נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
קצב נטישת אנשי חינוך את המקצוע נוגע לכולנו והחמיר בשנתיים האחרונות. תנאי השכר וההעסקה הלא מספקים והשחיקה במעמד המורה הן הסיבות העיקריות לכך, אך סיבה נוספת לנטישת המורים יכולה להיות קיומן של "מערכות הגנה חברתית" בבתי ספר.
את המושג "מערכות הגנה חברתיות" טבעה בשנות השישים חוקרת פסיכואנליטיקאית בשם איזבל מנזיס לית', במחקר פורץ דרך שערכה בבית ספר לאחיות בלונדון. שם בדקה אם יש סיבות ארגוניות לנטישת סטודנטיות לסיעוד ואחיות את המקצוע. בדומה למקצועות הסיעוד והעבודה הסוציאלית, מקצוע ההוראה שייך אף הוא למשפחת המקצועות העוסקים במערכות יחסים. המקצועות הללו מתאפיינים במערכות יחסים העומדות בבסיס המקצוע ומשמשות ככלי לפתרון בעיות. מטבע הדברים עיסוק שכזה יהיה רווי ברגשות. כדי להתפתח וללמוד, יש להכיר באותם רגשות השוררים בין אנשי הצוות החינוכי לתלמידים ולהכיל אותם. מחקר שנערך בנורבגיה בקרב מורים על ידי פרופ' אלן רמווי, מזהה שאותן "מערכות הגנה חברתית" פוגעות גם בהתפתחות ובזהות המקצועית והאישית של מורים.
הרגשות סביב מערכות יחסים בין מורים לתלמידים ובין מורים לעמיתיהם מגוונים, ויכולים להיות גם קשים ומורכבים. הארגון, שלא במודע, בונה לעצמו "מערכת הגנה חברתית" שנועדה להגן על העובדים מפני רגשות קשים כמו חרדה, אשמה, ספק ואי ודאות. המחקר זיהה שמערכות ההגנה החברתית בבתי ספר מנעו התפתחות של מערכות יחסים בין המורים לתלמידים וגם בין המורים לבין עמיתיהם, ובכך פגעו במשימה המרכזית של בית הספר.
מערכות ההגנה החברתיות, בבואן להגן על העובדים, מתורגמות לחוקים גלויים ו"חבויים" בבית הספר, וכל העובדים מחוייבים לפעול על פיהם.
מערכת היחסים בין מורה לתלמידיה מורכבת ממכלול של רגשות
המאמר של רמווי מפרט מספר דוגמאות לאפשרויות של פגיעות (vulnerability) אצל המורים, והפתרונות שמאפשרת מערכת ההגנה החברתית שהתפתחה בבית הספר:
הקושי: מורים חשים רגשות קשים כתוצאה ממערכת יחסים עם תלמידים מסויימים.
הכללים של מערכת ההגנה החברתית:
המשמעות:
התוצאה בפועל:
דוגמא נוספת:
הקושי:
קבלת ביקורת מעמיתים.
הכללים של מערכת ההגנה החברתית:
המשמעות:
התוצאה:
שתי הדוגמאות הללו מדגימות איך מערכת ההגנה החברתית שמותווית על ידי בית הספר, שנועדה במקור להגן על המורים, אינה מגינה עליהם ולמעשה יוצרת תסכול ופוגעת בהתפתחותם כאנשי חינוך.
---
כמנחת קבוצות של תלמידים בחטיבות הביניים, אני רואה איך השפעת מערכת ההגנה החברתית, בעיקר זו הקשורה בקשר מורה-תלמיד, מתבטאת בהתנהגות של התלמידים. התלמידים איתם אני עובדת מייחסים משמעות רבה למערכות יחסים עם המורים שלהם. בדרך כלל תהיה להם מערכת יחסים עם המחנכת אך לא עם המורים המקצועיים. מה שמשפיע על התנהגות התלמידים בשיעורים של המורים המקצועיים. התנהגות שנובעת מתסכול על היעדר מערכת יחסים עם מורה מקצועי, משפיעה על הכיתה, ולעיתים עלולה להשפיע על השכבה כולה.
המורים המקצועיים נתקלים בהתנהגות השלילית של התלמידים, מפתחים בתורם רגשות קשים כלפי תלמידים אלה, מה שעומד בניגוד לכללי מערכת ההגנה החברתית. מכאן קצרה הדרך לפגיעה בזהות, תחושת מצוקה, הגברת השחיקה ואפשרות עזיבה. כלומר, התנהגות המורים מתוך חשש לפגוש רגשות קשים ביחסים עם תלמידים מפתחת בעיית התנהגות אצל תלמידים, שמשפיעה על הזהות האישית והמקצועית של המורים, לעיתים עד כדי עזיבת המקצוע.
קיומן של מערכת הגנה חברתית הינה עובדה קיימת, כמו גם תרומתן החיובית באספקטים רבים. פיתרון אפשרי לקשיים שגורמות מערכות אלה הוא יצירת מרחב קבוצתי עבור המורים, שמטרתו שיתוף, חשיבה ובירור של סוגיות מעשיות ורגשיות בעבודת ההוראה. מרחב כזה מהווה מקום בו ניתן להנמיך את חומות מערכת ההגנה החברתית, להפחית את התסכול שהן גורמות ולעזור למשתתפים להתפתח כמורים.