מחקר גילה כי דווקא בערים מוחלשות בארץ קיים מספר גדול יותר של בנות במגמת פיזיקה בהשוואה לערים מבוססות. מה הסיבה לכך? ומה אפשר לעשות כדי לשנות? כתבה ראשונה בסדרה
קיים פער בין מספר הבנים למספר הבנות במגמת פיזיקה. הפרט הזה אינו חדש. יש לציין שהמצב משתפר בשנים האחרונות – אם לפני 20 שנה כיתת הפיזיקה מנתה 25% בנות, היום אנחנו עומדים על 38% - ועדיין, הפער בין אחוז הבנים לבנות משמעותי... לכתבה המלאה
תלמידות ותלמידים, אלופות ואלופים. נכון, לדבר בשפה שיוויונית יכול להיות מעייף. אבל זה חלק מהדרך לשינוי תודעה אמיתי. המורה סהר גל החליטה בגיל 30 לשנות הרגלים, ולהנחיל בכיתה שפה הפונה לשני המגדרים. כתבה שנייה בסדרה
בתחילת דרכי כאשת חינוך עבדתי כמדריכת טיולים בחברה להגנת הטבע. הייתי המדריכה שתמיד היו מתקנים אותה בעברית. הייתה גם מורה אחת שנזפה בי ש"אשת חינוך לא יכולה לדבר עם טעויות בעברית..."
לכתבה המלאה
הילד שרקד בלט בהנאה והילדה שביקשה בובה של מארי קירי - הדרך לשוויון מגדרי מתחילה בילדות המוקדמת. שתי גננות מודעות מגדר מספרות איך אט אט ובאופן יומיומי הן מחוללות שינוי תודעתי אצל הילדות והילדים בגן. כתבה שלישית בסדרה
כיצד ניתן ללמד את נושא המגדר בגיל כל כך צעיר? ובכן, השינוי קורה במעגלים. ראשית עלינו להשתכנע בעצמנו בצורך בשינוי, כלומר לחולל שינוי במעגל הפנימי שלנו, בתפיסות ובשפה. במעגל השני נשתף את המערכת בשינוי - את צוות הגן, ההורים, הפיקוח והרשות. במעגל השלישי, ניישם את השינוי בגן הילדים. איך עושים זאת הלכה למעשה? הנה הדרכים בהן נקטתי כגננת מודעת מגדר...
לכתבה המלאה
מחקרים שבוצעו ברחבי העולם מצאו כי לאנשי צוות ההוראה יש יכולת להשפיע לטובה על בחירה של בנות ללמוד מקצועות מדעיים. ככה עושים את זה. כתבה רביעית בסדרה
נתחיל בעובדה בסיסית אך חשובה: לבנות ולבנים יש יכולות קוגניטיביות דומות. אלו מאפשרות לבנות ולבנים להצליח בלימודים, כולל לימודי מדעים, באופן דומה. בנוסף, הציונים של בנות ובנים במבחנים משווים במדעים דומים, גם בבית הספר היסודי וגם בחטיבה. למרות זאת, יותר תלמידים מתלמידות בישראל ובכל העולם, בוחרים ללמוד בתיכון פיזיקה והנדסת מחשב...
לכתבה המלאה
ישראל אומנם נחשבת מעצמת טכנולוגיה, אבל מספר הנשים שבוחרות במקצוע טכנולוגי עדיין נמוך. יוזמה חדשנית בתיכון בכפר סבא מבקשת לשנות את התמונה ולעודד בנות לבחור במגמות טכנולוגיות ומדעיות. כתבה חמישית בסדרה
השנה 2048. מדינת ישראל חוגגות 100 שנים של עצמאות. כותרות העיתון היומי מספרת את סיפורה של ראשת הממשלה הנבחרת. בחדשות מכריזים על שתי מדעניות ישראליות מובילות שזכו בפרס נובל. במדורי הכלכלה מדווחים על הכנסות שיא מתחום הבינה המלאכותית במדע, תחום המורכב מ-65% נשים...
לכתבה המלאה
איך משפיעים מגדר, לאום ומעמד כלכלי על השתתפות התלמידות והתלמידים בדיונים בכיתה? איך למורות יש השפעה על כך? ומה אפשר לעשות כדי לקדם השתתפות הוגנת? אביב אורנר משתפת בתובנות מרתקות ממחקרה. כתבה שישית בסדרה
״הם כל הזמן מצביעים ראשונים״ שיתפה אותי עדן, תלמידת כיתה ה׳. ״ועד שאנחנו מבינות את הדבר הזה...״ היא הוסיפה, ״תמיד נותנים *להם*, אז מה הטעם להצביע?״. עברו הרבה שנים מאז שהייתי בכיתה ה׳, וכבר הספקתי לשכוח איך ההרגשה להיות תלמידה בשיעור עברית, מה מותר ומה אסור, מה כדאי ומה פחות, מתי להצביע ולומר את דעתי ואיך זה לדבר מול כולם. סיקרן אותי מאוד לחקור את מה שמתרחש מאחורי דלת הכיתה, לבדוק האם יש הבדלים בין בנות לבנים בהשתתפות בדיונים, איך הם באים לידי ביטוי ומה המשמעות שלהם...
לכתבה המלאה
איך אפשר להגיע לתפקיד מנהלת בכירה במייקרוסופט? אילו בחירות כדאי לעשות כבר בתיכון כדי להפוך ליזמית סטארטאפ? נשים מעוררות השראה עם עצות שוות לנערות שאפתניות. כתבה שביעית בסדרה
"הדרך להגשמת החלומות עלולה להיות רצופה באתגרים ובשינויים, אבל אם נאמץ את אלו לצמיחה ולהתפתחות, נתמיד, נאמין בעצמנו ונהיה מוקפות באנשים טובים ומשמעותיים, אנחנו מסוגלות לעשות הכל"... לכתבה המלאה