נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בתחילת דרכי בהוראה שובצתי כמחנכת כיתה. במסגרת התפקיד, התמודדויות חינוכיות רבות טרדו את מנוחתי. בכיתה המקבילה חינכה מורה ותיקה, קשוחה, עם גבולות מאוד ברורים ונוקשים, אבל השפעתה על התלמידות, אהבתן אליה וקידומן היו לשם דבר. כמורה צעירה, נהגתי להתייעץ איתה ולנסות לנהוג בדרך החינוכית שבה היא פועלת, שהרי אם יש לה שיטה מנצחת, למה לא לשכפל אותה גם אצלי? אחרי כמה ניסיונות הבנתי שמה שעובד מצוין אצלה לא מתאים לי ולמי שאני. עם השנים מצאתי את הדרך החינוכית שלי בהוראה.
הגיוון בצוות ההוראה ובשיטות ההוראה הוא מבורך וחשוב. לאחרונה, כרכזת מתמטיקה, אני ושאר הצוות עוסקים רבות בשאלה איך להביא את התלמידות לידי מיצוי ומצוינות? איך ממקסמים את מספר התלמידות הניגשות ל-4 ול-5 יחידות?
וברוח הגיוון, גם התשובה לשאלה הזו משתנה ממורה למורה. מורה אחת בצוות סבורה שהטכניקה האלגברית היא קריטית, מורה אחרת גורסת שיש לשים דגש על פיתוח החשיבה העצמית והיצירתית במתמטיקה, מורה נוספת טוענת שיש עבודה רבה ביצירת מוטיבציה ללימודי המתמטיקה. אין תשובה אחידה לשאלה וגם דרכי העבודה עם התלמידות משתנות ממורה למורה.
כמורים, המערכת שואבת מאיתנו כוחות: מיפויים, מבחנים, בחנים, שיחות עם תלמידים, שיחות עם הורים, שיחות עם המחנך/ת וצוות הניהול, בדיקת משימות, השתלמויות ועוד. לא פעם כשאנחנו רוצים לעשות שינוי בהוראה, לגוון ולהתחדש, אנחנו לא מגיעים לכך. השנה וחצי האחרונות בקורונה הביאו אותנו לחלום על חידוש וגיוון. נאלצנו להתמודד עם הטכנולוגיה שהייתה בלתי אפשרית לחלקנו, אך ברור שאי אפשר להשאיר את הגישות למיצוי הפוטנציאל של התלמידים בגדר חלום ושיח בין השיעורים. לכן, כרכזת מתמטיקה, כשנתקלתי בכתבה "10 כלים לחשיבה על משהו" באתר מתודיקה, הנחתי שהיא תועיל מאוד לשיפור ההוראה שלנו.
בכתבה מסופר על סופר רבי המכר סקוט יאנג, שמציע ללמוד מבעלי מקצועות שונים דרכי חשיבה ופתרון בעיות עשירות ומגוונות. יאנג פרסם 25 כלי חשיבה של בעלי מקצועות שונים, ממהנדסת דרך פילוסופית ועד איש מכירות.
מקדמים חלומות. מתוך הפעילות
מדובר בכל כך הרבה כלים לחשיבה שאפשר לפתח אותם בצורה נפלאה בהוראה. אגדתי את בעלי המקצוע ודרך החשיבה שלהם בקובץ שאותו הדפסתי, לפני הישיבה סידרתי על השולחנות, הוספתי פריטים שקשורים לבעלי מקצוע לשם האווירה, כשהמורות נכנסו לכיתה חיכה להן בכניסה שולחן עם דפי השראה יפים ועטים, והן התבקשו להסתובב בין בעלי המקצוע השונים ולהעתיק משפטים שהן מתחברות אליהם. הקדשתי לכתיבה האישית זמן כי זה היה שלב מאוד חשוב של בירור עצמי עבור כל משתתפת.
אחרי איסוף המשפטים ישבנו במעגל ושמענו מכל מורה לאיזה משפטים היא התחברה ולמה. התכנים במפגש היו נפלאים. דרך השיתוף, מורות חידדו את הדרך שלהן בהוראת מתמטיקה, את החלומות לגבי איך הכיתה תיראה, ונתנו אחת לשנייה רעיונות איך לקדם חלומות אלה. מורה אחת שיתפה שהייתה רוצה שהשיעורים יתנהלו בדומה לחשיבה של פילוסוף: "פילוסופים יודעים למתוח רעיון כלשהו אל מעבר לגבולות שלו, ומעמידים הנחות יסוד לביקורת ולבחינה"; אחרת התחברה לחשיבה של אמנית: "אמנים פועלים בתחום שבו מרבית האילוצים הללו מצטמצמים, ולכן השאלה הגדולה ביותר היא: 'מדוע זה ייחודי ומעניין?'", ושיתפה שהייתה רוצה להראות לתלמידות את הרלוונטיות והייחודיות של נושאים במתמטיקה לחיים עצמם.
אחת מהמורות התחברה לחשיבה של עיתונאית: "הכלי החשוב ביותר של העיתונאי הוא בירור מהיר של העובדות. האיסוף הזה כולל התמודדות עם מידע מטעה". היא שיתפה שהייתה רוצה להכניס לכיתתה יותר תרגילים שגויים ולנתח עם התלמידות את הטעויות בפתרון. הוצע לה על ידי המורות לבנות דף ביקורת עצמית שתלמד את התלמידה לבדוק את עצמה בפתרון תרגיל (כמורות למתמטיקה לא פעם קורה שתלמיד טועה ומסתבך ואינו מבין היכן טעה).
היו עוד הרבה משפטים ורעיונות נפלאים, אך מה שיפה הוא שכל אחת בוחרת בדרך הייחודית לה.
המלצתי לכם, קראו את קובץ בעלי המקצועות ודרכי החשיבה, חשבו עם עצמכם למה התחברתם, ואיך לשלב את זה בהוראה שלכם בשנה הקרובה. זה יפיח בכם חדוות עשייה שתשפיע גם על התלמידים ותשפר את איכות ההוראה שלכם.
תוכלו להוריד את קובץ בעלי המקצועות כאן.