נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בשנים האחרונות מיומנויות המאה ה-21 הפכו לחלק מהשיח הארגוני ומהמטרות שמציבים בתי ספר וארגונים שונים. למגמה זו מצטרפות אופנות ניהול כמו השאלות כיצד הופכים לומד לעצמאי? כיצד מקדמים למידה בקבוצות באופן רב גילי? ומושגים כמו למידה רגשית-חברתית - SEL (Social Emotion Learning). מאמר זה יעסוק בשילוב מיומנויות חדשות אלו בבית הספר כחלק מליבת הארגון.
מיומנויות המאה ה-21 מושפעות מגורמים חיצונים גם ברמה הגלובאלית. שינויים גלובאליים מתרחשים בקצב הולך וגובר, החל מהמהפכה התעשייתית ועד לנגיף הקורונה. גורמי שינוי אלה מהווים בסיס לצורך בשינוי ארגוני.
שינוי ארגוני הוא תהליך הכולל שינויים פנימיים מבחינת מבנה ארגון, תכנים, שיטות הפעולה, הטכנולוגיות, תקשורת ארגונית ועוד, כמו גם שינויים חיצוניים - שינויים במבנה הפיזי, בחללים ובמבנה הכיתות. על פי התיאוריה המוכרת, שינוי ארגוני כולל שלושה שלבים:
השלב הראשוני והכרחי לבחינת הצורך בשינוי בארגון. בשלב זה מתגבשת ההבנה כי יש צורך בשינוי ואת הסיבות לו. הצורך בשינוי יכול לנבוע משינויים סביבתיים והצורך להתאים אליהם את הארגון, או פער בין החזון לבין ההתנהלות היומיומית של הארגון. לפיכך, חשוב למפות את הצרכים החדשים הקיימים. לדוגמה, יש לערוך רשימה של מיהו הבוגר האידאלי של בית הספר ומה הן המיומנויות שאמורות להיות לו בתום לימודיו, מה הן המיומנויות הנרכשות כיום לעומת אלו שהיינו רוצים לפתח בקרב הבוגרים, למשל: "על בוגר כיתה ו' לדעת לחפש מקורות מידע מהימנים, לכתוב ביבליוגרפיה נכון, להקליד עבודה במחשב ועוד.
חשוב לבצע שלב זה בשיתוף עם חברי ההנהלה והצוות על מנת לרתום אותם לתהליך, לבנות עמם את התכנית ובכך גם להפחית התנגדויות בהמשך.
בשלב זה מציגים את התוכנית ומתחילים בביצועה. שלב הטמעה זה חשוב ומהווה את ליבת התהליך כולו. בפועל, חשוב להציג את המנגנונים והפרקטיקות הטמונות בשינוי - מה עושים כעת? מה מבנה הפעולה החדש? בנוסף, חשוב להציג את "סוכני השינוי", הדמויות המרכזיות בשינוי אשר יוכלו לסייע בתהליך.
בשלב זה מפעילים את כל המנגנונים והפרקטיקות התומכים בשינוי. ביצוע לא נכון של שלב זה, יבטל את השינוי הארגוני המיוחל.
בפועל, לאחר התחלת התוכנית יש לוודא שהיא נמצאת כחלק מסדר היום בארגון. למשל, בהקצאה שעות במערכת, בביצוע תהליכי משוב אישיים וקבוצתיים על התהליכים החדשים, ובשילוב התכנים בתוך תכניות קיימות אחרות. בהתאם, ברמה הארגונית חשוב לייצר מנגנוני היזון חוזר לטובת שיפור מתמיד של תהליך השינוי. למשל, באמצעות עיון במשובים ועריכת התאמות לאורם.
לסיכום, בחירה מותאמת של המיומנויות ולאחריה בניית "סרגל התפתחות המיומנויות" יסייעו בהטמעת תהליכים אלו ויצעידו את הארגון אל מימוש מטרות המאה ה-21 שהציב לעצמו.