נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בשנים האחרונות ניכרת מגמת עליה בכמות התלמידים המבקשים להתגייס ליחידות טכנולוגיה עילית. יש המכנים את היחידות האלה בשם המכליל "8200", אך בפועל הכוונה היא לכלל היחידות הטכנולוגיות הצה"ליות, שתלמידים רבים שואפים להתקבל אליהן. למגמה זו שותפים ההורים ואף אנו המורים, מתוך תפיסה והבנה שהצלחת דור העתיד בתחומי הסייבר, הטכנולוגיה וההייטק, תקדם הן את רווחת הפרט והן את עתידה הכלכלי והביטחוני של המדינה.
תלמידים והוריהם מפנים אלינו, המורים, שאלות כמו "מה מומלץ ללמוד כדי להשתלב ב-8200?", "מה היית ממליץ לילדיי ללמוד כדי שיוכלו להשתלב בעתיד בהייטק?". לרוב שאלות אלו צצות בשלב בחירת המגמות המקצועיות במהלך כיתה ט', ולעיתים אף בשלב מוקדם יותר בבחירת כיתה ייעודית בכניסה לחטיבת הביניים. השאלות עולות מתלמידים המקווים להתמיין לאחת מהיחידות הטכנולוגיות המובחרות בצה"ל, מה שיאפשר להם בעתיד להשתלב בעולם ההייטק.
אנו מתמחים בהוראה ופדגוגיה, רובנו מודעים במידה כזאת או אחרת למגמות הרווחות בעולם התעסוקה, ויחד עם זאת, מובן מאליו שלא נוכל להבטיח קבלת זימון ליחידה זאת או אחרת, גם אם נדע להפנות את בני-הנוער למסלולי ההכשרה המתאימים. לצבא צרכים ושיקולים משלו למיון ולקבלה, ולא לכל נער ונערה שמתעניינים במסלולים האלו יש את הכישורים המתאימים, כל שכן את היכולות והמוטיבציה להשקיע ולהתחייב. יחד עם זאת, בידינו האפשרות לחשוף את הנער והנערה לאפשרויות העומדות בפניהם, לסייע בידם להבין את משמעות הבחירה ואת ההשקעה הנדרשת למימושה.
במאמר זה אנסה להכניס מעט סדר ולתת קווים מנחים לדרך בה ניתן להשיב לפניות התלמידים והוריהם בדבר הדרך לקדם קבלת זימון למיונים ליחידות טכנולוגיות מובחרות. "אז מה עלי ללמוד כדי לקבל זימון ליחידה טכנולוגית עילית?" בתמצית: התמקדות בלימודי מתמטיקה, מדעים, טכנולוגיה ושפות. נזכור כי בנוסף ללימודים, על המועמדים ליחידה טכנולוגית לגלות סקרנות, יוזמה, יכולת לימוד עצמי, חקירה וניתוח בעיות, יכולת עבודה בקבוצה, זאת לרבות גילוי ערכים ואזרחות טובה.
מתמטיקה, כשפה העומדת בבסיס המדעים המדויקים ויסודותיה נרכשים בבית הספר, היא אחת המנבאות הראשונות להצלחה בלימודי מדע וטכנולוגיה ובהתאמה לקבלת זימון למבדקים ליחידה טכנולוגית. אדגיש כי על פי רוב תידרש מתמטיקה ברמת 5 יח"ל, אך ישנם מקרים חריגים בהם ייתכן שיתקבלו תלמידים ברמות לימוד נמוכות יותר, אם יציגו הישגים בתחומים נוספים (ראו להלן).
מנבא נוסף להצלחה בלימודי מדע וטכנולוגיה ולקבלת הזימון המיוחל, הינו בחירת מקצועות לימוד מדעיים, ובראשם לימודי פיזיקה (וכן כימייה). באמצעות לימוד מקצועות אלו מקבלים התלמידים כלים ראשוניים הנדרשים הן בתעשיית ההייטק והן ביחידות טכנולוגיה, כגון חקר, איתור בעיה והבנתה לעומק, העשרת דרכי החשיבה, ובהלימה העשרת מבחר הפתרונות האפשריים.
