לרגל שבוע המצוינות הישראלית שהתקיים בשבוע שעבר, החלטנו ליצור פעילות שמשלבת את הקהילה, מבוגרים וילדים כאחד, יחד עם מקומות שונים בעיר. התוצאה הייתה משחק ניווט עירוני שאנחנו שוקלים להפוך אותו למסורת קבועה בעיר מעלה אדומים. פעילות כזו מזמנת חשיפה של המשאבים העירוניים בפני תושבי העיר וגם משדרת שמצוינות נמצאת בכל מקום והיא זמינה ואפשרית להשגה.
אם תרצו ליישם את הרעיון גם בשכונה, בעיר או בקהילה שלכם, הכנו מדריך קצר שמסביר איך עושים את זה, וגם למה זה כל כך קל ויעיל לביצוע.
- להסתכל מסביב: בדקו בסביבה הקרובה מה נעשה ומה קיים בקהילה. ערכו מיפוי של מוסדות, מקומות, אירועים או הפעלות. זה יכול להיות מתנ"ס, מרכז ספורט, אומנות, חוג וכדומה. ברגע שהבנו שמצוינות יכולה להתרחש בכל מקום ובכל תחום כמעט, היה קל לזהות את המוקדים המתאימים ולבקש שיתופי פעולה.
ניתן כדוגמה את המקומות שהשתלבו במשחק שלנו: אשכול הפיס למדעים, חוג ספורט של המתנ"ס, מכון להדרכת הורים, מוזיאון קסטל, אתר של רשות הטבע והגנים, מרכז חדשנות, מרכז סייבר, הספרייה העירונית, מצפה הכוכבים, הקונסרבטוריון למוזיקה. היו עוד מקומות אפשריים, שמסיבות שונות לא השתלבו השנה, ובוודאי יהיו חלק מהפעילות בשנה הבאה.
- לשתף פעולה: היינו שלוש בצוות המארגן, מה שהפך את העבודה נוחה יותר ומאפשרת התייעצויות. בנוסף פנינו לכל אחד מהמקומות וקיבלנו איש קשר שעבד מולנו. לכל אחד מאנשי הקשר הייתה מטלה פשוטה יחסית, להכין משימה לצוותים שיגיעו – הורה וילדים, הורים וילד, הורים וילדים, שתהיה פעילה, תימשך כרבע שעה, ושאפשר לעשות אותה במקביל אם מגיעים כמה ביחד או בזמנים שונים.
- למקד בהוראות: לא כל הרעיונות שהועלו למשימות היו מתאימים לפורמט. למשל, לא התאים לכנס הרבה אנשים ביחד משום שמדובר בפורמט של "מירוץ", משמע - האנשים מגיעים וכבר רוצים לצאת. דוגמה נוספת - הקרנת סרט באורך של 15 דק' לא התאימה.
- לעשות שימוש במוכן: אפשר להשתמש בערכות מוכנות שכבר מחכות בארון - כמו חידות לספרים בספרייה, פאזל במוזיאון ועוד פעילויות שהוכנו בעבר בהזדמנויות שונות. לא לכל מוקד היו הזמן והפניות להכין פעילות מאפס והפורמט הזה באמת לא מחייב זאת.
- גיוון: כמות המקומות שנבחרו והפעילויות שהותאמו לכל מקום יצרו גיוון בפעילות. המשפחות שהשתתפו טעמו קצת מכל דבר - אומנות, ספורט, קשר הורה-ילד, חידות והפעלות. הגיוון יצר התאמה לטווח גילים וכן תחושת דינמיות ועניין.
שימוש מושכל בטכנולוגיה: בפעילות מהסוג הזה אפשר להתנייד בדרך הישנה של "סימני דרך", חיצים מסומנים בגיר על המדרכה ופתקים מוחבאים. עם זאת, נוח יותר להשתמש בטכנולוגיה, שבה המשתתפים גם מכניסים עדות לביצוע ותוצרים מהמשימות השונות שביצעו. השתמשנו באפליקציה כחול-לבן שפותחה במכון הטכנולוגי בחולון HiT. שם האפליקציה: Treasure HiT. האפליקציה משמשת בצורה טובה בירידי החקר המדעיים כאשר המטרה היא שתלמידים יעברו בין המוצגים ביריד, והיא יכולה להתאים לכל הזדמנות של מעבר של אנשים או צוותים בין תחנות שונות, במסלול קבוע מראש או שמוגרל באקראיות.
