נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בימים אלו מתכוננים צוותי הוראה רבים לקלוט את בוגרי ו' העולים מבית הספר היסודי לכיתה ז׳ בחטיבת הביניים. עבור התלמידים, המעבר כרוך בהתמודדות, הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית. הילדים שהורגלו עד עתה במחנך שליווה אותם במרבית המקצועות, צריכים להתמודד כעת עם מורים חדשים המתחלפים מדי שעה, וכן עם תלמידים חדשים ובדרך כלל אף רבים יותר מאשר בבית הספר היסודי. בנוסף לכך, עליהם לערוך היכרות עם מבנה בית הספר וצוות המנהלה ועל כל אלו מתווסף גיל ההתבגרות, עם כל המשתמע מכך.
ברחבי הרשת תמצאו מידע רב על המעבר לחטיבה ותחושות התלמידים ועל כן לא ארחיב בנושא, אלא אתמקד בהמלצות לצוות החטיבה הקולט את התלמיד ים החדשים. מטרת המדריך למשתמש הזה היא לבחון כיצד ניתן להקל על התלמידים הרגשית וחברתית בתחילת כיתה ז׳, על ידי גיוון וחידוש פעילויות הנעשות מדי שנה בשנה בכל בית ספר. כלומר, לקחת פעילויות מסורתיות ולתת להם טוויסט חדשני וייחודי. אז אם אתם מתקשים בשבירת מסורות ובחדשנות, זה הרגע להפסיק לקרוא. טוב, לא באמת. המשיכו לקרוא ולאחר מכן שבו לסיעור מוחין עם צוות השכבה שלכם וחישבו מה אתם יכולים לעשות אחרת. בהתאם לכך בנו את התוכנית שלכם לשנת הלימודים.
היערכות מיטבית לקבלת התלמידים מתחילה זמן רב לפני 1 בספטמבר. בתי ספר רבים מקיימים תוכנית מעברים במהלך שנת הלימודים שקודמת לעליית התלמידים לחטיבה. במהלך התוכנית מתקיימת סדרה של מפגשים אשר חלקם מתקיימים בבית הספר היסודי וחלקם בחטיבה. אמליץ כי באחד המפגשים המקדימים ייחשפו התלמידים לבית הספר באופן ראשוני בפעילות מיוחדת - חדר בריחה דיגיטלי. בחטיבת זאב בהרצליה תוכנן חדר בריחה שכזה על ידי צוות חשיבה מוביל ונבנה על ידי בעזרת כלי נפלא - ג׳יניאלי. מדובר בכלי המאפשר יצירת תוכן אינטראקטיבי שבו אין סוף ליצירתיות. בדרך זו, מתאפשרת הכרות עם בית הספר, חזון בית הספר, תוכניות לימודים ייחודיות, היכרות וירטואלית עם מרחבי בית הספר ועוד. כמובן שניתן לבנות חדר בריחה במגוון כלים.
במהלך הפעילות נרשמו התלהבות והתרגשות רבה בקרב התלמידים. כולם רצו להיות הראשונים להצליח ולפצח את הקודים בכל אחד משלבי חדר הבריחה. את הפעילות הנהדרת הזו עם בוגרי ו׳ מומלץ לקיים בליווי נציגים מקרב השכבה הבוגרת של בית הספר אשר מסייעים בהתקדמות בשלבים השונים בחדר הבריחה. לפניכם תמונות של תלמידים אשר התנסו בחדר הבריחה ולמדו להכיר את בית הספר עוד לפני שהתחילו ללמוד בו.
חדר בריחה דיגיטלי
מפצחים את הקודים בחדר הבריחה
בתום תכנית המעברים התלמידים וההורים מוזמנים להירשם לבית הספר. במהלך חופשת הקיץ נרשמת התרגשות הן בקרב צוותי ההוראה והן בקרב התלמידים והיא בדרך כלל נכנסת להילוך גבוה באוגוסט במשלוח וקבלת המכתבים לשיבוץ לכיתות. המלצה חשובה: הקפידו לשלוח את מכתבי השיבוצים בו זמנית במייל או בווטסאפ לכלל התלמידים וזאת כדי שלא תתווסף להתרגשות גם תחושות של לחץ ואי נעימות בקרב אלו מבין התלמידים שלא קיבלו מכתבים ראשונים. בהתאם לשיבוץ נקבעות פגישות אישיות או כיתתיות עם מחנך הכיתה.