בנוסף ללימוד מתמטיקה ומקצוע מדעי (פיזיקה/כימייה) אמליץ על לימודי מדעי המחשב ברמת 5 יח"ל במסלול הנדסת תוכנה (5 יח"ל נוספות). ההמלצה הינה על מסלולים הכוללים חקר ובניית פרויקט משמעותי, הכולל נושאים כגון רשתות מחשבים ואלגוריתמיקה, המבטאים יצירתיות ויכולות חשיבה, הנדרשים במיונים לאותן יחידות טכנולוגיות נחשקות.
לבוגרי מגמת הנדסת תוכנה מתאפשר להמשיך בכיתות י"ג/י"ד בלימודי תעודת הנדסאי מוסמך. הכשרה זו נועדה לאפשר את השתלבותם של אותם סטודנטים במגוון תפקידים טכנולוגיים כגון פיתוח, ייצור, תחזוקה וניהול תעשייה בצה"ל (מסלול י"ג-י"ד פורטל התלמידים).
לאחרונה הוחזרה האפשרות ללמוד מדעי המחשב ברמת 3 יח"ל. זהו שינוי מבורך, שכן בדרך זו תלמידים רבים יותר נחשפים ללימודי תכנות ברמה ראשונית. אם התלמידים שלכם התחילו את לימוד המקצוע ברמת 3 יח"ל, עודדו אותם לעשות את מירב המאמצים להשלים לימודיהם ברמת 5 יח"ל, ובמידת האפשר להרחיב ולהמשיך במסלול הנדסת תוכנה.
להתכונן היום לעולם המחר
חשיבות השליטה בשפה האנגלית ראשונה במעלה ומהווה תנאי בסיסי הן להשתלבות בתעשיות ההייטק והן לקבלה ליחידות טכנולוגיות. על כל מי שחפץ להשתלב בהייטק לזכור כי בחברות אלו, האנגלית היא שפת העבודה במובנים רבים. כל התקשורת היומיומית הכוללת תכתובת, פרסומים, לימוד נושאים חדשים - נעשית באנגלית. לשיפור השליטה בשפה המליצו לתלמידים להעשיר את ידיעותיהם באמצעות לימודים ברשת (לימודי השפה האנגלית ולימודי מקצועות שונים כגון תכנות/מדעים הנלמדים בשפה האנגלית).
באשר לשפה הערבית, למרות החשיבות שיוחסה בעבר ללימודי השפה הערבית בתיכון, כיום מקובל בצבא ללמד ערבית החל מהרמה הבסיסית ביותר בהתאם לצורך הצה"לי. יחד עם זאת ברור כי שליטה בשפה הערבית תיתן יתרון נוסף בקבלת זימון ליחידות מסוימות.
ההמלצות הפרטניות שתוארו לעיל ניתנות ליישום בנקל דרך כיתות יעד. במסגרות בית ספריות קיימות כיתות/תכניות ייחודיות בהן מושם דגש על לימודי מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה, כגון כיתת מופ"ת (מתמטיקה, פיזיקה ותרבות), כיתת נחשון או כיתת עמ"ט (עתודה מדעית טכנולוגית). לרוב, הקבלה לכיתות אלו מותנית במעבר ראיון ראשוני, במבדקים ואף במכינה מוקדמת לשם השלמת חוסרי ידע, בעיקר במתמטיקה. מטרות כיתות היעד הן להקנות לתלמידים יכולת חשיבה מופשטת, לפתח פוטנציאל לעתודת מנהיגות, להעמיק ולהרחיב את הידע האקדמי במתמטיקה, מקצועות המדע ושפות טכנולוגיות. במידה שהתלמידים שוקלים להצטרף לכיתה ייחודית כזאת או אחרת, אמליץ להפנות אותם לקבלת מידע עדכני ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות.
נוסף לכיתות היעד ישנם פרויקטים, קורסים ויוזמות שונות, המוצעים בחסות ארגונים שונים. בין ארגונים אלו נמנים מלכ"רים וחברות הייטק הפועלות במסגרת אחריות תאגידית, כמו "מהנדסות העתיד" או קורסים המאורגנים ע"י "המרכז לחינוך סייבר" המציע תכניות כגון "מגשימים" ו"ממריאות". התכניות שמות דגש על לימודי מדעי המחשב וסייבר ומיועדות לתלמידות ולתלמידים מצטיינים, לעיתים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. גם בתוכניות אלו נדרשים התלמידים לעבור מיון, ונבחרים מתוכם אלו המוכשרים ביותר והנכונים להשקיע מזמנם ומרצם.
