רכזים / מורים מובילים / סגנים / מדריכים - נבחרתם להוביל צוות? מצוין, אבל בעצם, זה לא כל כך פשוט. לא כל קבוצת אנשי צוות הנפגשת ללמידה משותפת היא קהילת לומדים מקצועית. לקהילת לומדים ישנם מאפיינים ייחודיים עליהם אתם מוזמנים לקרוא כאן.
אם צלחתם את שלב ההקמה, הגיע הזמן לחתור לטיפוח קהילה בה החברים מדווחים על התפתחות אישית ומקצועית, שיפור ביכולת לעבוד בצוות ולשתף פעולה, חיזוק תחושת השייכות למקצוע, פתיחות וגמישות לקבלת שינויים, שיפור בעבודת המורה וקידום הישגים. קבלו עשרה טיפים לקהילת לומדים מנצחת:
לפני המפגש
- מיתוג - תנו שם מעורר עניין לקהילת הלמידה שלכם. הייתם רוצים להשתתף בקהילה ששמה "העצמת חוזקות התלמיד" או בקהילה ששמה "כל אחד יכול"?, "גיוון בדרכי הוראה" או "לצאת מהקופסא"?, "מנהיגות פדגוגית מקדמת הישגים" או "נבחרת בית ספרית מקדמת ומובילה להצלחה"?, "משוב מקדם למידה" או "הפידבק המושלם"? מצאו שם במה לקהילה שלכם וצרפו משפט הסבר קצר המציג את מהותה. בבחירת השם, שלבו רכיבים מעצימים המתייחסים לקהילה כקבוצת איכות מובילה.
- הזמנה - מפגש הקהילה מתחיל עוד לפני המפגש עצמו, כבר בשלב פרסום ההודעה (או התזכורת) על קיום המפגש. צרו הזמנה המציגה את נושא המפגש ומעוררת מוטיבציה לקחת בו חלק. צרו הזמנה מעוצבת ובה פרטים טכניים (זמן, מקום, שעה, לוח זמנים) ועשו שימוש בניסוח מעורר מוטיבציה, עניין, ציפייה ורצון לקחת חלק. שלבו בהזמנה מגע אישי המעורר תחושות של שייכות, קרבה ואכפתיות והשתמשו בהיגדים כמו "אני מחכה לך", "את חשובה לנו", "שווה לך לקחת חלק במפגש".
- סדירויות - מבנה יוצר תהליך, ועל כן, הקדישו זמן להבניית סדירויות למפגשי הלמידה המשותפים. סדירות מאפשרת שגרה, היערכות ללוח זמנים ברור, יציבות, ביטחון, רצינות ואחריות. סדירות כוללת קביעת תאריכים לאורך השנה, תדירות, הגדרת פרק זמן המפגש, תנאים פיזיים הולמים (כיבוד, מחשב, מקרן, היערכות לצורת ישיבה) וסטינג פנימי ברור. את הסדירויות יש להבנות מול מנהל בית הספר ובהתאם לעומסים של לוח הגאנט הבית ספרי.
*טיפ בונוס: חתרו לקיים מפגשים ארוכים (לפחות שעה וחצי) המאפשרים להעמיק בלמידה המשותפת ואינם מהווים "טעימה" או למידת אינסטנט.
במפגש
- פתיחה מקרבת - פתחו כל מפגש בפתיחה חווייתית ומקרבת, בהשתתפות הנוכחים כולם, על מנת ליצור יחסי אמון בין חברי הקהילה, לגבש את הקהילה כקבוצה חברתית, לקרב בין המשתתפים ובין המנחה ולקרב בין המשתתפים לנושא הנלמד. פתיחה מקרבת יכולה להיות סבב של מילה אחת, מעגל שיח, דיון משותף, שיתוף של חוויה, משחק, פעילות עם קלפים השלכתיים ועוד.
- שיתוף עמיתים - תנו במה ליוזמות של המשתתפים בקהילה, אפשרו להם להציג את ההצלחות שלהם ואפשרו מדי מפגש למידת עמיתים מצמיחה ומעצימה הכוללת משוב מקדם לכלל המשתתפים. הפומביות הפדגוגית והשיתוף הם הזדמנות לנראות. במקביל, יצירת המרחב השיתופי ומעורבות המורה בו מייצרת עבורו מחויבות לקהילה ומגדילה את תחושת השייכות שלו.
זכרו, השיתוף יכול להיות מסוכן ומאיים. יש בו מידה מרובה של חשיפה ויציאה מן המרחב האינטימי והמוגן. הקפידו לייצר מרחב בטוח עבור המשתתפים: שמרו על קוד אתי הכולל התייחסות לשמירה על פרטיות המשתתפים, שאילת שאלות מצמיחות ולא שיפוטיות, התייחסות לסוגיה ולא לאדם, כנות והקשבה, תגובות נעימות ומכבדות וכן מרחב המעודד תחרות בריאה ולא פוגענית. צרו טבלה שיתופית בה כל משתתף משבץ את עצמו בתאריך המתאים לו ובוחר את הנושא שיציג אודותיו.
*טיפ בונוס: תנו פומביות לתוצרי הקהילה ולעשייה של המשתתפים בה. כתבו מכתב למנהלת בית הספר והציגו עשייה של אחד המשתתפים, העלו תוצרים לקבוצת וואטסאפ משותפת וכתבו מילים טובות או שלחו מכתב לפיקוח (אם אתם בעלי תפקיד).
