נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לפני שנתחיל רצינו לשתף אתכם בסיפור קטן מחיי אחת הקהילות שלנו: לקראת פורים, עלה רעיון לקיים את המשחק "גמד ענק" וכל אחת הביאה לשנייה משלוח מנות פרי משאלותיה של חברתה: כל אחת ביררה בחשאי מה הוא המאכל האהוב על מקבלת המשלוח ודאגה להתאים את המשלוח למקבלת. אחת קיבלה פריקסה אורגינל, אחרת קיבלה עוגת גבינה אפויה ביתית ואחרת מגש פירות איכותי ומפנק.
אנו מורות המלמדות מדעים, טכנולוגיה, חקר ואומנות, וכל אחת מאיתנו מובילה קהילה מקצועית לומדת בבית הספר. קהילות מורים הן קבוצות קטנות מורים מדיסציפלינות שונות. הקהילות מורכבות ממחנכות ומורות מקצועיות - מורות למתמטיקה, שפה, תנ"ך, מדעים, אומנות ואנגלית, ומשלבות מורות חדשות וותיקות כאחד. רוצים לדעת איך לשרוד את השנה הראשונה? קבלו מאיתנו 10 טיפים חשובים:
את המפגשים הראשונים הובלנו בלמידה מרחוק, ולפיכך ניצלנו את הפלטפורמה התקשובית בעזרת לוחות שיתופיים. איתרנו את הצרכים הפדגוגיים והתפיסות החינוכיות העולים מתוך הקהילות ונגענו בנושאים שיכולים לעניין את כלל חברות הקהילה. המורות התבקשו לכתוב ולשתף מה הציפיות שלהן מהמפגשים. בירור הצרכים היה לנו חשוב ביותר, ונעשה תוך גילוי רגישות והקשבה על מנת לדייק את נושא החקר בקהילה, וכן לתכנן נכון את תכני מפגשי הלמידה העתידיים. דוגמה מצוינת לבירור צרכים - הקהילות העלו את הצורך בלמידת כלים טכנולוגיים פרקטיים. בהתאם לזאת, שילבנו בכל מפגש כלי טכנולוגי חדש וכמובן לימדנו איך לשלב אותו בכיתה.
על מנת לבנות קהילה יציבה, קשובה ותומכת, ראינו לנכון לשלב במפגשים פעילויות מגוונות של היכרות מעמיקה. קהילה מקצועית לומדת עוסקת בחקר הפרקטיקה. הדבר מצריך מחברות הקהילה חשיפה וביקורת מקצועית אחת כלפי השנייה, ואלו מחייבות בסיס של קשר אישי הנבנה על יחסי אמון על מנת שחברות הקהילה ירגישו חופשי להיפתח אחת לשנייה. ביצענו תרגילי היכרות מסוגים שונים: ביקשנו מהן לכתוב כיצד הן נתפסות כמורות בעיני עצמן ובעיני הסובבים אותן. פתחנו לוחות שיתופיים וביקשנו מהן לשתף מה גורם בשיעורים שלכן עניין בקרב התלמידים? אילו מתודות הדרכה הופכות את השיעור שלכן למיוחד? מידע אישי שתרצו לחלוק ועוד. כל אלה מצד אחד אפשרו שיח מקרב ואישי ומצד שני היוו בסיס להכרות מקצועית מעמיקה. בין השאר המורות כתבו על הלוח המשותף: שילוב של משחק ומישחוק, שילוב של מוזיקה בשיעור, פתיחת השיעור בשאלה מאתגרת ועוד.
הצצה לקהילת המורים של כותבות המאמר
קרבה, אינטימיות, חמימות, פלטפורמה נעימה להקשבה ושיח אישי, כל אלו מתקיימים רק בקהילה שבה המורים מרגישים נוחות וביטחון. חשוב מאוד לייצר מרחב נעים שמשדר קהילתיות ושיתופיות. מקום חם שניתן לחלוק בו דברים אישיים. לטובת העניין דאגנו במהלך השנה לפינוקים קטנים, מתנות מתוקות, משפטי העצמה ועוד. בנוסף, בכל מפגש דאגנו להצטייד בקפה וכיבוד טעים ומפנק על מנת לשדרג את האווירה.
הקפדנו על הפרטים הכי קטנים. בתחילת השנה הכנו לכל מורה שי אישי של מחברת ועט עם ברכה אישית והבאנו לכל מורה הביתה. נסו לטפח את הקשרים שלכן עם בנות הקהילה מעבר לבית הספר ולעבודה.
התעניינות בנעשה בחיים הפרטיים של כל אחת מבנות הקהילה וגחמותיהן האישיות היא חשובה, מעצימה ומקדמת. לעיתים משפט העצמה, מחברת אישית או מאכל ביתי מועדף עושים לך את היום.
אנו מאמינות כי המהות של יצירת סביבה אינטימית בקהילה היא ביצירת מגע אנושי. הזום הוא טכני וקשה ליצור בו קרבה. לרוב, אם תשאלו את בנות הקהילה היכן הן מעדיפות להיפגש, בזום או בבית ספר, יענו: בזום. אנו ממליצות לקבוע מבעוד מועד אילו מפגשים יתקיימו בזום, אילו פיזיים בבית הספר ואילו ייעשו בלמידה א-סינכרונית. השיקול אם תהיה למידה בזום או פנים אל פנים צריך להיות בעל ערך ללמידה. קריאת מאמר וניתוחו בהחלט יכולים להיעשות בלמידה א-סינכרונית, להבדיל ממפגשים ראשונים ליצירת האינטימיות בקהילה אותם רצוי לקיים באופן פיזי. חשוב שהדבר ייעשה בתיאום עם חברות הקהילה ככל הניתן.
