נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בקרב מורי מדעי הרוח שוררת תחושה שהמקצועות שלנו מקבלים עדיפות משנית לעומת מקצועות מדעיים. לכן החלטנו להדגים לתלמידים שהתנ"ך הוא סיפור חיינו מאז ועד היום, ואין נושא בחיים האנושיים שהתנ"ך לא נוגע בו. המטרה שעמדה לנגד עינינו: למצב את התנ"ך כמקצוע מגוון ודינאמי. לצורך כך, צוות תנ"ך בתיכון כצנלסון בכפר סבא יזם יום מרוכז לתלמידי שכבת י' שכולו למידה עצמאית בזוגות, כסיכום לתוכנית הלימודים בתנ"ך.
המטרה השנייה שהיה חשוב לנו להשיג היא לשפר את רמות החשיבה מסדר גבוה. לצורך מימושה, בחרנו משימות שדרשו מהתלמידים חשיבה ביקורתית (כמו העדפה של פירוש זה או אחר ונימוק דעתם האישית על מאמר או נושא כלשהו), יכולת של ניתוח מדרש\מאמר וכן השוואה בין טקסטים (לדוגמא: השוואה בין הסיפור המקראי לבין סיפורים שנכתבו אצל עמים אחרים באותה תקופה ובאותו נושא).
התלמידים\ות נדרשו לעבור בין חמישה חדרים, שבכל אחד מהם הוצג נושא שונה לעבודה ע"פ הנושאים הנלמדים בפרקים הראשונים של ספר בראשית: בריאת העולם (פרקים א'-ב'), סיפור גן עדן (פרק ג'), קין והבל (פרק ד'), סיפור המבול (פרקים ו'-ט') ומגדל בבל (פרק י"א).
בכל אחד מחמשת הנושאים היו חמש תחנות: פרשנות, השוואה למקור חוץ מקראי, אומנות (מדרש תמונה - השוואה בין יצירות אומנות שונות לבין הסיפור המקראי), רלבנטיות (שירים\כתבות\סיפורים שנכתבו על הנושא המקראי בהקשר לימינו) ותשתית תרבותית (המקור המקראי של מילים או ביטויים מתוך הנושא המקראי, המשמשים אותנו עד היום).
התלמידים\ות נדרשו לבחור תחנה אחת בכל חדר, ובסך הכל לתת ביטוי לחמש מיומנויות שונות. כלומר בכל פעם לבחור תחנה אחרת.
כך, במהלך חמישה שיעורים התלמידים\ות עברו מחדר אחד לשני, תוך שהם\ן מבצעים\ות את המשימות השונות בזמן שניתן להם\ן (40 דקות לכל נושא) ושיר תנכ"י מסמן להם\ן את ההפסקה ואת המעבר לחדר הבא.
הכנו טבלת מעקב אישית לכל זוג כדי שהתלמידים\ות יוכלו להתקדם על פי הסדר שנקבע מראש וידעו מה עליהם\ן להשלים ולאן פניהם\ן מועדות.
טבלת המעקב שקיבל כל זוג:
בתום כל אחד מהנושאים (החדרים) הם\ן נדרשו למסור למורה המשגיח\ה את דף התשובות ולהחתים אותו\ה במשבצת הנכונה בטבלת המעקב.
בסוף היום כל מורה לתנ"ך אסף\ה את דפי התשובות מהחדרים\הנושאים השונים שבהם עבדו תלמידיו\יה.
קודם כל, נדרשה מהצוות עבודת הכנה של כל המשימות.
כל מורה עבד\ה על נושא אחד - בריאת העולם, סיפור גן עדן וכן הלאה. בכל אחד מהנושאים התקדמנו ביחד ולחוד ע"פ התחנות - פרשנות, השוואה למקור חוץ מקראי וכן הלאה. בין תחנה לתחנה נקבעה פגישת התייעצות בצוות, שבה קיימנו דיון: האם הטקסט הנבחר מתאים? אילו שאלות ניתן לשאול עליו? כל אחת ואחד הציג\ה את תוצריו למורים\ות בצוות. בסוף ערכנו והדפסנו את הכול על דפים גדולים עם תמונה מתאימה ולמינציה, כי הנראות היא חלק מהעניין.
תלמידות ותלמידי הכיתה התחלקו לזוגות עבודה. כל שלושה זוגות מכל אחת מהכיתות התחילו את עבודתם בחדר אחר והתקדמו ע"פ הסדר בטבלת המעקב האישית. היה לנו חשוב שמספר התלמידות והתלמידים בכל חדר לא יעלה על 20, לכן שיכפלנו את המשימות ויצרנו שלושה חדרים בכל אחד מהנושאים ושתי עמדות עבודה בכל אחת מהתחנות כדי לשמור על הסדר והשקט. כל אחת ואחד ידע בדיוק באיזה חדר הוא מתחיל ע"פ רשימה שהעברנו לכיתות.
בנוסף כל מורי בית הספר תודרכו. נשלח אליהם מייל מסודר על המתווה של היום הזה, מה נדרש מהתלמידים ומה נדרש בהשגחה עליהם. ניסינו לרתום אותם למאמץ המשותף, מה שאכן הצליח ברוב המקרים. הם התעניינו, שאלו והחמיאו.
התלמידים עבדו ברצינות ונרתמו לגמרי ליום המיוחד הזה - יום שיא בתנ"ך - ממש כך! בסוף היום שלחנו לתלמידים\ות שאלון על מידת ההתעניינות שלהם במשימות, מידת הקושי, מידת המשמעותיות של צורת למידה כזאת ונקודה לשיפור ושימור. התגובות ברובן היו נלהבות. תלמידים\ות כתבו שנהנו ולמדו ברצינות, ולמעט פה ושם בעיות נקודתיות, רבים\ות מהם\ן כתבו שכדאי ללמוד כך גם במקצועות נוספים.
הכנת היום הזה דרשה מאמצים ומשאבים רבים, אבל התוצאה מדברת בעד עצמה. זאת ועוד, לא מדובר באירוע חד פעמי. בשנת הלימודים הבאה ניתן להעביר שוב את המשימות בשינויים קלים (במקומות שבהם נדרש ניסוח אחר של שאלות ו\או קיצור של טקסט) ושדרוגים (למשל: להוסיף שתי תחנות אינטראקטיביות), אבל הידיעה שיש לנו משימות מוכנות מקלה על העניין. נוסיף לזה כמובן גם את העניין הטכני והארגוני - למרות היותו לא פשוט, אין ספק שבפעם הבאה עם התובנות שיש לנו לאחר ההתנסות הראשונה, נדע להיערך נכון ויעיל יותר.