נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אנחנו נחשפים לכמויות אדירות של מידע מדי יום. אם בעבר היינו צרכנים פסיביים של מידע, היום אנו צורכים אותו באופן אקטיבי. לא אחת המידע מלווה בנתונים שדורשים מאיתנו לבצע באופן יומיומי פעולות מתמטיות שמעולם לא נדרשנו להן. בתקופה הנוכחית הצורך אף מתעצם, כשאנחנו נדרשים להבין את הנתונים והפרשנויות השונות בנוגע להתפשטות מגפת הקורונה ומדדי התחלואה ברחבי העולם.
כדי להכין את דור העתיד להתמודדות עם האתגרים האלה, מערכות חינוך ברחבי העולם מנסות להתאים את תוכניות הלימודים ואת אופן ההוראה בכל המקצועות ובמתמטיקה בפרט לאותם שינויים. לפי מחקר פיז"ה, אוריינות מתמטית היא היכולת לחשוב חשיבה מתמטית ולנסח, ליישם ולפרש מתמטיקה כדי לפתור בעיות במגוון הקשרים מהעולם האמיתי. היכולת הזו עוזרת לאנשים להבין את התפקיד של המתמטיקה בעולם, לקבל החלטות ולגבש דעות מבוססות כמתבקש מאזרחים מעורבים וחושבים במאה ה-21.
בעבר רווחה תפיסה על פיה לימודי מתמטיקה צריכים להתרחש בעולם המתמטי בלבד, בלי שום קשר לעולם האמיתי. אלו שדגלו בגישה הזו האמינו שתלמידים צריכים לרכוש ידע ותכנים ספציפיים שמופיעים בתוכנית הלימודים, וכאשר הם יצטרכו להשתמש במתמטיקה כדי לפתור בעיות מחיים היומיום הם כבר ידעו איך ליישם אותה. תוצאות מבחני פיז"ה מראות שההנחה הזו שגויה - מסתבר שהיכולת לזהות מתי ואיך צריך ליישם את הכלים המתמטיים שנלמדו לא מתפתחת מעצמה, אפילו לא אצל תלמידים חזקים במתמטיקה.
בשביל לענות על השאלה נצלול לאחת מאבני היסוד של לימודי המתמטיקה – מתמטיזציה. מתמטיזציה היא פעולה שמחברת בין העולם המתמטי לעולם האמיתי ומתרחשת באמצעות מעברים ביניהם. פעולת המתמטיזציה כוללת ארבעה שלבים:
אפשר לנוע בין שלבי המתמטיזציה הלוך וחזור ולא בהכרח בסדר קבוע. למשל, לפעמים בשלב ההערכה, כשהתלמיד מנסה להבין את הפתרון במונחים של ההקשר המציאותי הוא מגלה שהפתרון לא הגיוני, ולכן צריך לחזור לפתרון המתמטי, שלב היישום, כדי לוודא שאין בו טעויות.
יש שתי שיטות שונות להוראת מתמטיקה בהקשר של שני העולמות – האמיתי והמתמטי:
באיזו שיטה נוהגים להשתמש בארץ? מחקר שערכו בשנה שעברה פרופ' זסלבסקי, ד"ר רון וד"ר זודיק העלה ממצאים מעניינים לגבי האופן בו מלמדים מתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל. רוב המשימות המתמטיות בספרי הלימוד שלנו שיש להן קשר לעולם האמיתי תואמות לשיטה השנייה - הן מיישמות כלים מתמטיים שנלמדו כבר על סיטואציות מחיי היומיום ולא עוזרות לבנות עקרונות ומושגים מתמטיים מסיטואציות חדשות. המשימות הרווחות משקפות סיטואציות שנתפסות כמאולצות או לא מתקבלות על הדעת.
---
לסיכום, בשביל שהתלמידים יוכלו להשתמש במתמטיקה שהם למדו בבית הספר כדי לפתור בעיות מחיי היומיום, אנחנו צריכים לסגל את האוריינות המתמטית כאורח חיים ולחנך את התלמידים להתבונן סביבם בעין מתמטית; להשתמש במטלות שמקשרות בין העולם המתמטי לסיטואציות מציאותיות ולאתגר אותם לפתור תרגילים לא רוטיניים או פרוצדורליים. כך, הם יידרשו להפעיל חשיבה אסטרטגית, להפעיל רמות חשיבה גבוהות ולקבל החלטות מושכלות במגוון הקשרים.
רוב קובעי המדיניות וחוקרי החינוך מסכימים שתלמידים שפותרים לאורך השנים מסה של תרגילים עם הקשר מחיי היומיום תופסים את המתמטיקה כשימושית ומועילה יותר ומתחילים להרגיש שהם יכולים ליישם את מה שלמדו בכיתה במגוון מצבים חדשים. לא מדובר ב"הכל או כלום", אלא ברצף. צריך להשקיע עוד בפיתוח משאבי הוראה ולמידה ובהנחיית מורים כדי לבסס את מקומה של האוריינות המתמטית בתכנית הלימודים, בתקווה שהיא תהפוך לאורח חיים.