מתוך משחק הניווט
---
למעוניינים, לפניכם הנחיות טכניות לשימוש באפליקציה:
הכינו מראש את הפרטים הבאים:
- רשימה של התחנות והכתובות שלהן.
- רמז שיכוון לכל אחת מהתחנות.
- משימה לביצוע או חידה לפתרון שאותה שלחו מכל תחנה. "משימה" יכולה להיות לענות על שאלת רב ברירה, לתת תשובה מספרית או להעלות תמונה.
שלבי השימוש והפעלת האפליקציה:
- האפליקציה ניתנת לשימוש הן במחשב האישי והן בטלפון הנייד.
- יש להירשם לאפליקציה באתר Treasure HiT. תוך מספר ימים יתקבלו במייל סיסמה ואישור.
- יש "ליצור משחק חדש".
- להכניס את שם התחנה, רמז לתחנה ומשימה/חידה שאותה הרצים יצטרכו לפטור בתחנה. ברגע שהרצים יכניסו את הפתרון הנכון/תוצר מסוים לאפליקציה, הם יקבלו את הרמז לתחנה הבאה
- במידת הצורך אפשר להוסיף בכל פעם תחנה חדשה.
*חשוב מאוד: בכל תחנה יש ללחוץ על "הפקת ברקוד". את הברקודים העברנו למפעילי התחנות, הם הדפיסו אותם ותלו במקום בולט כך שהמשתמשים יכלו לסרוק.
*מומלץ גם להכניס כתובת אמיתית ולא לשכוח לעשות שמור על המפה.
- כאשר מסיימים להכניס את התחנות יש לבחור את אופן התנהלות המשחק מבין האופציות הבאות:
- "זהה לכולם" – כולם הולכים לאותן תחנות ובאותו סדר.
- "קבוע עם התחלה שונה" – כולם עוברים דרך אותן תחנות אבל עם נקודת התחלה שונה.
- "קבוע עם הגבלת תחנות" – כל קבוצה תקבל אותו סדר תחנות רק שחלק בתחנות זוגיות וחלק באי זוגיות.
- "אקראי" – כל קבוצה מקבלת סדר תחנות שונה.
יש אפשרות לבחור "תחנת סיום אחידה". ללחוץ על תחנת סיום אחידה ואז לסמן את התחנה שמיועדת להיות אחרונה.
- מעבר לדף "המשחקים שלי". לחיצה על "פרסם" תפרסם את המשחק ל-48 שעות. חשוב לתזמן את הפרסום. לכל משחק יש מספר. את המספר מוסרים למשתתפים סמוך לתחילת המשחק.
עשו זאת בעצמכם. משחק הניווט
שימוש באפליקציה בטלפון הנייד:
- אם מדובר בקבוצה אז רק אחד מחברי הקבוצה יוריד את האפליקציה למכשיר שלו.
- כאשר נכנסים לאפליקציה יש לבחור באפשרות "הכנס מספר".
- לחיצה על רמז לתחנה (אחרי שמגלים מה התחנה סוגרים את הרמז).
- כאשר מגיעים לתחנה סורקים את הברקוד שמחכה בתחנה כדי לקבל את המשימה המתאימה.
בסיום המשחק, המפעיל שחיבר אותו מקבל את המידע הרלוונטי על המשתתפים, כמה תחנות עשו, מה התשובות שענו וכמה זמן זה לקח. המידע הזה יכול לשמש אם רוצים לנהל את המשחק כתחרות ולייצר מוטיבציה נוספת.
בתום המשחק כתבה לי עדן, אמא של אריאל בן השמונה ונויה בת החמש שהשתתפו: "אני כבר התעייפתי ורציתי לקצר וללכת הביתה, אבל אריאל התעקש לעבור בהתמדה בכל התחנות ולבצע את כל המשימות עד הסוף", ואריאל הוסיף: "מעולם לא ראיתי דבר כזה. גם שיחקנו, גם עבדנו וגם למדנו. אני רוצה שתעשו כזה עוד הרבה פעמים ונמצא את המטמון גם בשנה הבאה". ואכן, התמדה ונחישות הם חלק מהכוחות שמסייעים להגיע למצוינות. אין ספק שאריאל יגיע רחוק.
את הכתבה כתבו אירמה בן משה ונצחיה פלג