמה פעמים. מצב כזה דורש השקעה גבוהה של אנרגיה מצידו של התלמיד, וכשהוא משקיע כל כך הרבה אנרגיה הוא לא קשוב לנו.
בואו ניישם את שלושת השלבים:
נציג שוב את הדברים, הפעם בשקף חדש:
השקף מציג תוכן זהה לזה שבשקף המקורי, אלא שהפעם הוא מוצג כתהליך. התלמיד מבין אותו באופן מידי, כי הוא לא צריך להתאמץ כדי להבין אותו. בצורה כזו הוא קשוב לנו, ומתקדם בתהליך לעבר התובנה שרצינו שאיתה יצא בסיום השיעור.
בסרטון הבא תוכלו לראות את כל התהליך צעד-אחר-צעד:
אני מתייחסת בהסבר גם להיבטים הטכניים של הכנת השקף בפאאור פוינט. במלל שמופיע בתיאור הסרטון תוכלו למצוא גם לינק להורדת השקפים שמופיעים בו. שימו לב שהשקף החדש גם מייצר אינטגרציה בין המלל לתמונה. בניגוד לתצוגה המקורית, הם נראים עכשיו כיחידה אחת. בסרטון תוכלו לראות כיצד עשיתי זאת.
השקף הראשון פשוט מעביר מידע. להעביר מידע זו לא בעיה, אנחנו הרי מעבירים מידע לאורך כל היום בערוצים שונים: באימייל, בטלפון, בוואטסאפ. השקף השני לעומת זאת, אורז את המידע לשורה תחתונה, לתובנה שגם נתמכת ע"י סיפור ברור.
מאד מפתה להסתפק בהעברה של מידע: זו פעולה מהירה שגם לא דורשת מאתנו הרבה מחשבה. לעומת זאת, הגדרת השורה התחתונה ותמיכתה באמצעות ארגון המידע לכדי סיפור, דורשת מאתנו כמה דקות של עבודה. אבל המאמץ הזה לגמרי משתלם! התלמידים שלנו לא יאבקו להבין מה רצינו לומר. הם יבינו מייד ויהיו מוכנים לקליטת הנושא הבא.
אז מה אתם אומרים? תנסו לעבוד על פי שלושת השלבים?