נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מורים רבים למדעים מוטרדים בלילה שלפני השיעור, בעודם חושבים על דרכים להפוך אותו ליותר מעניין ופעיל. אך לא לכל המורים יש גישה לכלים שיאפשרו להם את הגיוון הדרוש. לחלק מבתי הספר יש ציוד מתאים, מעבדות משוכללות, בעוד שלבתי ספר אחרים אין. המשימה של המורים היא לעורר חשיבה ביקורתית בלומדים, אך כדי לעשות כן אין בהכרח צורך בציוד מתוחכם, בתואר יוקרתי במדעים או במשאבים חומריים.
דרך אחת לעודד חשיבה ביקורתית ויצירתית במקצועות המדעים היא לשלב בלמידה היסטוריה. מקצועות STEM נולדו מתוך הצורך להבין איך החיים האמיתיים פועלים, תוך מיזוג של ארבע דיסיפלינות: מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה. בעולם האמיתי, הדיסיפלינות האלה פעמים רבות פועלות יחד.
אך אם אנו רוצים להכין את ילדינו להיות מדענים לעתיד, עלינו לספר להם על העבר, על ההיסטוריה המדעית וכיצד באמת היא נוצרה והתפתחה. יש לנו הזדמנות לכוון זרקור גם למדענים שהודרו מדפי ההיסטוריה, ולעורר בעוד תלמידים את החשק והסקרנות לגבי עולם המדע.
אחת מהדרכים הטובות ביותר להכיר מדע מנקודת מבט היסטורית היא לספר סיפורים מדעיים טובים. לסיפורים יש יכולת "להידבק" ולהטביע חותמם במוח האנושי, ועל ידי כך שהמדע מתחבר לנרטיב שאפשר להזדהות איתו, אפשר להפוך את השיעורים למרגשים יותר, ובעלי מידע חיוני שנשאר לאורך זמן עם התלמידים.
סיפורים טובים יכולים לשרת עוד מטרה - לייצר חשיבה הוליסטית אצל התלמידים, שנוכחים לדעת כיצד המצאות שהתהוו בעבר עדיין משפיעות השפעה מכרעת על ההווה. למשל, הנחיצות של שעון בחיינו, או מחשבים שמעצבים תרבות שלמה מן היסוד. בדרך זו STEM יפרוץ גבולות מעבר לחשיבה המקובעת שיש לגבי מקצועות אלה בקרב התלמידים.
לאורך ההיסטוריה היו אומנם ממציאים שהתכוונו להמציא את אשר המציאו, אך במקרים רבים הייתה זו מקריות שהביאה לתגליות מדעיות. בשני המקרים נכללו המצאות ששינו חיים. לדוגמה, תלמידים יכולים ללמוד כי הטלגרף שימש להעברת הודעות במרחקים ארוכים, אך גם כי הייתה לו מגרעת: הוא לא יכול היה להעביר הודעות שבהן מסרים רבים. לקוחות שהשתמשו בטלגרף הונחו לשמור על המסרים שלהם קצרים. עד מהרה, מערכות עיתונים ועורכים הנחו את הכתבים שלהם לכתוב בתמציתיות. השימוש במסרים קצרים אומץ על ידי כתב אחד במיוחד, שבסגנון הזה כתב בהמשך כמה ספרים ידועים - שמו היה ארנסט המינגוויי.
זו דוגמה לאופן שבו הטכנולוגיה יכולים לעצב שפה שלמה, ויצרה את אחד מהסגנונות הספרותיים הידועים בעולם. המשל הזה יכול להיות תקף גם לאופן שבו טוויטר והודעות טקסט משפיעים על האופן שבו אנו מתקשרים כיום. כשהיסטוריה כלולה ב-STEM, תלמידים לומדים מדע, אבל גם לומדים עד כמה ההשפעה שלו הייתה רחבה.
חושבים מדע, חושבים רחב
דרך נוספת בה אפשר לבנות חשיבה ביקורתית, היא לשים את הטכנולוגיה תחת המיקרוסקופ. לגרום לתלמידים לחשוב על המצאות כמו הטלפון החכם שלהם, או אינסטגרם או האינטרנט, ולחשוב על האופן שבו הם השפיעו על החיים בצורה רחבה. תלמידים יכולים ליצור רשימות של כל השינויים, והמורים יכולים לבקש מהם לחשוב לא רק על שינויים חומריים אלא גם על שינויים באופן שבו האדם תפס קונספטים ורעיונות שונים. אפשר גם לבקש מתלמידים ליצור ציר זמן של ההיסטוריה של ההמצאות, לצד ציר זמן נוסף המתאר מה היה קורה אילו ההמצאה הזו לא הייתה נולדת. המשימה הזו תגרום לתלמידים להתבונן בעולם במבט משתאה, ותתנה את המוח שלהם לחשוב על סיבות ותוצאות.
בואו נאמר שאתם מבקשים מתלמידיכם לבחון את ההשפעה של האינטרנט על החיים המודרניים. למשל, הוא מאפשר לנו להקשיב למוזיקה, לצפות בסרטוני וידאו, גישה למידע ותוכן ויצירת קשר אחד עם השני בקלות. בקשו מתלמידיכם לדון בחיים שלפני האינטרנט. הם יכולים למשל לענות על שאלות כמו – איך אנשים האזינו למוזיקה? איך חילצו מידע בנושאים שונים? בשלב הבא אפשר לדון ביתרונות ובחסרונות של האינטרנט, וספציפית של המדיה החברתית. האם האינטרנט מקרב או מרחיק אותנו? האם להיות מחוברים כל הזמן מועיל או מזיק לנו?
ברגע שתלמידים יהיו מכווננים לחשוב באופן הזה, שאלו אותם שאלות כמו איך מושגים כמו "לייק" ו"עוקבים" משפיעים על החברה שלנו, איך הם ישפיעו בעתיד, האם נקשיב יותר לסלבריטאים עם מיליוני עוקבים או למומחים יודעי דבר עם מעט עוקבים?
כישורי STEM חשובים בעולמנו המתפתח טכנולוגית, אך STEM גם סוללים את הדרך לחשיבה ביקורתית אצל התלמידים כאזרחים לעתיד. על ידי לימוד מדע בהקשר רחב יותר של היסטוריה ותרבות, אנחנו יכולים להזכיר לסטודנטים את האופן שבו המצאות מדעיות משחקות תפקיד בתרבות שלנו ואפילו באמונות המוסריות שבהן אנחנו מחזיקים. על ידי פיתוח המיומנויות האלה אנו נותנים לתלמידים הזדמנות לעצב את העתיד.
כדי לגרום לתלמידים לשאול שאלות קשות, המפתח הוא לספר להם סיפורים טובים על מדע. ברגע שהתלמידים מעורבים ומסוקרנים יותר לגבי STEM, תהיה להם היכולת לראות את העולם בצורה בהירה יותר. בגישה הזו דגל גם שייקספיר, שאמר: "העבר הוא פרולוג". ואכן, סיפורים טובים על העבר יספקו לנו מפה מהימנה של מה שעוד עתיד לבוא.