נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"דרוש כפר שלם כדי לגדל ילד", כך מלמד אותנו הפתגם האפריקאי הוותיק. והמשפט הזה ממשיך להיות נכון ורלוונטי גם היום. יש חשיבות רבה לחיבור וגיוס של כלל חברי הקהילה החינוכית, אנשי חינוך והורים כאחד, לשילוב ידיים בעשייה למען התלמידים.
אחד הדברים הכי משמעותיים בחיי ילדים הוא שהמבוגרים האחראים בחייהם מטמיעים את אותם ערכים, ומשתפים פעולה באופן גידולם. קשר בין הורים לבין מחנכי ילדיהם הוא אבן יסוד בהתפתחות הילד, תפקודו, הישגיו ובריאותו הנפשית.
יום ההורים שמתקיים פעמיים בשנה, הוא הזדמנות נהדרת להיות לילדים "כפר שלם", צוות והורים. במדריך זה תמצאו כלים לניהול דיאלוג משמעותי ביום ההורים – כלים להשמיע את קולכם, להאזין ללא שיפוטיות לנוכחים וליצור סינרגיה חינוכית מקדמת ופורה. כלים אלו יסייעו לכם לבסס את השותפות החינוכית עם ההורים ולחזק את תחושת האחריות של התלמיד ושל הוריו להצלחתו.
סימולציית שיחה בין הורה למורה
יום ההורים הוא הזדמנות לידוע ועדכון ההורים במצבו הלימודי, החברתי והרגשי של ילדים, להזמין אותם להשתתפות ולעבודה משותפת למען ילדם, ולשיתוף פעולה כתף אל כתף.
לפניכם 10 עקרונות שיסייעו לכם להתחבר על מנת להוביל שינוי:
רפלקציה פירושה "פנייה לאחור" או שיקוף. התבוננות רטרוספקטיבית וחשיבה מכוונת על פעולה, התרחשות או אירוע שקרה, במטרה ללמוד מכך גם לעתיד.
הקדישו שיעור לפני יום ההורים לשיח רפלקטיבי אישי. הכינו שאלות רפלקטיביות באמצעותן התלמיד יוכל לבחון את עצמו ולהציב מטרות. שמרו את התוצר והציגו אותו יחד עם התלמיד במפגש המשותף עם הוריו.
זוהי הזדמנות עבור התלמיד "לחישוב מסלול מחדש" ולהתבוננות על הצלחותיו והגורמים להן מחד והאתגרים – חברתיים ולימודיים, הניצבים בפניו מאידך.
וזו גם הזדמנות עבורכם לדייק את השיחה, את המסרים ואת המטרות המשותפות שתרצו להציב. יתרה מכך, מילוי הטופס שיוצג ביום ההורים יאפשר לתלמיד להיערך ליום ההורים, לדעת מה מצופה ממנו ואולי להגיע רגוע יותר למפגש.
יש לאסוף מידע הוליסטי אודות התלמיד ולהתייחס למגוון רחב של היבטים: מידע אודות הישגיו הלימודיים, מצבו החברתי ומצבו הרגשי.
אספו מידע מהמורים המקצועיים ובדקו: האם המידע "מתכתב"? האם יש פערים בין התחומים? מה גורם להם? כוונו את המורים המקצועיים כשאתם אוספים מידע ושאלו שאלות מנחות העוסקות בתחום לימודי, בתחום החברתי וכן חפשו התייחסות להצלחה מיוחדת או לאירוע יוצא דופן שתוכלו להציג בפני ההורים ויאפשרו להורים ולתלמיד להבין שרואים את הילד שלהם במלואו גם בשיעורים המקצועיים ולא רק בשיעורי המחנך.
לעתים בעת איסוף המידע ירצו המורים המקצועיים לשוחח עם ההורים – צרו את התיווך ועודדו את ההורים להגיע גם לצוות המקצועי, גם כדי לשמוע תשבוחות וגם כדי לגלות את אזורי הצמיחה. שמשו גשר וצרו תחושה של שיתופיות.
הימנעו מלהציף את הילד וההורים במידע והתייחסו לרכיבים המרכזיים בעיניכם.
שאלו את עצמכם: עם מה אני רוצה שהתלמיד והוריו יצאו מהמפגש? איזה מידע משרת את המטרה? האם יש מידע שניתן לוותר עליו?
חשבו על נקודות חוזק אצל התלמיד והתייחסו אליהן. הציגו כיצד הן באות לידי ביטוי בתחומים השונים וכיצד ניתן למנף אותן להצלחה.
צרו הזמנה ליום ההורים והכינו טופס שיתופי לשיבוץ עצמי של ההורים בשעה המתאימה להם.
הקצו 10:00-15:00 דקות לכל מפגש. כדאי ומומלץ להקצות גם "זמן אוויר" שיאפשר לכם להתמודד עם עיכובים וכן זמן לשירותים, שתייה ואכילה של משהו קטן בין לבין.
זמן ההמתנה ביום ההורים הינו הזדמנות למחווה של ההורים עבור ילדם/ ילדתם. נתלה או נניח מבעוד מועד מחוץ לחדר הכיתה קופסת מתנה כיתתית, מכשירי כתיבה ודפים לכתיבה.
