בכל שנה מגיע הרגע בו מטילים על מי מהצוות להכין את טקס יום הזיכרון ליצחק רבין. בלי לבקש תחילה, בלי להקציב לכך זמן וכמובן בלי תקציב. הפעם אני גויסתי למשימה, והחלטתי שהגיע הזמן לעשות את זה אחרת. די לילדים שיושבים ובוהים בחבריהם המקריאים טקסטים משוכפלים ומועתקים; די למיקרופון שלא עובד; ודי ללמידה שאינה יעילה, שבה רוב התלמידים לא בטוחים מי היה רבין כשעה לאחר הטקס.
חיפשתי משהו אחר, שאינו שבלוני. ביקשתי למצוא כלים מאתגרים אשר יעודדו את התלמידים לחקור על מורשת השלום של רבין, הנשענת על ערכים של דמוקרטיה, דו-קיום, סובלנות ורב תרבותיות. כרכזת מקצוע המלמדת בבית ספר שש-שנתי, זיהיתי צורך ללמידה רב-תחומית, רב-גילאית, המזמנת מסע חווייתי ומאפשרת ללומד עצמאות ושיתופיות בתהליך.
התחלתי "ללמוד את רבין", ולחבר תחומי ידע אפשריים המותאמים לשכבת גיל, יכולות, ומטרות, כשמה שעמד לנגד עיני הוא מינימום פאסיביות – מקסימום אקטיביות. בניתי תוכנית המחולקת על פי ערכים, וכוללת תחומים רבים, שתאפשר לנו, כמחנכי דור העתיד, להנגיש את יום הזיכרון בצורה שבה תלמידינו יחקרו, יעמיקו וישאלו שאלות, מתוך מחשבה שכחברה ישראלית עלינו לתת על כך את הדעת, כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו.
ערכתי מצגת אינטראקטיבית הכוללת משחקי ידע ופעילויות לגילאי חטיבה תחתונה ותיכון, המאתגרת את התלמידים ומעודדת אותם לחשוב. השתמשתי באפליקציות חינמיות רבות ובכלים דיגיטליים, בכדי שהתלמידים יפיקו למידה מרבית תוך כדי הנאה.
כיכר רבין בתל אביב
ככה תעשו את זה:
- כיתות י"ב יכינו מצגת של על האיש ופועלו (על פי קריטריונים שינתנו מראש) בליווי מחנכות הכיתה. במסגרת מעורבות חברתית, תלמידי י"ב ילוו את כיתות ז' החדשים בחדר מחשבים, ויסבירו להם על המצגת שהכינו. בנוסף, כיתות יב', מסיימי מערכת החינוך ורגע לפני צבא, יכתבו "ממני אליך" לתלמידי כיתות ז', עם מסרים של חברות, אמפתיה, עזרה לזולת ודוגמאות למקרים בתוך בית הספר בהם הם טעו, למדו ותיקנו.
- כיתות י"א יכינו חדר דמוקרטיה ודו-קיום יחד עם חיילים המלווים את תלמידינו בבית הספר, ובשיתוף מורה שאחראית על תערוכת כרזות בנושא "כוחן של מילים". בחדר זה הקירות יעוצבו על פי הנושאים הבאים:
קיר 1 - ההסתה והרצח בעקבותיה – על רקע שחור
קיר 2 - הפגיעה בדמוקרטיה - על רקע כחול
קיר 3 - החברה הישראלית כיום - על רקע תכלת
קיר 4 - שלום ותקווה - על רקע ורוד
ביום הזיכרון התלמידים יסתובבו בחדר, ויוכלו לכתוב על הלוח את התחושות והרגשות שעלו בהם בזמן החוויה.
- כיתות י' יקיימו שיעור אנגלית בזום ביחד עם בית ספר ערבי, בו ישירו יחדיו את השירImagine , ילמדו טקסט על דו-קיום ויכירו אחד את השני. המטרה במפגש היא להסיר את הגבולות בין בית הספר לעולם החיצוני ולחשוף בפני התלמידים תרבות שונה.