בנוסף לכיתות ולתוכניות הנ"ל, ניתן לשפר את הסיכוי לקבלת הזימון על ידי השתתפות ולמידה בקורסים המקנים קרדיט אקדמי, למשל קורסי מדע וטכנולוגיה המוצעים ברשת. תוכלו לחשוף את המתעניינים לאפשרות זאת, ולהפנותם לאתרים כגון "קמפוס" המציע קורסים חינמיים רבים ומגוונים. באתר ישנם קורסים כדוגמת "צעדים ראשונים במדעי המחשב ותכנות בפייתון", "רעיונות מרכזיים בפיזיקה" או "ממה מורכב העולם: מבוא לכימיה כללית".
לתלמידים המבקשים להצטרף לעולם האקדמיה ולהתחיל לצבור נקודות זכות לתואר ראשון, במקביל ללימודיהם בתיכון מוצעת התוכנית "אקדמיה בתיכון". בתוכנית זאת לומדים בקורסים אקדמיים במגוון תחומי דעת (לאו דווקא טכנולוגיים). תלמידים החפצים ללמוד מדע וטכנולוגיה, לרוב יתחילו בלימודי מתמטיקה ולאחר מכן ימשיכו בלימוד מדעי המחשב. התכנית אף מאפשרת "המרת בגרויות", כלומר לימוד מספר קורסים אקדמיים כחלופה להיבחנות בבחינת הבגרות.
ישנן אליפויות ותחרויות רבות המעודדות לימודי מדע וטכנולוגיה ומציבות אתגרים שונים לתלמידים, עם או בלי רקע טכנולוגי. אחת מאלו היא "אליפות הסייבר הישראלית" המיועדת לתלמידים החל מגילאי בית הספר היסודי. תחרות זו מעודדת שיתוף פעולה בין כל התלמידים בכיתה, לאו דווקא בין המצטיינים, כלומר, ככל שיותר תלמידים מבית הספר ישתתפו בתחרות, כך גדלים בהתאמה סיכוייו של בית הספר להצליח ולהתקדם בשלבי התחרות. מחוץ לתחרות זו קיימות תחרויות רבות במגוון נושאים מדעיים וטכנולוגיים. אם אתם מכירים תחרות ותולים בה את יהבכם, המליצו להנהלות בית הספר להשתתף בהן. ככל שנתמוך באותן תחרויות, כך יגדל מספר התלמידים הלוקחים בהן חלק, והם יחשפו לעוד נושאים מתמטיים, מדעיים וטכנולוגיים.
לתלמידים מצטיינים ניתנת האפשרות להתמיין ולהתקבל לאחת או יותר מחמש נבחרות ישראל בתחומי המדע (פיזיקה, מתמטיקה, מדעי המחשב, כימיה וביולוגיה). חברי הנבחרות מתאמנים באופן אינטנסיבי לאורך כל שנת הלימודים במוסד אקדמי מוכר האמון על הנבחרת. המצטיינים מתוך הנבחרת זוכים לייצג את מדינת ישראל באולימפיאדות המדע הבין-לאומיות. חברי הנבחרות זוכים לפטור מבחינת הבגרות החיצונית בתחום האקדמי בו הם מתאמנים, ומקבלים ציון 100 בשאלונים הרלוונטים. בנוסף, חברי המשלחות מחוזרים על ידי האוניברסיטאות ולכן עשויים לקבל הטבות משמעותיות בקבלה ללימודים אקדמיים ובתנאי שכר לימוד באוניברסיטאות.
הכמיהה להשתלב בתעשיית ההייטק והביקוש להתמיין ליחידה טכנולוגית ולקבלת ידע בתחומים אלה, הובילו לכך שנפתחים עוד ועוד קורסים וחוגים פרטיים המוצעים ברשת. בעידן פוסט קורונה, רוב הקורסים זמינים למשתתפים באמצעות הזום, מתאימים ומותאמים ליותר תלמידים, והחפצים בכך יוכלו להשקיע עוד מזמנם ויעשירו את ידיעותיהם.