כל הורה יכתוב לילדו/ ילדתו מילים טובות ומחזקות, משפט שהיה רוצה שילווה אותו בדרך, מחמאות ועוד. זו הזדמנות גם למחווה של ההורים לצוות החינוכי. השאירו תיבה בה יוכלו להשאיר מילה טובה או בקשה. מניסיון, תופתעו ממה שמחכה שם.
דאגו לשולחן ועליו מפה, קערית סוכריות/ שוקולדים, כיתה מסודרת המציגה תוצרי למידה. למי שממש חשוב, במקום סוכריות ניתן להניח פלחי ירקות או פירות.
פתחו את יום ההורים בשאלה אישית המתייחסת לחוויה הלימודית או הרגשית של התלמיד בבית הספר. פתיחה מקרבת מסייעת "לשבור את הקרח" ומהווה קרקע פורייה לפתיחת השיחה.
השתדלו שהפתיחה תהיה קצרה, עניינית ותשרת את המשך המפגש. זכרו, לפניכם דקות ספורות בלבד לשקף, לדווח, להשמיע ולשמוע.
במקום לדרג ולשפוט את הביצועים של התלמיד בעבר אנו מתמקדים בהתפתחות שלו בעתיד.
באמצעות FEEDFORWARD (ראייה קדימה להבדיל מ-FEEDBACK – ראייה לאחור) ניתן להדגיש את הכישורים והיכולות של התלמיד, לראות את ההזדמנויות לצמיחה ולא להתמקד בטעויות העבר, תוך התייחסות לרכיב אחד ויחיד.
FEEDFORWARD קל לתת בצורה ישירה ואותנטית מכיוון שבשונה מפידבק, לא מעורבים בו רגשות ואין צורך "לעטוף" את הטעויות במילים "נקיות" על מנת לא לפגוע.
FEEDFORWARD אפקטיבי יכלול הכנת תכנית פעולה ממוקדת וחשיבה קדימה: איך ניתן לשפר? לקדם? לתקן? לעשות טוב יותר? מה יכול לסייע לתלמיד? מה יש לעשות בבית? מה יש לעשות בכיתה?
אחד העקרונות החשובים של יום הורים הוא להגדיר מטרות ברורות. לא יותר מאחת או שתיים. מטרות סבירות, מקדמות ומעצימות. לדוגמא: אם התלמיד עם ציון 50 המטרה לא תהיה להשתלב מחר בבוקר בחמש יחידות. יש לשאול תחילה מה הציפיות - מה אני מצפה שיקרה? מה התלמיד מצפה שיקרה? מה ההורים מצפים שיקרה?
אם כך, מהי המטרה? חשוב להכין תכנית פעולה ממוקדת וקצרת טווח הכוללות פעולות מדידות אליה שותפים התלמיד והוריו. הגדירו יחד עם התלמיד והוריו: מה יקרה בבית הספר? מה יקרה בבית? את המטרה יש להגדיר במפגש, אך חשוב מכך - יש להפיץ אותה בין הגורמים המעורבים, לשמש רשת ביטחון ולקדם תמיכה ומעקב אחר התהליך.
מודל SMART - איך להציב מטרות?
הקפידו להציג נתונים בפני ההורים. השתמשו בנתונים פדגוגיים, רגשיים וחברתיים על מנת לתת תימוכין לדבריכם. ארגנו את הנתונים באופן מסודר עבור כל תלמיד. שיח מבוסס נתונים יסייע לכם לדייק את המסר אותו אתם רוצים להעביר ולייצר בהירות. היו קשובים להורים ולתלמיד תוך כדי השיח והימנעו מציור תמונה עגומה, אם עשרה מורים מקצועיים מתלוננים על התלמיד אין צורך להציג עשר תלונות שונות.
שאלו את עצמכם: מי עומד מולי? מהי יכולת ההכלה שלו? האם נתונים אלו מסייעים להעביר את המסר? האם הם הכרחיים?
הקפידו לפתוח את דבריכם בדברים טובים והתייחסו לנקודות החוזק של התלמיד. לאחר מכן, התייחסו לאזורי הצמיחה שלו וסיימו במילות עידוד ותקווה המעצימות את חוזקותיו. הסבירו כיצד חוזקות אלו יסייעו לתלמיד לצמוח. אל תסתפקו במילות עידוד אלא הציעו הצעות אופרטיביות: מה יש לעשות מחר בבוקר? (לדוגמא: ציידו את ההורים בדף ובו קישורים חינמיים לאתרים ללמידה עצמית).
השתדלו לדבר בשפת "הכן" ובלשון חיובית ומעצימה.
בכל כיתה ישנם תלמידים המקבלים מענים מסל השילוב או מענה ייעוצי אישי, זו ההזדמנות לפגוש את מורת השילוב או יועצת בית הספר. תאמו עם יועצת בית הספר, מורת השילוב, גורמים מטפלים נוספים בבית הספר מפגש משותף עם ההורים במידת האפשר ובמידת הצורך.