נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אפשר לנשום לרווחה, השרשרת של לינוי אשרם ובה סמל האולימפיאדה שבה אליה בשבוע שעבר לאחר שנגנבה. הערך הסנטימנטלי ברור כשמדובר בתכשיט שמסמל עבור זוכת מדליית הזהב האולימפית נקודת שיא בקריירת ספורט מזהירה שנמשכת שנים ארוכות. אבל נריץ לנקודת ההתחלה, מעניין לבחון איך לינוי אשרם התחילה את דרכה?
"בגיל שש וחצי ההורים רשמו אותה לחוג התעמלות אמנותית בבית הספר, אחרי התלבטות קצרה בין ג'ודו לכדורסל, בכוונה שתפרוק קצת אנרגיה....", נכתב בכתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" באוגוסט האחרון. "תוך חצי שנה המאמנת הודיעה לאמא שלה שהחוג קטן על הילדה הזאת, ושעדיף שיעבירו אותה למסגרת מקצועית בהפועל ראשון לציון".
אשרם מספרת שהקריירה שלה כספורטאית התחילה כאשר הגיעה עם אמה בגיל צעיר למתנ"ס השכונתי ובחרה בו חוגים. בכך הסיפור של לינוי מדגיש את חשיבותו של החינוך הבלתי פורמלי.
בעוד שבבית הספר אנו לומדים מספר מוגבל של מקצועות לימוד ותחומי תוכן, אשר לעתים רבות אף מדורגים מבחינת חשיבותם (גם אם באופן סמוי), הרי שהחינוך הבלתי פורמלי מזמן לילדים את האפשרות להיכנס לעולם שלם של אפשרויות ובחירה בין תחומי תוכן שונים ומגוונים.
חינוך בלתי פורמלי מתבסס על פעילויות מאורגנות ושיטתיות מחוץ לתוכנית הלימודים ולמערכת החינוך הפורמלית. כהנא, אחד מהחוקרים המובילים והמשמעותיים ביותר בתחום של חינוך בלתי פורמלי, הצביע על כך שמדובר במערכת שמלווה את האדם בכל שלבי חייו ומעשירה אותו בתחומים רבים. מערכת זו נותנת מענה לצרכיו של האדם ומשתנה במהירות עם שינוי הצרכים. בחינוך הבלתי פורמלי באים לידי ביטוי עקרונות חינוכיים שמשלבים תכנים ומבנים ארגוניים בעלי פוטנציאל להשיג מטרות חינוכיות שהחינוך הפורמלי אינו משיג. זאת משום שמטרות החינוך הבלתי פורמלי כפולות: מיועדות להשיג יעדים חוץ מהפעילויות עצמן, וגם מאפשרות למשתתפים להפיק הנאה וסיפוק מעצם ההשתתפות בהן.
סיפור חייה של לינוי אשרם מעורר השראה ומדגיש את חשיבותו של החינוך הבלתי פורמלי. חינוך זה מאפשר לנו להעצים את ילדינו באמצעות פעילויות שאינן מתאפשרות בבית הספר: ענפי הספורט השונים, נגרות, פיסול, אמנות, שחמט, מחול ומגוון סגנונות הריקוד; אלקטרוניקה, אתגרי חשיבה, להטוטנות, טיסנאות ותעופה, תיכנות ופיתוח משחקי מחשב, אקרובטיקה, אסטרונומיה, סריגה, אריגה ורקמה, שפות שונות מרחבי העולם, נגינה על כלים מגוונים ועוד.
חשוב תמיד, ועל אחת כמה וכמה בעידן הקורונה. חינוך בלתי פורמלי
נראה כי בייחוד בעת הנוכחית, בתקופת הקורונה והפוסט-קורונה, המתנ"ס מספק עבור ילדינו מרחב חינוכי חשוב מאין כמוהו, לחיזוק ההיבטים החברתיים שהילדים כה זקוקים להם. ההשפעה הרגשית והחברתית של תקופת הקורונה על ילדינו והתפתחותם המיטבית הינה עצומה. תקופת הקורונה זימנה לנו לעתים מצבי בדידות שנבעו מבידודים ולמידה מרחוק. החוגים במתנ"ס ופעילויות בלתי פורמליות הינן הזדמנויות פז עבור ילדינו ליצור משמעות אישית וחברתית ולחזק מיומנויות חברתיות בהקשרים של פעילויות פנאי והנאה. בכך, חוגי המתנ"ס עשויים לתרום לחיזוק החוסן הנפשי של הילדים.
