נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הרבה לפני שהעולם עבר ללמידה מקוונת, חברו יחד ללמידה שיתופית תלמידים ומורים מבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים יהודים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים.
"כולנו ביחד
كلنا سؤى
We are all together
TEC4SCHOOLS TOGETHER"
את השיר הזה שרים מדי שנה תלמידים בחטיבת זאב בהרצליה ועוד כ-3000 ילדים ממגוון תרבויות במדינת ישראל, במסגרת תכנית ייחודית בשם TEC4SCHOOLS. בתוכנית חברו יחד מרכז TEC, משרד החינוך ועמותת ניר, ליצירת שיח בין-דתי ובין-תרבותי בחברה הישראלית. במסגרתה, ילדים רבים מרחבי הארץ, ממגזרים שונים ובמגוון מקצועות (מורשת, מדעים, אנגלית ועוד) מקיימים תהליכי הכרות ומפגשים במסגרת למידה שיתופית ומקוונת.
על פי מודל הלמידה, התלמידים מחולקים לאשכולות של שלוש כיתות, כל כיתה מתרבות אחרת. התלמידים עובדים בקבוצות מעורבות של שישה תלמידים, שניים מכל תרבות, וחוברים יחדיו לביצוע משימות שיתופיות מקוונות. הקשר ויצירת האמון שבין התלמידים מתפתחים בהדרגה, ומנטרלים מאפיינים תרבותיים כמו מראה או מבטא, העלולים לייצר דעות סטראוטיפיות.
התוכנית מבוססת על מודל אקדמי ייחודי - מודל TEC .(TEC=Technology, Education and Cultural diversity), שפותח על ידי שלוש המייסדות: פרופ' מירי שינפלד, ד"ר אסמאא נאדר גנאיים וד"ר איליין חוטר, ומטרתו לפתח אמון באמצעות סביבות למידה מקוונות, דרך לימוד עצמי ושיתופי, פדגוגיה חדשנית, הכלה ופתיחות לתרבויות אחרות.
הפעילות מתבצעת בבמה ייחודית – רשת ניר (NEAR) שתוכננה והותאמה במיוחד עבורה. זוהי רשת חברתית-חינוכית, היחידה בעולם שהשימוש בה הוא ללמידה, ומוגבל רק לתלמידים ומורים השותפים לפרויקט. בתחילה הקשר נעשה על ידי מסרים כתובים וזיהוי אישי של התלמידים בדמות אווטארים (דמויות וירטואליות). בהמשך, הקשר הופך קולי, מתפתח למפגש מקוון, ובסוף התהליך מתקיים מפגש פנים אל פנים. הפעילות מתקיימת באשכולות, ובכל אשכול מקבלים התלמידים משימות שמטרתן פיתוח ההכרות ביניהם. למשל, הפרויקט בחטיבת זאב הוא חלק משיעורי אנגלית, ובהתאם לכך המטלות מתבצעות באנגלית. בנוסף, הפעילות היא אסינכרונית, מה שמאפשר לגשר בין אירועים בבתי הספר, לחופשות ואף סגרים בתקופת הקורונה. כל אלו לא מנעו מהתוכנית להמשיך לפעול.
מהמרחב הווירטואלי למציאות. פעילות TEC
מדי שנה נפתחת התכנית במפגש מגבש של מורי התכנית, שאורך שלושה ימים במרכז ההדרכה בבאר שבע. בדומה לילדים, גם המורים עובדים לפי מודל TEC. במפגש זה בונים צוותי ההוראה את התכנית השנתית בעזרת מדריכים מטעם התכנית ומתנסים בעצמם במשימות שונות, ואף מפתחים קשרי קרבה וחברות ביניהם. מדריכי TEC4Schools ממשיכים ללוות את צוותי ההוראה לאורך שנת הלימודים, מבקרים בבתי הספר ומקיימים מפגשי הדרכה. בנוסף המורים משתתפים בהשתלמות מקוונת שנתית המקנה להם שעות גמול.