כמובילות קהילה, יש לנו נטייה לקחת אחריות, שליטה ולא לשחרר. תנו לקהילה להוביל. לא לפחד לשנות כיוון גם אם תיכננו אחרת את המפגש. צריך ללמוד לתת במה לשיח שיתופי בקהילה. פעמים רבות תיכננו בקפידה מפגשים מסוימים, ובפועל, נוצר שיח רגשי או מקצועי, שהוביל את המפגש למקום אחר לגמרי. וזה בסדר ומבורך. ההקשבה לקהילה כאן מאוד חשובה. חשוב לגלות רגישות לנושאים שצפים במהלך המפגשים. ברגע שתשחררו - המפגשים יהיו מאוד מפרים, מעניינים ורלוונטיים לקהילה. דוגמא למפגש קצת אחר: באחד המפגשים, בעת ניתוח ייצוג הוראה, מורה מהקהילה הציגה סרטון בו תיעדה את עצמה. מורה אחרת הסבה את תשומת ליבה שהיא משתמשת בשפת סלנג והועלתה השאלה כיצד נכון להתבטא בכיתה והאם משרד החינוך דואג גם להתעדכן בשינויי הזמן והדור. למרות שזה לא היה חלק מתכנון המפגש, אפשרנו את המשכיות הדיון, דבר שהוביל בסופו של דבר לפיתוח סוגייה אשר תנותח במפגשי ההמשך.
חושו את הקהילה. יכול להיות שבמהלך המפגשים ייווצר פער בין מה שתכננתן לבין מה שקורה בפועל. לא לפחד משינויים: להיפך! נסו לדייק כמה שיותר את הצרכים העכשוויים של הקהילה, היו גמישות, גם אם זה דורש מכן בירור צרכים מחודש או מענה לצורך שהתעורר באופן פתאומי. זוכרות את הקורונה? כולנו מצאנו את עצמנו ממציאות כלים פדגוגיים שיסייעו לנו בהוראה מרחוק, גם אם נושא הקהילה שלנו לא עסק בכך קודם.
חיי קהילה במיטבם
בין חברות וחברי הקהילה עלולים להתרחש חילוקי דעות, אי התאמה בסיסית, סכסוכים חברתיים ועוד. שימו לב: אין לכן שליטה על כך וזה לא באחריותכן! אתן יכולות לנסות לגשר ביניהן אבל זה נתון להחלטתכן, וכן, חלק מ"לשחרר" זה לתת להן להתגבר על מכשולים לבדן. אנו ממליצות, טרם בניית הקהילות, לחשוב על התמהיל החברתי, אולי להתייעץ עם המנהלת או מישהי אחרת שמכירה את סגל המורים בבית הספר על מנת ליצור תמהיל נכון מבחינה חברתית.
חברי הקהילה עלולים להתנגד למהלכים כאלה ואחרים. אל תחששו מהתנגדות או הסתייגות. בררו אחרי סיום המפגש עם אותה מורה את סיבת ההתנגדות. שיחות אישיות מפחיתות התנגדות ומגייסות את המורים למהלך. ראו בהתנגדות הזדמנות ללמידה עבור כלל חברות הקהילה. פרקו את ההתנגדות והבינו מה עומד מאחוריה.
הכי חשוב - אל תתרגשו, המשיכו ללכת בדרך שלכן ושלכם, זו שגרמה לכם להיות מורות ומורים מובילים. כשעליכם להעביר ביקורת בצעו אותה על פי כללי האתיקה, ללא שיפוטיות ומשוא פנים. שדרו כל הזמן אופטימיות, מנהיגות, אסרטיביות ורצון לעזור.
הזמינו את המנהלת למפגשים, על מנת שתהיה מעורבת מתחילת התהליך. צרו סדירויות מבעוד מועד הנוגעות לתוכן הפדגוגי, לעדכון שוטף, להיוועצות ולשיתוף של כלל המורים במהלך. אנו הזמנו את מנהלת בית הספר, למפגש הראשון, ובו היא נתנה את ברכת הדרך למהלך, הסבירה על מהות המהלך בבית הספר ונתנה על ידי כך את אמונה ללמידה באמצעות הקהילות. כמו כן, דאגנו להזמינה למפגשים בנקודות זמן משמעותיות מבחינת הקהילה, כמו אירועים פומביים ואירועים שונים. זכרו: ניהול פיתוח מקצועי של צוות המורים הוא בתחום תפקידה של המנהלת, עליה להיות שותפה פעילה לכל מה שקורה בקהילה.
אתן יודעות הכי טוב מה מתאים לתלמידים. אם לא תנסו בעצמכן לא תתנסו בחוויה שלהם ולא תדעו כיצד ניתן לשפר ולקדם את המהלך. אנו בנינו מהלכים של למידת חקר והתנסנו בהם טרם הבאתם לתלמידים. לאחר מכן, הבאנו את המהלכים לכיתות ונתנו לתלמידים להתנסות. אל תחכו למהלך, לגמול, למסגרת, לסיים איזה מאמר, פשוט "קיפצו למים" ותתחילו.