את הפעילות הבאה ניתן לקיים הן במפגש והן באופן דיגיטלי בצירוף למכתב השיבוץ שישלח. במהלך המפגש הראשון בחופשת הקיץ, נהוג לתת לתלמידים שאלון מודפס למילוי פרטים אישיים חשובים. אני ממליצה להכין שאלון זה באופן דיגיטלי. איסוף המידע יתבצע על ידי שליחת קישור לשאלון דיגיטלי לכלל התלמידים. מוזמנים להעלות בשאלון את כל המידע הדרוש לכם בכדי לסייע למורה להכיר טוב יותר את התלמיד ברובד האישי. את הקובץ ממליצה להכין בפורמס (אך כמובן שכלי אופיס או גוגל טובים באותה מידה).
מכירים את האיום "זה ייכנס לתיק האישי..."? הפעם אכן תיצרו תיק אישי לכל תלמיד ותלמידה שיאפשר לכם לעקוב אחר התפתחותם החל מרגע הכניסה לחטיבה ועד לסיום בכיתה ט׳. כך תוכלו להיות מודעים ורגישים לפרטים החשובים לגבי כל אחד ואחת, ואלה ילוו את הקשר שלכם עם התלמיד ומשפחתו במהלך כל תקופת הלימודים בחטיבה.
מניחה שברגע זה רבים מהקוראים אומרים לעצמם "רגע, אז מה החידוש פה? יש לנו משוב או סמארט סקול ואפשר להעלות הכל לשם". נכון, אבל בשונה ממערכות אלו, התיקייה האישית של כל תלמיד.ה תלווה אותו.ה לאורך שלוש שנים וניתן להעלות לשם מידע אישי ולימודי כאחד. ואינני מדברת על ציונים אלא על יעדים אישיים, המלצות והחלטות משותפות של המחנך והתלמיד.ה או כל פרט חשוב אחר.
ובחזרה לשאלון שמילאו התלמידים: את המידע שיתקבל מהשאלון ומידע חשוב נוסף שתאספו בעתיד ממליצה לתעד בכלי דיגיטלי. לשם כך קיימות מספר אפשרויות:
בנוסף, מזמינה להוריד את רמת המתח בקרב התלמידים ולהציג את הצוות החינוכי מראש עוד לפני המפגש הפיזי באמצעות סרטונים שיוכנו בכלי פליפגריד. כלי זה מאפשר יצירת סרטונים קצרצרים בני כדקה בהם יכולים כל אנשי הצוות להקליט את עצמם; לספר איזו כיתה הם מחנכים, המקצוע שהם מלמדים ועוד. את הסרטונים מעלים למרחב דיגיטלי שיישלח מראש לתלמידים. גם כאן יש משמעות להכרות עם כלי שניתן להשתמש בו בהמשך למטרות לימודיות. פליפגריד מאפשר יצירת סרטוני וידאו קצרים בדומה לטיק טוק המוכר אך כמובן בגרסה הבטוחה.
בבית הספר היסודי מקשט הצוות את מרחבי הכיתה עוד לפני תחילת שנת הלימודים. בכיתה ז׳ ממליצה דווקא להשאיר את הקירות ריקים ונקיים. בהמשך הקריאה תבינו למה.
השלב הבא בקליטה הוא המפגש הכיתתי ב-1 בספטמבר. נקדים את המפגש בפעילות הכנה (כן! ניתן שיעורי בית עוד לפני שהתחילה שנת הלימודים באופן רשמי) בה מתבקש כל תלמיד ליצור לעצמו "סטורי" אישי בדומה לאינסטגרם או לסנפצ׳אט. בסטורי אפשר להציג תכונות, תחביבים או כל מידע אחר מעניין. את הסטורי אפשר לייצר במגוון כלים (על פי בחירה אישית) ולפרסמם בלוח פדלט ייעודי שייפתח במיוחד למטרה זו. אני ממליצה להשתמש בכלי חדש יחסית - אפליקציית Piggy. האפליקציה פותחה במיוחד עבור בני נוער במטרה לאפשר להם להתבטא בכתב בכלי הדומה לרשתות החברתיות המוכרות להם רק עם הבדל חשוב - הסטורי יפורסם במערכת סגורה רק לחברי הכיתה והתלמידים שותפים לפעילות, שתיעשה במרחב האישי בבית. מומלץ כי מחנך הכיתה יעשה מודלינג ויכין "סטורי" אישי. מוזמנים להתרשם מהסטורי שלי.
