נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
טיפוח יזמות וחדשנות, הקניית מיומנויות ללמידה רגשית חברתית, במה ליצירתיות, קידום הישגים, העמקת תחושת השייכות, שיפור האקלים הכיתתי, השבחת הקשר בין התלמידים למורה ולהורים, העצמה אישית וגיבוש וגאוות יחידה – ישנה דרך להשיג את כל אלו בחבילה אחת. איך? ביצירת ועדות כיתתיות משמעותיות.
הרי ידוע שלא טוב היות התלמיד לבדו. לכן מומלץ לאחד את התלמידים לקבוצות עשייה, שיזמנו להם מעורבות מתוך חברותא. אצלנו קוראים לזה "תפקיד לכל תלמיד", מסגרת ללמידה חברתית-ערכית ולהתנסות פעילה במעורבות חברתית.
בעשרה שלבים פשוטים שלא ישאירו אף תלמיד לבד ויהפכו אתכם למנטורים משמעותיים:
קדמו שיח על חשיבות העבודה בצוות על הזדמנויותיה ואתגריה: מהי עבודת צוות עבור התלמידים? כיצד הם באים בה לידי ביטוי? האם היא מעכבת או מקדמת אותם? הציפו קשיים, חדדו הזדמנויות והדגישו ערכים של נתינה, אחריות, העצמה, שותפות ושייכות. אפשר להיעזר ברשימת השאלות המופיעה כאן.
בפתיחה לשיח מומלץ להקדים משימה המחייבת חשיבה בצוות ולאחריה לקיים את השיח מתוך החוויה. אתגר מומלץ הוא אתגר המרשמלו: על הקבוצה לבנות את המבנה הגבוה ביותר המורכב מ-20 מקלות ספגטי, מטר של נייר דבק, מטר של חוט ומרשמלו. המרשמלו חייב להיות בפסגה – נראה פשוט, אך מחייב עבודת צוות. בכיתות בהם עסקתם כבר בעבודת צוות, כדאי להזמין את התלמידים להציג דילמות וקשיים מתוך עבודת הצוות ולהציע דרכים להתגבר עליהן. את המהלך ניתן לסכם ביצירת רשימת המלצות לעבודת צוות מיטבית.
הרצאתו של טום ווז'ק ב-TED: בנה מגדל, בנה צוות
למה לא רשמת אותי?! תפקידים במצבי סכסוך בין תלמידים
לאחר ש"לשנו" את הערך של עבודת צוות, נסביר כי ועדה היא צוות שמטרתו ליזום ולהניע מהלכים לשינוי. חשבו יחד עם התלמידים, מה היו רוצים לשנות? אלו נושאים מטרידים אותם? אלו נושאים היו רוצים לקדם בכיתה? אלו ועדות כיתה יוכלו לסייע בקידום הנושאים הללו? אפשרו להם ליזום ולהעלות רעיונות כיד הדמיון – אפשרו להם לחלום.
בהצבעה כיתתית בחרו את הוועדות הרלוונטיות לכיתה מתוך המגוון שהוצע. דוגמאות לוועדות: ועדת גיבוש, ועדת יום הולדת, ועדת ביקור חולים, ועדת תורנים, ועדת תיעוד, ועדת פרסום, ועדת ספרייה, ועדת קישוט, ועדת תקשוב. נסו לקדם מספיק ועדות, כך שבכל קבוצה יהיו שותפים 3-5 תלמידים, על מנת לתת מקום אחד לשני.
לאחר שהחליטו על נושאי ועדות הכיתה, אפשרו לתלמידים לבחור באיזו ועדה ירצו להיות שותפים ופעילים. שוחחו עימם על רעיון הבחירה, על הצורך לבחור ועדה שתהיה להם משמעותית, שיוכלו לתרום בה ולהביא את יכולותיהם לידי ביטוי ,ולא להסתפק בבחירה המבוססת על נוחות או היכרות מוקדמת עם שותפיה.
חדדו את התרומה האישית שתספק ההשתתפות בוועדה לכל אחד ואחת, הדגישו את ההזדמנות לביטוי עצמי ואת ההזדמנות להכיר חברים נוספים בכיתה. אפשרו לכל תלמיד ותלמידה לבחור שלוש ועדות שמעניינות אותם, ומתוך הבחירה הפעילו שיקול דעת חינוכי לגבי מה הכי מתאים לכל אחד. בסופו של דבר, שבצו בהתאם להיכרות שלכם עם התלמידים ובהתאם לחוזקותיהם, ושלבו גם שיקולים חברתיים.
אפשרו לתלמידים לנמק את בחירתם: למה דווקא הוועדה הזו? באיזה אופן יוכלו לתרום לה? באיזה אופן יוכלו להיתרם ממנה כיחידים וכקבוצה? ייתכן שתהיה ועדה שתלמיד לא בחר בה, אך היא תיראה לכם המתאימה ביותר עבורו – זמנו עימו פגישה ורתמו אותו בשיח אישי, תוך הצגת הרווחים האישיים והכיתתיים שיפיק הוא, ושתפיק הוועדה ממנו.
חשבו עם התלמידים והגדירו את תפקידי הוועדה. הזמינו כל ועדה ליצור את תכנית העבודה שלה: מה מטרותיה? על מה תרצה להשפיע? כל כמה זמן יפגשו? מתי? איפה? כמה פעילויות יעבירו בכיתה? איזה? מי אחראי על מה?
