נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בעידן שבו המושג "כפר גלובלי" כבר הפך לקלישאה, והטכנולוגיה נעשית יותר ויותר משמעותית ודינמית, מתאפשרת גם ההזדמנות לתקשר עם תלמידים ומורים מסביב לעולם.
iDialogue Educators Community, Postcard for Peace, Mystery Skype, Peace Crane Project - אלו רק דוגמאות לקבוצות פייסבוק ואתרים המשמשים פלטפורמה ליצירת קשר עם מורים ממקומות שונים בעולם. תקשורת עם תלמידים מרחבי העולם יכולה להיות הזדמנות חווייתית להכיר תרבויות, מדינות ושפות אחרות. דרך האתרים השונים, ניתן לבחור כל נושא, ולקבוע עם מורה ממדינות מגוונות שיחה ודיון עליו. התלמידים יכולים להיות מעורבים הן בבחירת נושא השיחה והן בצורת ההתקשרות – בין אם שליחת מכתב או שיחת וידאו בזום או בסקייפ.
תקשורת מסוג זה דורשת חשיבה, שיתוף פעולה, למידה עצמאית, שאילת שאלות, יצירתיות, חקר, מיומנות טכנולוגית ולימודית – כל אלה מהווים מרכיבים חשובים בלמידה של המאה ה-21. כמו כן, אנו יכולים כהערכה חלופית לתת לתלמידים לחקור בקבוצות ובשיתוף פעולה אודות המדינה עמה בחרנו ליצור קשר, ובכך על הדרך לתרגל כתיבה, חיפוש מידע במקורות שונים בשילוב הטכנולוגיה או לחילופין תרגול היכולת לספר על ישראל.
פעילות זו מקדמת את עיקרון הגלוקליזציה בחינוך, בכך שהלומד נחשף לתכנים ומיומנויות שמגיעים מהעולם הגדול, וירכוש כלים להתמודד עם אוכלוסיות רב-תרבותיות. בהקשר זה מתבטא הלימוד בפדגוגיה הצופה פני עתיד, ופורצת גבולות של שפה ומרחק תרבותי וגיאוגרפי באמצעות מיומנויות חדשניות. יישום עקרון הגלוקליות בחינוך הוא מעבר לסיסמה - משמעותו גיבוש של תודעה, זהות ויכולות גלובליות ולוקליות אצל הלומד ויצירת איזון ביניהן, כך שהתלמידים יוכלו לפעול בהצלחה גם במרחב הלוקלי וגם בזה הגלובלי.
דוגמה שממחישה זאת יפה היא פרויקט שיחת מסתורין (Mystery Skype in the Classroom) שיזמה חברת Microsoft. מדובר בפרויקט המאפשר תקשורת בין תלמידים בכל מקום וזמן בעולם, במטרה להכיר תרבויות שונות ולשתף ידע על המדינה ממנה התלמידים מגיעים תוך שימוש בטכנולוגיה.
בכיתה ו' שלי השתתפנו התלמידים ואני בפרויקט דומה, כשיצרנו קשר עם תלמידים מקוסטה ריקה בזום. התלמידים שלי החליטו להכין מצגת שיתופית על ישראל דרך חקר בקבוצות על נושאים שונים הקשורים למדינה. כל קבוצה הייתה אחראית לכתוב על זווית אחרת, וחלק היו אחראים על עיצוב המצגת והכנת סרטון עם תמונות ומידע על המדינה. המפגש נערך בפורמט של משחק, כשהתלמידים שאלו שאלות של כן/לא על מנת לנחש מהיכן מגיעים חבריהם למסך. לאחר מכן התלמידים הציגו את מדינתם מבחינה תרבותית, גיאוגרפית, היסטורית, סמלים וכו', והכינו סרטון ומצגת על מנת להמחיש ולשתף את הידע על המדינה.
פינת חברים לעט בבית הספר
נוכחתי לראות שהמפגש תרם לתלמידים הן מבחינה פדגוגית לימודית והן מבחינה רגשית-חברתית. בנוסף, כמורה לאנגלית הפרויקט סייע לי ללמד תכנים מתוך תכנית הלימודים באנגלית בהיבטים של מיומנויות המאה ה-21, למשל יצירת שיח, כתיבה ואוצר מילים. התלמידים חקרו בעזרת אמצעים טכנולוגיים, רכשו ידע בבניית מצגות ויצירת סרטונים והציגו את הפרויקט באנגלית. התכנון והכתיבה סייעו להם ביצירת שיח באנגלית עם התלמידים מסביב לעולם ונתן להם תחושת מוטיבציה והנאה. בנוסף, בעקבות המפגש בזום נוצרו חברויות בין התלמידים מהמדינות השונות ומאוד שמחתי לשמוע שגם אחרי הפרויקט הם ממשיכים לשמור על קשר בשיחות סקייפ ודרך משחקים אלקטרוניים משותפים.
דוגמא נוספת לאפשרויות המרגשות של הגלובליות היא יצירת פורום דיון אינטראקטיבי בעזרת היישום Flipgrid, המאפשר למשתתפים לעלות וידאו קצר ולייצר מסר בהתאם לנושא. בעזרת יישום זה יצרנו דיונים עם מדינות שונות ברחבי העולם על נושאים אקטואליים שונים, למשל יום זכויות הילד, מועדון קריאה, ברכות לשנה החדשה, היכרות בתחילת שנה ותמיכה בישראל בזמן מלחמה. פרויקט זה חשף את התלמידים ליישום טכנולוגי חדש, בעזרתו למדו לשוחח וליצור דיון באנגלית עם תלמידים ממקומות שונים בעולם על נושאים אקטואליים ורלוונטיים אליהם. דבר זה תרם להעשרת אוצר המילים שלהם וליצירת שיח תרבותי באנגלית. גם כאן תלמידים יצרו קשרים חברתיים בכך שהגיבו אחד לשני על הווידאו ששלחו בכתיבה או בשליחת וידאו חוזר, תוך כדי תרגול השיח באנגלית.
המסעות ברחבי העולם יכולים להיעשות גם בדרך המסורתית של "חברים לעט" בעזרת הקבוצה Peace Crane Project, בה תלמידים מתכתבים עם חבריהם מעבר לים ושולחים בדואר מכתבים וחפצים שונים על מנת להעניק חוויה תרבותית. התלמידים מגלים התלהבות רבה בכל פעם שמגיעה חבילה ממדינה אחרת. הם רוצים לקרוא את המכתבים על מנת לגלות עובדות חדשות ומעניינות על המדינה שאינם מכירים. כמורה לאנגלית, אני משיגה תרגול בכתיבה וקריאה בצורה חדשנית ומעניינת. בעקבות הצלחת הפרויקט יצרנו בבית הספר בו אני מלמדת פינה במסדרון הכניסה, ובה כל המכתבים והגלויות שקיבלנו מכל מדינה.