לקראת המפגש הראשון של תלמידי הכיתה עם המחנך יוכן גם ספינר, ממוספר כמספר תלמידי הכיתה. כל סטורי או תלמיד.ה יקבל מספר, וכל תלמיד בתורו מגלגל את הספינר הווירטואלי וכך יוצג הסטורי שמספרו עלה בגורל. תלמידי הכיתה מוזמנים לשאול שאלות ו/או לשתף במידע נוסף. באמצעות פעילות זו, נשבר הקרח הראשוני והילדים מכירים זה את זה.
לאחר המפגש הראשוני בכיתה, אני ממליצה לעבור מפעילות בה הכירו התלמידים זה את זה לפעילות קבוצתית בה האינטראקציה בין תלמידי הכיתה עולה מדרגה. למרות תכנית המעברים, תלמידים רבים מגיעים ללא הכרות מוקדמת עם ילדים אחרים בכיתה ובכלל בשכבה וכן עם מרחב בית הספר עצמו. לצורך כך, ממליצה ליצור משחק חפש את המטמון באפליקציית goose chase. המשחק הוא מחולל מבוסס מיקום וניתן להתאימו לרחבי בית הספר. ניתן להשתמש גם כאן בכלים דומים שיעשו היטב את העבודה: treasure hunt הישראלי או יצירת קודי qr שייתלו ברחבי בית הספר (הכי פשוט באתר יו יו).
חלוקת הילדים לקבוצות תתבצע באופן אקראי; ממספרים את כל תלמידי הכיתה במספרים 1-5. כל קבוצת מספר הופכת להיות קבוצת עבודה. באמצעות אפליקציית המשחק הילדים מבקרים בתחנות שונות חשובות בבית הספר ומכירים את הצוות, מקומות חשובים והחשוב מכול: מכירים חברים חדשים לכיתה עימם הם משתפים פעולה. במהלך המשחק נדרשים התלמידים לבצע משימות (אשר ייקבעו מראש על ידי צוות השכבה). משימות כגון: משלוח תמונה, וידאו, מענה טקסטואלי או הגעה ליעד מסוים. לכל משימה ניתן לצרף תמונה או קישור אשר בתום הפעילות יוצגו במליאה הכיתתית.
פעילות מהנה נוספת שניתן לקיים בימים הראשונים היא יצירת סטיקרים בווטסאפ שמטרתם להציג שאיפות ויעדים אותם רוצים התלמידים להשיג בשנת הלימודים הנוכחית. את הסטיקרים ניתן להכין ב-Canva ולהעלות לווטסאפ במחשב. לצורך כך, יש לוודא כי המורה רשום ל-Canva. (שימו לב, Canva מאפשרים לעובדי הוראה לקבל מנוי חינמי. הסבר כיצד לקבל את המנוי תמצאו בקישור זה)
כדי לאפשר פעילות מיטבית, בה הכל אפשרי מבחינת הכלי המדהים הזה, יש לפתוח מראש לכל כיתה קבוצה ב- Canvaולשלוח לתלמידים קישור לכניסה מהירה. מוזמנים להנות ממגוון מדבקות שיצרו תלמידי ט׳ שלי בשנה שעברה בתום מחצית א':
אחזור כעת לקישוט המרחב הכיתתי. בשונה מבית ספר יסודי מומלץ בחטיבה לקשט את קירות הכיתה בעזרת התלמידים. מומלץ לחלק את הכיתה לקבוצות, לנהל שיח על מה רוצים התלמידים שיהיה בכיתה ובשלב השני במליאה להעלות את הרעיונות לעיצוב הכיתה "כבית החדש". בתום הדיון יש לחלק את הכיתה באופן אקראי לקבוצות עבודה. את הקישוטים מומלץ ליצור ב-Canva, שם יש אינסוף רעיונות ודוגמאות לפוסטרים, מערכת שעות וקישוטים לכיתה. כל קבוצה תהיה אחראית על מרחב אחר בכיתה.
ממליצה לחשוב יחד עם התלמידים איך ניתן להפוך את הכיתה בה הם נמצאים שעות רבות לנעימה. אשתף כי בכיתתי דווקא בשנה האחרונה, בהיותם בכיתה ט', החליטו הילדים להביא דגי זהב אשר רכשו יחד וטיפלו בהם במסירות. צרפנו גם עציצים, ואווירת הביתיות הייתה משמעותית.
