נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לא אחת אני נשאלת למה צריך גן מודע מגדר?
בגני הילדים כיום, מרמת הכותרות על הלוחות, ועד לספרים, המשחקים והבובות - מוצג סוג מסוים מאוד של דמויות. רובן לבנות, בעלות מבנה גוף דומה ושיער בהיר. כמו כן, רוב התכנים הנלמדים בגן מציגים בעיקר גברים: סופרים, משוררים ובעלי תפקידים במדינה. בנוסף, רבים מספרי הילדים מציגים בנים ובנות בתפקידים והתנהגויות סטריאוטיפיות, מעטים הספרים המציגים ילדים וילדות בעלי צרכים מיוחדים, מבנה גוף אחר (מבנה מלא למשל), מעטים הספרים המציגים אפילו ילדות וילדים עם משקפיים, שיער מתולתל, ומעט ספר מציגים ילדים וילדות עם התנהגויות "לא שגרתיות".
בתחילת הדרך, היו לא מעט בנים ובנות שלמרות הגיל הצעיר, הביעו עמדות מאד נחרצות. למשל ילדה שאמרה שבמשחק קלפים ורוד של פיות הבנים לא יכולים לשחק, או בן שאמר שהבנים בהכרח הכי חזקים והוא יכול לנצח את כל הבנות ושיש דברים שרק בנים יכולים לעשות. אך חינוך מודע מגדר ומקדם שוויון, הוא כזה החושף את ילדות וילדי הגן לכלל מרכיבי החברה האנושית. מטרתו להראות שיש ילדות, נערות ונשים, שפרצו דרך בדיוק כמו גברים.
מתוך הפעילות בגן
בשנה שעברה בט"ו בשבט, ובחיבור ליום כדור הארץ, הכרנו בגן את גרטה טונברג. העובדה שמדובר בנערה צעירה, קרובה יחסית לגילאי הילדות והילדים בגן, איפשר בקלות להתחבר אליה. קראנו את הספר "גרטה והענקים", למדנו על המאבק שלה בנושא משבר האקלים, למדנו כיצד בני האדם יכולים ויכולות להזיק לטבע מצד אחד ולשמור עליו מהצד השני. במסגרת הפרויקט, הכנו שלטים שנתלו מסביב לגן, עם בקשות של ילדי וילדות הגן מה לעשות כדי לשמור על הסביבה.
לקראת יום האישה, הבאתי את סיפורה של הלן קלר. ראינו כיצד ילדה שהיא גם עיוורת וגם חירשת, הצליחה לפרוץ את תקרת הזכוכית ולהגיע להישגים יוצאי דופן; ביום הזיכרון לחיילי וחיילות צה"ל, הבאתי את סיפורה של הגיבורה, לוחמת מג"ב הדר כהן ז"ל. ההתרגשות הייתה עצומה; ביום העצמאות הכרנו את גולדה מאיר. וזה רק קצה המזלג של דמויות נשיות חזקות שהילדות והילדים ערכו עמן היכרות.
אבל החינוך למודעות לא מסתכם רק בהכרת דמויות וספרות ילדים, אלא בעיקר בהתנהגות היומיומית בגן. ברוב מערכת החינוך, ההתייחסות לכיתה תמיד תהיה בלשון זכר. אצלי בגן, צוות הגן מקפיד על שימוש בשפה שוויונית – למשל: "כל הילדים והילדות לצאת לחצר..." או שימוש בפעלים בזמן עבר או עתיד ("אנחנו נלך", "אתמול קראנו"). ככה הפנייה היא לכלל הקבוצה ולא למגדר מסוים.
מתוך הפעילות בגן
במהלך השנה, אתגרתי את הקבוצה והעלתי לדיון נושאים שנויים במחלוקת – האם רק בנים יכולים לעשות ספורט? האם יש צבעים שהם רק של בנים או רק של בנות? האם משחק זיכרון של פיות הוא בהכרח רק של בנות? והאם לבנות אסור להיכנס למרכז הבנייה כי יש שם רק מכוניות וגופים?
בנוסף, בחנתי מקרוב את הספרים שהיו אצלי בגן. ערכתי סינון, והוצאתי ספרים שלא התיישבו עם התפיסה שלי. מנגד, הכנסתי ספרים רבים המציגים נשים פורצות דרך, ספרים על משפחות אחרות, על גברים לא סטריאוטיפים שהגיעו להישגים גדולים.
אסופת ספרים בנושאים מעצימים
בימים אלו, בתמיכת ראש העיר פתח תקווה ובסיוע משרד החינוך, אנו שוקדות על בניית תוכנית חינוכית שתלווה את הגן בשנה הקרובה. תכנים שוויוניים בחיבור לחגים ומועדים, אירגון הסביבה החינוכית ככה שתתן יצוג לכלל ילדי וילדות הגן, הכנת כותרות ולוחות בשפה שיוויונית ועוד. בנוסף, בכל חודש נכיר דמות נשית חזקה אחרת, וילדי וילדות יום ההולדת של אותו חודש, יבצעו משימות חקר על אותה אישה.
לחינוך מודע מגדר יש חשיבות עצומה בגידול דור של ילדות וילדים עם מודעות חברתית, עם הבנה שכל אחד ואחת יוכלו להשיג הכל, ללא קשר לשיוך מגדרי. נוכחתי לדעת שבגילאים הצעירים, ילדות וילדים לא מתעניינים בשונות, וככל שנתחיל את החינוך השווה (תרתי משמע) מגיל צעיר, יגדל כאן דור איכותי, הגון ומודע הרבה יותר.
כיצד ניתן ללמד את נושא המגדר בגיל כל כך צעיר? ובכן, השינוי קורה במעגלים. ראשית עלינו להשתכנע בעצמנו בצורך בשינוי, כלומר לחולל שינוי במעגל הפנימי שלנו, בתפיסות ובשפה. במעגל השני נשתף את המערכת בשינוי - את צוות הגן, ההורים, הפיקוח והרשות. במעגל השלישי, ניישם את השינוי בגן הילדים. איך עושים זאת הלכה למעשה? הנה הדרכים בהן נקטתי כגננת מודעת מגדר.
למידה חווייתית על קאמלה האריס
לא "חכם בשמש", אלא התנהגות חכמה בשמש
כוסות למקבלת ולמקבל השבת
קיימות תרומות רבות לחינוך מודע מגדר עבור הילדות והילדים. פיתוח חשיבה ביקורתית, התנסות ביכולת לומר לא למה שאינו נעים ותכונות מנהיגותיות נרכשות הם רק חלק מהיתרונות. כפי שציטטה אחת הילדות מהגן ממילותיה של גרטה טונברג: "אף אחד לא קטן/קטנה מידי בשביל לחולל שינוי".
הכותבות למדו על עולם חינוך מודע מגדר דרך ארגון מנהיגותה מיסודה של טל ברייר בן מוחה, הפועל לקידום חינוך מודע מגדר והורות מודעת מגדר.