באשכול שבו הייתי שותפה עם תלמידי היינו רק שני בתי ספר: חטיבה מהרצליה וחטיבה מסכנין. התחלנו את השנה בפעילות של משימת הכרות שבה הילדים סיפרו על עצמם והציגו תמונה של פעילות שהם אוהבים לעשות אחרי בית הספר; בפעילות אחרת שיתפו הילדים במקום שהיו רוצים לנסוע אליו או ביקרו בו בחו"ל והוסיפו תמונה מהמקום הנבחר. לאחר ביצוע המשימה כל ילד הגיב למה שכתבו והעלו החברים האחרים בקבוצה. כשילד מגיב לכל החברים הוא מתוגמל בכוכבים, וכל החברים בקבוצה רואים זאת. כמו כן, הצוות יכול לבחון את ההתקדמות במשימות של כל אשכול וכן של כל תלמיד ותלמידה.
במקביל, פותח אי וירטואלי רב-תרבותי ייחודי: TEC ISLAND. האי פותח כדי להעשיר את עבודת התלמידים, והוא אכן גורם הנאה רבה לפועלים בו, ומאפשר לילדים ללמוד על תרבויות שונות באמצעות מגוון פעילויות ומשחקים. הפעילות באי מתבצעת באמצעות אווטארים אישיים שכל תלמיד מעצב לעצמו. לכל אווטאר יש חיים משלו - הוא מהלך ומסתובב באי ולומד על התרבויות השונות במגוון דרכים: ביקור בבתי תפילה, תיפוף וירטואלי על דרבוקות, ביקור בשווקים וירטואליים (התואמים לשווקים מהמציאות), חדרי בריחה וכו׳. הפעילות באי אינטראקטיבית ודומה למשחקי וידאו שהילדים מכירים.
הצצה לאי הווירטואלי
ובחזרה לתהליך ההיכרות של תלמידיי ותלמידי סכנין: במהלך השנה ערכנו במפגש מקוון באמצעות זום יחד עם החטיבה השנייה. כל כיתה בחרה שיר בשפת האם שלה, בין אם עברית או ערבית, והכינה קליפ בו התלמידים רוקדים ושרים לצלילי השיר. בנוסף, כל כיתה הכינה קליפ באנגלית בו סיפרה על העיר ועל בית הספר. לסיום, הוכן חידון עם שאלות כן\לא על בתי הספר והעיר, והחברים מהחטיבה השנייה התבקשו לנחש האם המידע נכון או לא.
המפגש הבא היה ביום הבינלאומי של פרויקט TEC. בכל שנה במהלך חודש מרץ, בסמוך ליום הבינלאומי למלחמה בגזענות, מתקיים כנס מקוון שבו נפגשים תלמידי התוכנית, מורים, סטודנטים, קובעי מדיניות, חוקרים ומרצים מרחבי הארץ והעולם. ביום חגיגי זה נפגשות כל הכיתות המשתתפות בפרויקט למפגשים מרגשים וחווייתיים. תלמידיי ואני היינו גם אנו שותפים לפעילויות, רקדנו ושרנו את שיר ה-TEC, ענינו על שאלות בחידון על התרבויות השונות במדינת ישראל וצפינו במצגת של כרזות בנושא סובלנות בה לקחנו חלק.
שיא הפעילות היה במפגש מרגש ביותר פנים מול פנים. בביקורנו בסכנין התקבלנו בפרחים והכינו לנו ארוחת בוקר מפנקת. המשכנו למגוון פעילויות בקבוצות מעורבות משני בתי הספר, כמו חידון, יצירת שלט ענק עם כפות הידיים וכו׳. בתום המפגש התכבדו התלמידים בפיצות וישבו במעגלים באופן עצמאי. הם ישבו זה עם זה ודיברו על נושאים שמעניינים בני נוער מבלי להתייחס למוצאם או לדתם. המביט מהצד לא היה יכול להבחין מי מהילדים מסכנין ומי מהרצליה. זה היה אחד מרגעי השיא המרגשים ביותר בפרויקט, והוא הוכיח שכל ההשקעה השתלמה. אין לי ספק כי התלמידים שלקחו חלק בפרויקט יגדלו להיות אזרחים סבלניים וסובלניים כלפי מגוון התרבויות במדינת ישראל.
אני מזמינה כל מורה בארץ, בבית ספר יסודי או בחטיבה, להצטרף לפרויקט החשוב הזה ולתרום למען קידום שיח והיכרות בין בני הנוער בישראל מכל המגזרים.
לפרטים, צחי ברזילי מנכ"ל התוכנית – [email protected]