אחת היכולות החשובות ביותר הנדרשות מאיתנו בתקופה זו היא היכולת להסתגל למציאות משתנה, להתמודד עם מצבי כישלון ומשבר ולהתאושש מהם. החוגים והפעילויות הללו מאפשרים להרחיב את מערכות היחסים שלנו עם חברים ותיקים וליצור חברויות חדשות.
סטיבן קובי בספרו "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" מציע לנו לצמצם את מעגל הדאגה ולהרחיב את מעגל ההשפעה. פרואקטיביות שלנו, ההורים, בשילוב ילדינו בחוגים ובפעילויות אלו, מרחיבה את מעגל השפעה ומצמצמת את מעגל הדאגה שהקורונה הביאה עמה.
1. שוחחו שיחה מקדימה עם הילד\ה על תחומי העניין שלו\ה, וסקרו תחומי עניין רבים ומגוונים: עלינו לברר עם הילד מה מעניין אותו. האם יש תחום שהיה רוצה להעמיק ולהתנסות בו? האם ראה הצגה/סרט או נכח בפעילות בה הוצגה פעילות שהייתה מעוררת השראה עבורו? אם כן, מה כללה הפעילות ומה היו המאפיינים שלה שעוררו את סקרנותו, שהיה רוצה לדעת עליהם יותר.
2. חשפו את הילדים לתחומי תוכן מגוונים: לאחר זיהוי והתמקדות בכמה פעילויות שהילד מתעניין בהן, נוכל לאפשר לילד להתנסות בפעילויות ובתחומים אלה. ניתן ליזום טיולים במקומות מעוררי השראה בהם הילד יוכל להיחשף למגוון פעילויות/תחומי תוכן חדשים (למשל ביקור בכפר האומנים בעין הוד, מוזיאונים למדע, להיסטוריה, לטבע ועוד). מגוון תכנים ופעילויות מאפשר לצעירים לבצע תהליך של ניסוי וטעיה.
אחד ממאפייניו החשובים של החינוך הבלתי פורמלי הוא החופש להתנסות, ולאור ההתנסויות יוכלו הצעירים לגבש את הזהות שלהם. כך נכתב בכתבה על אשרם לאחר זכייתה במדליה האולימפית: "התחילה להתאמן בגיל 6 ונחשבה להבטחה גדולה בתחום ההתעמלות האמנותית. אמנם היא פרשה זמנית בגיל 13 כי רצתה לנסות שחייה, אבל מהר מאוד חזרה לאולם ההתעמלות". כלומר, היכולת להתנסות במגוון פעילויות ותחומי תוכן ולבחור ביניהם היא חשובה מאוד עבור הילד והתפתחותו. תהליך הבחירה מעצים את הילדים ויוצר אצלם תחושת מסוגלות באשר ליכולתם לבחור את התחום שמעניין אותם, להתמיד ולהצליח בו.
3. שוחחו עם הילד\ה באופן רפלקטיבי על תחום התוכן או החוגים שנבחרו על ידו\ה ולאחר שהחל\ה להתנסות בהם בפועל: כחודש לאחר תחילת השתתפות הילד בפעילות או בחוג מומלץ לשוחח עמו ולברר עמו כיצד הוא חווה את אותם? האם וכיצד הוא מפיק מהם תועלת והנאה? האם הוא מרגיש שהוא מממש את עצמו, את יכולותיו ואת כישוריו? חשוב לשוחח עם הילד על המאפיינים הספציפיים שמהווים עבורו מקור למשמעות, הנאה, העצמה ועוד, וזאת כדי ללמוד מהם מאפייני העומק המשותפים לפעילויות או החוגים שעשויים לעניין אותו בהווה או בעתיד.
---
החינוך הבלתי פורמלי מאפשר לממש את כישוריו ויכולותיו של הילד, למצות את הפוטנציאל האישי שלו, לחזק את דימויו העצמי ולקדם עצמו מבחינה חברתית. יצירתה של אווירת נופש ופנאי, הפוגה ויצרנות, ספונטניות ואותנטיות בפעילויות ובחוגים מאפשרת לנו להעצים את הילד שלנו ולתרום באופן משמעותי להתפתחות זהות ואישיותו. חשיבותו של החינוך הבלתי פורמלי מתעצמת בייחוד עכשיו, בתקופת הקורונה, אשר בה הילדים מצויים בבידוד או בריחוק חברתי. בכוחו של החינוך הבלתי פורמלי לטפח את ההיבטים החברתיים בחייהם של ילדינו, היבטים כל כך חשובים בייחוד בעת הנוכחית.