נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
דמיינו שתלמידה שלכם מגיעה לבית הנשיא ומספרת לנשיא ולאורחיו על משימה חינוכית בתחום החלל שהיא הובילה. נשמע דמיוני? אז זהו שלא. זוהי סצנה אמיתית שהתרחשה בתחילת נובמבר 2021. התלמידה, ספיר יוסף, השתתפה בשנה שעברה בפרויקט בתחום החלל בהנחיית המורה שלה עינת שרמן, שהיא עצמה סטודנטית לתואר שני בתחום חינוך לחלל, וכעת אותה תלמידה היא מנטורית של תלמידים חדשים בפרויקט המלווה משימת חלל אנלוגית.
לאחרונה הולכת וגוברת השתתפותה של ישראל במשימות חלל בינלאומיות שמעורב בהן היבט חינוכי. באוקטובר 2021 התקיימה במכתש רמון משימת חלל אנלוגית בינלאומית מוצלחת, לה היו שותפים פורום החלל האוסטרי, סוכנות החלל הישראלית, מועצת מצפה רמון ועמותת DMARS הישראלית. במהלך המשימה שהתה קבוצת אסטרונאוטים אנלוגיים ממגוון מדינות במשך כחודש בתחנת הדמיית חלל ייחודית (הביטאט) במכתש רמון. מטרת המשימה הייתה לבחון טכנולוגיות חדשניות והיבטים אנושיים, סביבתיים ומדעיים של התיישבות אנושית עתידית על פני מאדים. והרי יש למה להתכונן - בפברואר 2022 צפוי שיגורו של הישראלי השני לחלל, איתן סטיבה, שישהה בתחנת החלל הבינלאומית ויבצע מגוון פרויקטים מדעיים וחינוכיים ביוזמת סוכנות החלל הישראלית וקרן רמון, ובשנים הקרובות עמותת SpaceIL עתידה לשגר את החללית הישראלית בראשית2 .
החלל על היבטיו המגוונים הוא אחד התחומים המסקרנים ביותר עבור ילדים. המסתורין, האתגרים, הבלתי ידוע, מעוררים מוטיבציה פנימית ללמוד, לחקור וליצור. בנוסף, אתגרי משימות החלל המשלבות בתוכן טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך, מספקים ללומדים שפע של הזדמנויות להתנסות במיומנויות המאה ה-21 ובהתמודדות עם מציאות משתנה ומאתגרת. מכאן, שלאנשי חינוך יש הזדמנות לנצל את תחום החלל ואת הקשר הישראלי לחלל, כדי לאתגר את תלמידיהם ולעורר עניין, תוך חיבור הקשרי החלל למגוון תחומים משיקים - לאו דווקא מתחומי המדעים והטכנולוגיה, אלא גם מתחומים כמו מדעי ההתנהגות, מדעי הסביבה, אדריכלות, שפות, אומנות וספרות ועוד.
סטודנטים בנתיב רובוטים וחינוך לחלל בסמינר הקיבוצים ב-DMARS אשר במכתש רמון
אם תשאלו את העוסקים בתחום החלל מהו חינוך לחלל, תקבלו מגוון רחב של תשובות. עבור חובבי תצפיות אסטרונומיות, חינוך לחלל הוא בעיקר מעקב אחר גרמי השמים באמצעות טלסקופ; עבור פיזיקאים ואסטרופיזיקאים חינוך לחלל הוא בעיקר הבנת החוקים המסבירים תופעות אסטרונומיות, מבנה והרכב של גופים בחלל ומסלולים של לוויינים וחלליות; עבור גאולוגים החיבור הוא למבנה ולהרכב של כוכבי הלכת והגופים המוצקים בחלל; הביולוגים מתחברים לאפשרות לקיום חיים על פני גרמי שמים אחרים; המטאורולוגים לתופעות מזג אויר באטמוספירות של גרמי שמים; הגאוגרפים לתצורות על פני השטח; אנשי מדעי הסביבה להיבטים של קיימות בהקשר לחלל.
אבל ישנם גם חיבורים רבים שאינם מתחום המדעים: עבור חובבי מדע בדיוני החלל מתחבר בעיקר לשאלות סביב קיומם של חייזרים ושאלות שקיום כזה מעורר לגבי האנושות; בתחום מדעי החברה ישנן שאלות מעניינות סביב הקמת מושבות אנושיות ומסעות ממושכים בחלל הכוללים היבטים מתחומים כגון רפואה, כלכלה, אזרחות, משפט וחינוך. שאלות נוספות מתעוררות סביב יכולת ההישרדות במסע ארוך בחלל, והיבטים פסיכולוגיים לגבי התנהגות האדם במצבי לחץ ומשבר; בתחום מדעי הרוח ישנן שאלות פילוסופיות, תרבותיות, היסטוריות ואפילו ארכיאולוגיות; גם בתחומי העיצוב, אומנות ואדריכלות ישנם היבטים חשובים, למשל סביב בניית מגורים על מאדים (או כל גרם שמיים אחר), או עיצוב תחנות חלל לשהות ממושכת של אסטרונאוטים. מכאן, שההזדמנויות בתחום החינוך לחלל הן רבות ומגוונות.
לצד העיסוק המגוון בנושא, החלל מזמן לנו הזדמנויות לרכישת מיומנויות וכישורי למידה ותרגול של גישות פדגוגיות חדשניות, ובכלל זה:
לסיכום, העיסוק בחלל הוא הזדמנות לחבר בין הקשרים מרתקים, טכנולוגיה חדשנית ויוזמות פורצות דרך לבין רכישת מיומנויות הכרחיות לבוגרי מערכת החינוך במאה ה-21. כל מורה בישראל צריכ.ה ללמוד במהלך הכשרתו קורסים יישומיים בהקשר למשימות חלל, שהם מטבעם בינתחומיים ומשלבי טכנולוגיה חדשנית. קורסים אלה יכשירו את המורים להתמודד בעצמם עם תנאים של אי-ודאות, אתגרים משתנים וכשלונות, וכך גם ידגימו להם כיצד להנחות את תלמידיהם להתמודד עם אתגרים דומים, אתגרי העתיד.
בתמונה העליונה: כפיר דמרי, מייסד SpaceIL ומרצה וסטודנטים בנתיב רובוטים וחינוך לחלל בסמינר הקיבוצים ב-DMARS אשר במכתש רמון.