מספיק חיפוש ראשוני ברשת האינטרנט והפרסומות כבר יופיעו מאליהן. בחלק מהפרסומות מובטחת הסללה לעולם ההייטק, ובחלק מוצהר כי הקורסים פותחו על ידי בוגרי יחידה כזו או אחרת. מכיוון שבהשתתפות בחוגים ובקורסים אלה אין ערובה לקבלה ליחידה צבאית, מומלץ לבחון היטב את המטרות וההבטחות הנלווות לפרסומם.
ישנם תלמידים הפונים להתייעצות עם המורה באשר לתוכניות הלימודים שלהם ומציבים בפנינו דילמה בבחירת המענה המדויק עבורם, היות שייתכן כי להתרשמותנו אינם מתאימים או אינם בשלים עדיין לאתגר. אמליץ לברר עימם אם בנוסף למוטיבציה ולרצון שלהם, יש להם את משאבי הזמן והנפש הנדרשים להצלחה בתוכנית. ניתן לשאול אותם אם בנוסף לשאר ההתחייבויות שלהם (בחינות בגרות, תנועת נוער, חוגים נוספים וכיו"ב) יוכלו לקחת על עצמם התחייבויות נוספות. האם מעבר להמלצת ההורים ועידודם, נושאי הלימוד האלו מעניינים אותם אישית? בנוסף ניתן לברר עימם אם הגיעו לשלב המתאים, שכן ייתכן כי התוכנית בה הם מתעניינים מתאימה לגיל מתקדם יותר, בו יצברו ניסיון ויכולות למידה.
אם אתם מאמינים כי התלמידים יתקשו בתוכנית מסוימת, אפשר להציע תוכנית אחרת, שעשויה להתאים יותר לדעתכם לאותם תלמידים. בסופו של דבר, ההחלטה תמיד תהיה של התלמידים והוריהם. הנה דוגמא אישית הממחישה זאת: בעבר פנה אלי תלמיד בבקשה להצטרף לתכנית "אקדמיה בתיכון". התלמיד לא עבר את המבדק המתמטי, ועם זאת רצה להתחיל ללמוד תכנות. הצעתי לו חלופה - להתחיל ללמוד את קורס "צעדים ראשונים במדעי המחשב ותכנות בפייתון" אותו הזכרתי קודם. הוסברו לתלמיד היתרונות והחסרונות שבתוכנית זו. מאותו שלב ההחלטה להירשם ולהתמיד הייתה של התלמיד, והאלטרנטיבה שהוצעה לתלמיד הפנתה אותו למסלול שהתאים לו ביותר בשלב זה.
לתלמידים הרוצים להצליח ב"עולם המחר" נדרשות מיומנויות רבות, כגון תקשורת בין אישית, עבודת צוות, אחריות, למידה עצמית, חשיבה ביקורתית ועוד. בכל המקרים נדרשת התמדה, השקעה רבה ולימודים ממושכים. כמו שאנו מצפים מכל ספורטאי ומוזיקאי להתאמן בכל יום, כך גם נדרשת ההשקעה בלימודי מדע וטכנולוגיה. השקעה כזו משתלמת ביותר שכן בדרך זו הם משפרים את סיכוייהם לקבל את הזימון ליחידה הטכנולוגית בה הם חפצים, מגדילים את סיכויי ההצלחה בלימודים האקדמאיים ולימים לקבל "כרטיס כניסה" לעולם ההייטק.
יש מקרים בהם תלמידים מקבלים זימון ליחידה טכנולוגית ובוחרים שלא לגשת אליו. אם התלמידים משתפים אתכם בדבר או מספרים על זימון שקיבלו ליחידה טכנולוגית, אני ממליץ לעודד אותם ללכת לראיון או למבדק הראשוני, למצוא את הזמן ולא לוותר מראש, שכן אין הפסד בניסיון, ועדיין שמורה להם הזכות לסגת. המסלול הצבאי הטכנולוגי יפתח עבורם בעתיד דלתות ויצייד אותם בכלים הנדרשים הן באקדמיה והן בתעשיית ההייטק, ושירותם הצבאי ייעשה משמעותי, מעניין ומתאים לידיעותיהם, לכישוריהם ולאופיים.