בחודש הראשון ללימודים מומלץ לקיים פעילות גיבוש שכבתית, בה כדאי לשתף אנשי צוות מבית הספר. בפעילות שקיימנו לשכבה אשר אני רכזתי, הפעיל צוות מורי של"ח את תלמידי השכבה בפעילות בשמורת חוף השרון בקיבוץ שפיים. התחלנו את היום במשחק "חפש את המטמון" בכלי שהתלמידים כבר הכירו מהיום הראשון ללימודים: Goose Chase. מטרת המשחק הפעם הייתה להכיר את שמורת הטבע וכל זאת כמובן בקבוצות מעורבבות ואקראיות של תלמידים. לצורך הכנת המשחק ערכנו מורי השל"ח ואני סיור מקדים בשמורה כדי לסמן נקודות עניין אותן ציינו באפליקציה שהוכנה מראש. מוזמנים להתרשם מהמשחק שיצרתי עבור יום הגיבוש.
כשהגיע היום הגדול נסענו כל תלמידי השכבה לשמורה, פתחנו את היום בסיור/משחק, המשכנו לארוחת בוקר משותפת; הבאנו שולחנות מתקפלים ופתחנו מזנון עשיר ומגוון במעדנים שהביאו התלמידים. השלב הבא היה מעבר לפעילות החוץ המגבשת. לצורך הפעילות, נעשה שימוש בטבע ובנמצא בשמורה - עצים, אבנים, שבילים ועוד. בתום האירוע חזרו התלמידים לבית הספר מלאי התרגשות וזכו להכיר זה את זה באופן משמעותי.
יום גיבוש בשמורת הטבע
ככל שעוברים הימים חגי תשרי מתקרבים. ממליצה לעשות הגרלה בין כל תלמידי הכיתה ו/או השכבה וכל תלמיד יכין ברכת שנה טובה וירטואלית. כלים אפשריים: Canva, או כלי מיוחד ליצירת ברכות: greetings island.
פעילות מיוחדת נוספת אשר ערכנו לקראת חגי תשרי הייתה סיור בבני ברק - עיר שמנהגיה, אורח חייה והאווירה בה משקפים את חגי ישראל באופן הטוב ביותר. הפעם יצאנו לפעילות בשעות אחר הצהריים. שוב חולקו הילדים לקבוצות, כל קבוצה קיבלה דף משימות עם שאלות להכרת העיר והמאפיינים המיוחדים שלה. הילדים והצוות חזרו הביתה מלאי התרגשות ודיווחו כי היה מעניין, מרגש ומלמד.
המועד הבא הוא יום כיפור. ומה יותר טוב מאשר הדגשת ההתחלה החדשה בחטיבה. אם בית הספר נמצא בקרבת ים אפשר לערוך טקס תשליך בים, אך אפשר גם לערוך טקס בבית הספר עם גיגיות מים. אנו ערכנו הטקס בבית הספר. הילדים ערכו שיחות זה עם זה ובחרו מה "להשליך" לגיגית המים. היה מלמד ומיוחד והשיח היווה פתיח חיובי לשנת הלימודים.
במפגש ההורים הראשון התחלנו בפעילות קצרצרה באמצעות הכלי מנטימטר. בפעילות התבקשו ההורים לתאר במילה מה הם מרגישים לקראת עליית ילדיהם לחטיבה.
כמו כן, מדי חודשיים יצא להורים עלון דיגיטלי ובו תיאור ההתרחשות האחרונה בבית הספר. העלון הוכן בכלי SMORE. מוזמנים להנות מהעלון לדוגמא (שיצא לתלמידי השכבה שלי כשהיו בכיתה ז').
שיתפתי אתכם במגוון פעילויות המאפשרות הקלה על הרבדים הרגשיים והחברתיים של תלמידי ז' בקליטתם בשלל דרכים. אני מזמינה את צוותי ההוראה להשתמש ברעיונות אלו, או להשתמש בהם כבסיס לפעילויות אחרות. עם ארגז הכלים הזה אפשר להמשיך ולעבוד בפעילויות לימודיות במהלך שנות החטיבה, ועל כן כדאי לחשוף את התלמידים לכלים בהקדם וליהנות מההדדיות והסיוע שיפגינו אחד כלפי השני בשימוש בהם.
בהצלחה ושנה טובה לכולם.