- דוגמא אישית (מודלינג) - היו דוגמא אישית לחברי הקהילה שלכם להבניית ידע ומיומנויות למידה. הציגו בקצרה עיקרון הקשור לנושא הנלמד ואפשרו למשתתפים לחקור את העקרון שהצגתם, להציע דוגמאות ליישום, להתאים לידע קיים ולפתח ידע חדש תוך שימת דגש על למידה פעילה ומעורבות בכל שלב. שלבו בלמידה תפיסות חינוכיות ופדגוגיות והציעו פרקטיקות יישומיות מתאימות. הציגו כיצד אתם מיישמים את העקרון בשדה החינוכי ותנו ודוגמאות מניסיונכם.
*טיפ בונוס: הקפידו לדבר "בגובה העיניים" ולא כדמות המורה המושלם והיודע-כול. המורה המושלם מעורר התנגדות, עשוי ליצור אנטגוניזם ומפחית את המוטיבציה של המשתתפים. הציגו גם את האתגרים שבדרך ודברו בצניעות על ההצלחות. צרו תחושה שכל אחד יכול ואנו כאן, חברי הקהילה נמצאים יחד כדי לתמוך זה בזה לאורך כל הדרך.
- יצירה והתפתחות - הקפידו על מבנה מפגש המאפשר לחברי הקהילה ליצור יחד ידע משותף וחדש, המתפתח בתוך קהילת המורים ועובר גיבוש והעצמה בעזרת עמיתים החולקים התנסויות דומות. צרו למידה מתמשכת, המשפרת את הפרקטיקה המקצועית של מורים, באמצעות שיתוף של חברי הקהילה בפרקטיקות ההוראה בהן הם עושים שימוש.
התמקדו בקידום למידה של כל המשתתפים תוך כדי שימוש מיטבי בחוזקות של עמיתים לקהילה. כל אחד ממשתפי הקהילה הוא בעל מאפיינים ייחודיים, חוזקות ויכולות, שאותם הוא משתף עם חברי הקהילה ובכך הוא תורם להתפתחותה המקצועית של הקבוצה ומתפתח כפרט.
- שיום והמשגה - הציגו באופן מפורש את העקרונות שאתם מקדמים, ולאחר כל פעולה שיימו והמשיגו את המושגים המקצועיים המתאימים. הסבירו את שיקולי הדעת ואת היתרונות של כל כלי או עקרון שלמדתם יחד, כיצד מחברים אותו לפרקטיקה ההוראתית ומהי משמעותו בשדה החינוכי.
הלמידה עצמה לא מוכרחה להיות למידה תאורטית או להתחיל מן התאוריה. היא יכולה לנבוע מן העשייה. אפשר למשל להתבונן ביחד בשיעור מצולם לצורך בחינה של סוגיה כללית העולה מן השיעור; לבחון את תפיסות המורים בקשר לדרך הוראה מסוימת; להתמודד עם נושא קשה בתוכנית הלימודים; לנתח במשותף מבחן שתלמידים רבים נכשלו בו; לבדוק ביחד דרכים לתת מענה לקבוצת תלמידים מתקשה; או כל בעיה אחרת שעולה מן העשייה.
הקפידו לשאול: כיצד ניתן ליישם את העקרון שלמדנו? כיצד העקרון יבוא לידי ביטוי בכיתה? מהי תרומתו של העקרון לתהליכי הוראה-למידה? האם יש דרכים נוספות ליישם את העיקרון? האם ישנם אתגרים? כיצד נוכל להתמודד איתם?
- דף ניווט - הכינו דף מסכם המציג את העיקרון המרכזי שנלמד במפגש, דרכי פעולה מומלצות והצעות ליישום.
*טיפ בונוס: אספו את הידע החדש שיצרו המשתתפים ושגרו להם לאחר המפגש.
*טיפ בונוס 2: צרו תלקיט/ תיקיית DRIVE שיתופית לחברי הקהילה בה יועלו חומרים רלוונטיים, כלים שנלמדו והצעות ליישום.
- סיכום - סיימו את המפגש בחשיבה רפלקטיבית על הלמידה: מה עשינו? כיצד עשינו? איך הרגשנו? מה למדנו על עצמנו? מה למדנו על חברי הקבוצה? מה חשבנו? מה עבד ומה פחות ומדוע? מה הפתיע אותנו? מה היו ההנחות / ההשערות שלנו, האם הן אומתו ביישום? מה היה קשה? מדוע זה היה קשה? מה עוד עלינו ללמוד כדי להתקדם? מה החוזקות ומה החולשות של פרקטיקת ההוראה שלנו? איך הדרך שבה אנחנו מלמדים משפיעה על הלמידה של התלמידים שלנו? האם יש משהו שעלינו לעשות אחרת? אלו עוד דרכים קיימות?
*טיפ בונוס: השתמשו בכלים מגוונים ומשחקיים לסיכום המפגש, כלים שהמורים יכולים ליישם גם בכיתה לסיכום שיעור או לסיכום תהליך של למידה.
וטיפ אחרון לאחרי המפגש:
הכרת תודה - הכירו תודה למשתתפים במפגש. הקפידו להודות על הזמן שהקדישו ועל שיתוף הפעולה, העניקו מילה טובה באופן אישי ובאופן קבוצתי.