צרו תוכנית עבודה לכל ועדה, שתהפוך ללוח גאנט כיתתי בו ישובצו המפגשים עמכם לצד הפעילויות הכיתתיות - הזדמנות נהדרת להקנות לתלמידים כלים של תיעוד פרוטוקול, תכנון זמן, הגדרת יעדים מדידים, חלוקת תפקידים ואחריות.
מתוך שתי שעות חינוך שבועיות של שיעורי חינוך, הקצו שעה אחת לפעילות הוועדה, כל פעם ועדה אחרת. מתוך השעות הפרטניות, הקצו שעה שבועית אחת למפגש עם ועדה.
קבעו מפגש ראשון עם כל ועדה, לתיאום ציפיות ואוורור רגשות. המשיכו להיפגש עם הועדות בתדירות של כאחת לחודש: בדקו מה עשו, למה הם זקוקים, ולוו אותם מתוך העצמה ומשמעות ותוך מתן פרקטיקות לתכנון יוזמות, תכנון זמן ועבודת צוות. כדאי לפתוח כל מפגש בשיח מקרב שייצור מהם קבוצה. רעיונות תוכלו למצוא כאן.
סיום מסיבת אוזניות כיתתית שארגנה ועדת גיבוש בתום הסגר הראשון
עודדו את החברים בוועדה לפתוח קבוצת ווטסאפ, והציעו להם לבחור שם מקורי, שיבטא את מטרת הוועדה וייצג את חבריה; בנוסף, אפשר ליצור לוגו, לנסח משפט השראה, לעצב חולצה או בנדנה ברוח הקבוצה.
סייעו לתלמידים להתמיד בוועדה ולהתמודד עם אתגריה מתוך תחושת אחדות ושייכות. את האחדות יש לבטא בחוזה קבוצתי, בו יש להתייחס למחויבות אישית לצד מחויבות הקבוצה; יש להתייחס לאופי המטלה המשותפת; לסוגיות אישיות כמו סובלנות, שיח מכבד, שת"פ ואתיקה; ולסוגיות ארגוניות כמו תכנון זמן וחלוקת תפקידים. בתום כתיבת החוזה יש לבדוק: מה יסייע לנו לעמוד בחוזה בצורה הטובה ביותר?
הקפידו לתת בשיח מקום לקבוצה תוך פרגון והעצמה לכל אחד מהחברים בה. התנהלו בחכמה בין ה"יחד" לבין המייחד. זמנו פעילות סביב חוזקות ופירגון הדדי, פעילויות שיתרמו לתחושת המסוגלות והשייכות ויעניקו אומץ להמשך. קלפי פירגון תוכלו למצוא כאן.
קלפי פרגון
מזל טוב! פעילות יום הולדת בניצוחה של ועדת יום הולדת
לצד חיזוק היחיד וה"ביחד", על הוועדה לפעול ולהפעיל את חברי הכיתה. חשבו יחד: מה יהפוך פעילות לטובה? מה יהיו מטרותיה? כיצד ניתן לרתום למעורבות את כל תלמידי הכיתה? מה יסקרן ויעניין? כמה זמן נדרש להיערכות/לביצוע? מהם העזרים הנדרשים? איך תיראה ההזמנה למפגש? סייעו לוועדה לבנות פעילות משמעותית ומהנה, ומתוך השאלות "גזרו" מחוון הערכה.
אפשרו לתלמידים ללמוד באופן עצמאי, ליזום ולהביא לידי ביטוי את עצמם ואת עולמם. למידה עצמאית בקבוצה תתאפשר אם התלמידים יחושו תחושת מסוגלות; אם המשימה תהיה ברורה, מעניינת, מאתגרת ולא מתסכלת; ואם ידעו שאתם שם לעזר. על לומד עצמאי בקבוצה תוכלו לקרוא כאן; דוגמאות לפעילות הוועדות בזמן סגר הקורונה תוכלו למצוא כאן.
בקשו מהתלמידים לתעד את המפגשים ותנו נראות לעשייה של הוועדות – בעיתון בית הספר, באתר בית הספר, במייל או פוסט משתף, הקצו פינה בכיתה לתוצרים ועוד. חשוב שפעילות הוועדה תתועד, ותלווה במשוב שוטף בשגרה, בשיחות אישיות ביום ההורים ובתעודת המחצית, ותהיה מונכחת, כמו כל תחום דעת אחר.
כל פעילות ועדה יש לסיים במשוב כיתתי – בשיח פתוח או וירטואלי. חשוב להקנות לתלמידים את כלי המשוב: פתיחה מפרגנת, הארה/הערה בונה ממוקדת וסיום מפרגן. בנוסף למשוב הכיתתי, מומלץ לקיים שיח רפלקטיבי בקבוצה: מה הצליח, מה אפשר לעשות אחרת ואיך נערכים טוב יותר לפעם הבאה. יש לבחון יחד את תוכן הפעילות, את התרומה האישית, להוקיר זה את זה ולעסוק בטיפוח עבודת צוות והעצמה.
כפעילות סוף שנה, נסחו עם התלמידים מודעת דרושים לחבר בוועדה שלהם, ובה תציינו תכונות, פרקטיקות וערכים שייצגו את השותף האידיאלי. הזדמנות לדבר על מה לא עבד, מה עבד ומה יכול לעבוד טוב יותר בהמשך, הן ברמה האישית, הן ברמה הקבוצתית והן ברמת התוצרים והפעילויות שיצאו לפועל.
מעורבות בוועדות תורמת לחוויית הצלחה, להתנסויות בפעילות, להעשרה וללכידות חברתית. הן הזדמנות לצמיחה, לקידום ערכים, לדיאלוג ולטיפוח מיומנויות חברתיות ורגשיות.