מתוך התוכנית
- חטיבת ביניים: כתיבת דו"ח דיון המופנה להורי התלמידים, עם שאלות הנוגעות ליום הרצח, לתחושות ולתקוות לעתיד ילדיהם. לדוגמה: היכן הייתם כשנודע לכם על הרצח? מה זכור לכם מתחושת הציבור? מדוע קרה הרצח? מה הלקח שיש להפיק ממקרה זה? איזה עתיד אנו מבקשים לילדינו? שאלה אחרונה מופנת לתלמידים ומחברת אותם למציאות העכשווית, לתקופה בה משבר הקורונה העולמי דרש מהחברה להפגין אחריות וסולידריות אחד כלפי האחר, ובייחוד כלפי אוכלוסיות מבוגרות שחשו בדידות וריחוק חברתי. ספרו על מקרה אחד בו לקחתם אחריות, נהגתם בשותפות כלפי הזולת או קיימתם ערבות הדדית.
- כיתות ז': במסגרת פרויקט שורשים ובני מצווה ילמדו על הקשר הבין-דורי ויחזקו אותו, כדי להיתרם מהידע והניסיון שיש לאוכלוסייה המבוגרת להעניק לדור הצעיר. אחד מהתוצרים לפרויקט זה הוא יומן מסע שבו יתועדו כל המשימות הניתנות לתלמידים במהלך השנה במסגרת הידוק הקשר הרב דורי, ויוצגו ביום שיא קהילתי.
- שיעור אזרחות והיסטוריה: במסגרת תכנית הלימודים באזרחות ילמדו את חוק יום הזיכרון, דמוקרטיה לעומת דיקטטורה (משמעותה, השפעותיה וביטולה), חופש הביטוי והסכמי שלום. התלמידים יחפשו דוגמאות מהארץ ומהעולם על מקרים בהם פגיעה בחופש הביטוי גרמה לאסון מדיני/עולמי.
- שיעור תנ"ך: בשיעור זה נעמיק במשמעות הפסוק "החיים והמוות ביד הלשון" מתוך ספר משלי, ונדבר על קבלת החלטות, על איך שיימינג ברשתות החברתיות יכול לפגוע באחר. התלמידים יכינו סטיקרים בצורת אימוג'י שמתארים את הפסוק, ומועצת התלמידים תבחר בבחירות דמוקרטיות את האימוג'י המתאים ביותר והוא יוצג בחדר הדמוקרטיה.
- מחול: מחוללים תקווה. כוריאוגרפיה לצלילי שיר המדבר על עולם טוב יותר, שלום ואהבה. במסגרת מגמת המחול התלמידים נדרשים לעבור שיעורי קומפוזיציה בהם הם יוצרים כוריאוגרפיה בעצמם. כל תלמיד יצר ריקוד קצר לשיר שנבחר וקטעי הריקוד יחוברו לכדי שלם.
- שיעור כישורי חיים: במסגרת שיעורים אלו יועצות בית הספר יקיימו מעגלי שיח על תקשורת מקרבת, שיח מכבד וניהול דיאלוג שמעצים את הסיכוי להבנה ולחיבור בין אנשים.
- מגמת תקשורת: תלמידי המגמה יצרו סרטונים העוסקים בחופש הביטוי. הילדים יחולקו לקבוצות ויכינו סקיצה בכיתה, ולאחר מכן יצאו לצלם בחוץ. כשיישמנו זאת בבית הספר, האוטונומיה שניתנה לילדים הובילה ליצירתיות ויצרנות חדשנית, ואלו הוטמעו במצגת שהכינו תלמידי י"ב.
- מוזיקה: כינוס בית ספרי בסוף היום שמטרתו להנכיח את ה"ביחד" לזכרו של רבין. נקיים שירה בציבור תחת הכותרת "שרים שלום", הכוללת ארבעה שירים אותם תבחר מועצת תלמידי בית הספר וילוו על ידי להקת בית הספר. תלמידי מגמת המחול יעלו ריקוד ומנהלת בית הספר תישא דברים.
להורדת המסמך עם עיקרי התוכנית