האם שמעתם על תופעת הרשת Unboxing שזכתה ל-2.7 ביליון צפיות בטיקטוק? גל סוחף של תמונות וסרטוני וידאו המתעדים את רגע פתיחתה של קופסה, כולל התייחסות לעיצוב האריזה החיצונית, עטיפת המוצרים, גלויה עם מסר אישי - שהופכים את פתיחת האריזה לאטרקציה.
איך ה-Unboxing קשור אלינו? בשנתיים האחרונות אנו נאלצים לחשוב על פתרונות להתמודד אתגרי העת הזו. למעשה, תבנית חשיבה "בתוך הקופסה" מגבילה אותנו למצוא פתרונות פורצי דרך שבאמת מתאימים. מה היה קורה אילו היינו עושים Unboxing - מפרקים את קופסאות החשיבה, ופועלים מתוך קופסאות שזרות לנו ואולי אף ללא קופסאות? זה יכול להיות מפחיד, מסובך, מתיש ולפעמים עשוי להיראות בלתי אפשרי, אבל יש בזה גם התחדשות, התרגשות ואפילו חגיגיות. כשאנו מגדירים קופסאות חשיבה חדשות, אנחנו כותבים את ההיסטוריה ומשפיעים על החברה, הממשל, הרפואה, המשפט, החינוך, ובעיקר על עתיד ילדינו. הכירו את המושג Reboxing.
ככה זה נראה ברשת. תופעת ה-Unboxing
אם נרצה או לא, אנו עדים בתקופה זו לתופעות של התפרקות סדרים חברתיים ורגשיים ברמה עולמית. קחו את המונח פייק-ניוז, שיצר תשתית תודעתית שאנו חיים במציאות של ריבוי אמיתות. אם בעבר היה ברור יותר איזו אמת קובעת, כיום אנו שואלים הרבה יותר מה באמת נכון ומה לא. אנו מגדירים מחדש נורמות, חוקים וסדרים חברתיים. דוגמא מכמירת לב הממחישה את הבלבול בסדרים הפנימיים בין טוב ורע, חיובי ושלילי, עלתה בשיחה עם מחנכת כיתה א' אשר בשיחה אישית עם תלמידה שיבחה אותה וציינה שהיא "ילדה מאוד חיובית". הילדה פרצה בבכי באמרה: "אני לא רוצה להיות חיובית, אני רוצה להיות שלילית".
ארגונים ומערכות שנועדו בין השאר ליצור ולשמור על הסדר החברתי מאבדים מכוח השפעתם. אנו רואים זאת לגבי שאלת החיסונים, הבידודים, ההליכה לבית ספר כן או לא וכו', כוחו של הפרט מתחזק והוא פועל יותר ויותר מתוך אמונותיו וממה שמרגיש לו נכון. אנו חווים בלבול וכאוטיות ומנסים להחזיר את תחושת השליטה, החיונית ל-Well Being שלנו ולתפקודנו. אבל גם זה לא תמיד מספיק.
ולמה? כי מצד אחד קופסאות החשיבה של העולם הישן כבר לא מתאימות לעולם החדש, ומצד שני קופסאות החשיבה והפתרונות החדשים שנוצרים עדיין לא מספיק בשלים, מה ששם אותנו בתחושת עמימות גדולה. מכירים את משל הלובסטר? הלובסטר חייב "קופסה" - קונכייה כדי לשרוד, אולם בתהליך הגדילה שלו הקונכייה הופכת לקטנה באופן בלתי נסבל, ועליו לנטוש אותה ולאמץ חדשה. תהליך זה שם אותו בסכנה קיומית ודורש ממנו אומץ רב, מכיוון שכשהוא נטול קונכייה, הוא חשוף ופגיע לחלוטין.
כדי לצלוח את התקופה הזו, אנחנו חייבים לפרק באומץ את קופסאות החשיבה וההתנהגות שהחזקנו בהן (Unboxing), לא לפחד להיות חשופים, להתנסות בפתרונות חדשים ולאפשר לרעיונות ותפיסות זרות לנבוע ולהבשיל (Reboxing).
לפרק באומץ את קופסאות החשיבה
המושג Reboxing, אותו טבענו לראשונה בכנס מנהלי מערכת החינוך בעיר רחובות, מתייחס לבנייה מחדש. הנה שש קופסאות חשיבה והתנהגויות בדרך להשגת קונכייה חדשה:
ומכיוון שגם אנחנו רואות קודם כל אתכם, את הסעיף הבא אנחנו מקדישות לכם.
אל תחששו לעשות Unboxing - לפרק קופסאות של חשיבה והתנהגויות ו-Reboxing - להגדיר חדשות. תעזו, תפרצו את הגבולות, תהיו אלו שמאפשרים לרעיונות ולפתרונות שצומחים בתקופת הכאוס לנבוע ולהבשיל, תכתבו ותיצרו את ההיסטוריה.
אז מה ה-Unboxing שלכם ומה ה-Reboxing שלכם?
המאמר נכתב בשיתוף עם לבנת איטלי, פסיכולוגית חינוכית בשפ"ח רחובות