פתיחתה של שנת הלימודים מעלה שוב את הכאב של התלמידים המתקשים להסתגל מבחינה חברתית. תלמידים אלו חווים דחייה או התעלמות באופן עקבי, מה שגורם להם ולהוריהם מצוקה גדולה.
שנות הלמידה בבית הספר צריכות להיות שנים של למידה חברתית לא פחות מאשר למידה קוגניטיבית. בשנים אלה התלמידים לומדים לפתח מערכות יחסים אינטימיות – קרובות ואישיות, ומערכות חברתיות רחבות יותר של השתייכות לקבוצות בני גילם. תלמידים המתקשים למצוא בבית הספר חברות אינטימית ולא מצליחים להתקבל בחברת השווים חווים מצוקה יום יומית, גדולה אף יותר מזו של התלמידים עם הקשיים הלימודיים.
המורים – סוכני שינוי
ככל שהתלמידים בוגרים יותר, המבוגרים סביבם עלולים לחוש שהם לא יכולים ואולי אף לא צריכים להיות מעורבים בחייהם החברתיים, גם כשעולים קשיים. זו תפיסה מוטעית, משום שהמצוקות החברתיות משפיעות יותר מכול על איכות החיים של הנערים – על בריאותם הנפשית והפיזית, על יכולתם להתפתח וללמוד ועל החוויה היומיומית שלהם.
לתלמידים עם קשיים חברתיים חסרות לעיתים קרובות מיומנויות חברתיות, ולכן הם פועלים באופן שלא נוח לסביבתם. נוצרת תחושה כאילו הם "מרוויחים" את התגובות הלא נעימות שהם מקבלים, ואפילו המבוגרים סביבם שותפים לעיתים לתחושה זו ונמנעים מהתערבות. פעמים רבות גם מתוך תחושה של חוסר אונים וחשש לפגוע. נוצר לפיכך תהליך מעגלי שמחמיר עוד יותר את מצוקתם של תלמידים אלו. כדי שייווצר שינוי, המבוגרים הסובבים את התלמיד ובעיקר המורים צריכים לפעול מתוך הבנה של הצרכים שלו ואמפתיה למצבו, ומתוך ויסות הרגש של עצמם ואמונה שהם יכולים וצריכים להתערב.
חשוב שמורים ירגישו שהם סוכני שינוי משמעותיים עבור תלמידים המתקשים חברתית. התלמידים מבלים שעות ארוכות בבית הספר, ופעמים רבות המורים מהווים מבוגרים משמעותיים עבורם. למורים יש גם יכולת להתערב בעזרת מערך הפעילויות והמשימות הבית ספריות. ההורים באופן טבעי מעורבים מאוד מבחינה רגשית כשיש קושי חברתי לילדים שלהם. חשוב שיתמכו בילדיהם, והם זקוקים לתמיכה וייעוץ של הגורמים החינוכיים בבית הספר כדי למצוא דרכים לעזור להם. אם המורה מרגיש צורך בתמיכה הוא יכול להתייעץ עם היועצת או עם חבריו המורים, אבל הוא עדיין הדמות המשמעותית עבור התלמידים ולכן הוא זה שצריך להניע את התהליכים לשיפור מצבם.
מה ניתן לעשות כדי לעזור לתלמידים עם קשיים חברתיים?
- טיפוח האקלים החברתי בכיתות - שיפור היחסים החברתיים בכיתה יאפשר הכלה של השונות בין התלמידים, ויצור תחושה של שייכות ובטחון. אפשר לשפר את האקלים החברתי בעזרת פעילויות משחקיות תכופות שנערכות במועדים קבועים במהלך השבוע, כולל הפוגות קצרות ומעוררות במהלך הלמידה. במקביל, חשוב שהמחנכת והמורים המקצועיים יעבירו מסרים ברורים של מחויבות לקבלה החברתית בכיתה ויערכו שיחות עם התלמידים על המטרות החברתיות של הכיתה ועל הדרכים להשיג אותן. כדאי גם לשלב במהלך השנה פרויקטים לימודיים וחברתיים שהכיתה מובילה במשותף תוך מתן אחריות לתלמידים השונים ומתן ביטוי לכישרונות ולתחביבים מגוונים. השקעה מתמשכת באקלים החברתי משפרת את היחסים בין התלמידים, מפחיתה היעדרויות ונשירה ויוצרת גם אווירה לימודית טובה שמאפשרת לכל התלמידים להתפתח.
- איתור נקודתי – על המורים לאתר את התלמידים שחשים קשיים חברתיים ולתמוך בהתפתחות שלהם. בשלב ראשון חשוב לשוחח עם התלמיד ולהבין מה חשוב לו ומה הוא רוצה. הצרכים החברתיים של תלמידים שונים, ולכל אחד מהם רצונות וצרכים אחרים שחיוני להתחשב בהם. כדי לאפשר לתלמידים המתקשים לבטא את נקודות החוזק שלהם בבית הספר צריך להכיר את עולמם הפנימי – מה הם אוהבים? האם הם טובים במוסיקה או באומנות? האם יש להם תחביב מעניין? האם הם מתעניינים באקולוגיה או בבעלי חיים? היכרות עם עולמם של התלמידים תאפשר למצוא דרכים בהן יוכלו לבטא את עצמם באופן מחזק הן במסגרת בית הספר והן בשעות אחה"צ. צריך למצוא או ליצור מסגרות שבהן יוכלו לבטא את תחומי העניין שלהם, למצוא שותפים ולהצליח.
- יצירת "חממות" – מדובר בקבוצות קטנות שמתארגנות בבית הספר סביב פעילות לימודית או חברתית, ושיש בה הרכב נוח של תלמידים. "חממות" כאלה יכולות להיווצר סביב קבוצת תגבור של מקצוע, תפקידים ותחומי אחריות בבית הספר או בכיתה או פעילות משותפת שהתלמידים אוהבים לעשות. קבוצות כאלה יכולות להיות, למשל, קבוצת תגבור במתמטיקה או קבוצת חיזוק שיוצר המורה לספורט, קבוצה שמפיקה אירוע בבית הספר או מפרסמת את הבלוג הכיתתי, קבוצת יצירה שעושה פרויקט אומנותי או קבוצה מוסיקלית.
חשוב שיהיה לפעילות של החממות מערך קבוע של מפגשים עם מטרות תואמות ושהתלמידים ייהנו מהפעילות, יראו בה פריבילגיה ויחוו הצלחות. התלמידים המתקשים יכולים להתבטא בקלות רבה יותר בקבוצות קטנות כאלה, הם שותפים לפעילות שמתאימה להם ואף יכולים להוביל אותה. מתוך ההרכב הנוח יחסית של התלמידים בקבוצה ייתכן שאף יצרו קשרים טובים או חברות עם אחד מחבריה. המורים צריכים ללוות את הקבוצות ולתמוך בתלמידים המתקשים בתוכן – להכין אותם למפגשים, לעזור להם לגבש אסטרטגיות חברתיות מתאימות וליישם אותם במהלך הפעילות וללוות אותם בתהליכים של הערכה עצמית ותכנון משותף.
תהליכים לקידום חברתי המלווים על ידי מורים קשובים יכולים לשנות את עולמם של התלמידים המתקשים. אסור להתייאש או לוותר על הפעולה הזו, משום שאלה שנים מעצבות שמשפיעות על חוויית החיים של הנערים גם לעתיד.
לרשימת פעילויות של היכרות וגיבוש
רעיונות להפוגות חברתיות, נשימה ותנועה