נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"נפגשנו במקרה במעלית בבניין משרדים בניו יורק. מיד זיהיתי מי האדם העומד מולי והבנתי שזו הזדמנות חיי, שעלי להציג לו את עצמי ואת המוצר של החברה עד שנגיע לקומת הקרקע. ידעתי שאם אצליח - אקבל ממנו כרטיס ביקור".
הסיפור הזה, שזכה לשם "נאום המעלית", נשמע לא אחת מיזמי הייטק שניסו למכור את הרעיון אותו פיתחו בסכומי כסף גבוהים. הרעיון המרכזי הוא לדעת לספר למשקיע הפוטנציאלי על המיזם במספר מילים מדויקות ומעניינות במטרה לעורר סקרנות אצל השומע, כך שיהיה מעוניין לשמוע עוד פרטים.
"נאום המעלית" (Elevator pitch) הוא סיכום קצר הכולל בתוכו הגדרה פשוטה ומהירה של המוצר, האדם, השירות או הארגון אותו נרצה להציג. משך ההסבר אמור להיות בין חצי דקה לשתי דקות. מקורו של המושג בראשית ימי הסטארט אפים בשנות השמונים של המאה הקודמת, וכאמור הוא הפך לחלק מהשפה המדוברת בעולם העסקי עד היום.
מערכת החינוך משקיעה רבות על מנת לפתח בקרב תלמידי בתי הספר את מיומנויות המאה ה-21. בהמשך לכך יהיה זה מתבקש שיהיו בידיהם המיומנויות שיאפשרו להם לכתוב ולבצע נאום מעלית קצר או אפילו מעין הרצאת TED מוצלחת.
רעיון מרכזי מהווה בסיס לכתיבה הסיכומית. ללא הבנת הרעיון המרכזי לא יהיה ניתן לכתוב כתיבה סיכומית. על מנת לכתוב סיכום מיטבי יש לשלוט במספר מיומנויות: הבחנה בין עיקר לטפל, זיהוי מבנה הטקסט, ארגון רעיונות הטקסט ברצף, הסקת מסקנות והבנת הרעיון המרכזי. מחקרים מצאו שלא רק תלמידי יסודי וחטיבה אלא גם תלמידי תיכון מתקשים לאתר חומר רלוונטי ולתמצת אותו.
מיומנות הסיכום, החשובה כל כך, מתבססת על מספר שיטות למידה, למשל:
1. מבנה מדורג: כל תלמידי הכיתה נדרשים לתמצת קטע מוצג. לאחר מכן, כל ילד מציג משפט אחד מהסיכום, על פי הסדר.
2. איך ללמד סיכום באמצעות הדגמה: ראשית יש לתת הסבר מעמיק לשם מה נחוץ סיכום. לאחר מכן – ללמד את המיומנות באמצעות הדגמה בשלבים:
א. השמטת חומר שחוזר על עצמו, פרטים שאינם רלוונטיים, דוגמאות, תיאורים ושמות תואר.
ב. הדגשת מילות מפתח ומשפטי מפתח.
ג. יצירת פסקה על ידי חיבור משפטי המפתח.
ד. עריכת המשפטים לפסקה.
ה. העשרת הפסקה תוך שילוב פתיח, סיכום, מילות יחס ותיאור במידת הצורך.
3. ללמד איך לסכם בגוון רחב של מקצועות ולא במקצוע ספציפי.
דיבור בפני קהל הוא מיומנות הניתנת ללמידה. היכולת לדבר בפני קהל אינה בלעדית לאנשים מסוימים: כל אחד יכול ללמוד אותה. זו אינה מיומנות חדשה, היא התפתחה עוד ביוון העתיקה, בכיכר השוק שכונתה "אגורה". כבר אז מטרתו של הדיבור בפני קהל הייתה מגוונת: להפיץ מידע, לשכנע, להשפיע ואף לשעשע את הקהל.
אפשר ללמוד את זה. עמידה מול קהל
מיומנות הדיבור בציבור היא בעלת חשיבות רבה, יש התופסים אותה באותה מידת חשיבות של מיומנויות בסיסיות אחרות כקריאה וככתיבה. רבדיה של מיומנות זו רבים ומגוונים: ארגון המסר, שפת גוף, הלימה בין דיבור להקשר, הלימה בין קהל היעד לתוכן, עמידה בזמנים ועוד. עמידה בפני קהל נרכשת באופן שונה ממיומנויות בסיסיות אחרות, לרוב לא באופן מובנה או פורמלי.
עמידה בפני קהל מיטבית, כפי שאף נלמדת עד היום בתנועות הנוער, מסומנת בראשי-התיבות "קתימבה":
מחקר בחן האם ניתן לשפר את רמת מיומנות הדיבור בציבור ומצא שמיומנות זו ניתנת לרכישה, חיזוק ופיתוח על ידי תרגול. ולא רק זאת – מיומנויות אלה יביאו תועלת רבה בטווח הקצר והארוך.
---
כחלק ממיומנויות המאה ה-21 בבתי הספר, עלינו להקנות לתלמידים ולתלמידות את מיומנות העמידה בפני קהל באופן מובנה ובחתך מקצועות רחב ככל שניתן. במטרה להפוך את יעד העמידה בפני קהל לאותנטי, אמין, נעים ואפקטיבי ללומד, חשוב להקשיב לקול הפנימי של התלמיד או התלמידה ולאפשר להם להתנסות בנושאים הקרובים לליבם.