נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אין זה סוד - בתי ספר שמשקיעים מאמץ מכוון בטיפוח מערכות יחסים בריאות וחזקות עם משפחות התלמידים, מסייעים לתלמידיהם במספר דרכים. מחקרים מראים כי מעורבות הורית תורמת להצלחה הלימודית של הילדים: היא מפחיתה בעיות התנהגות בכיתה ומשפרת את ציוני התלמידים, את המיומנויות החברתיות, את משך הזמן בו הם מעורבים ומרוכזים במשימות לימודיות, את הנוכחות וההשתתפות שלהם בלמידה.
לצד חשיבותה, מורים רבים מספרים שתקשורת בין מורים להורים יכולה להיות מאתגרת למדי. בשנת 2006, 50% מהמשתתפים בסקר שמילאו מעל 1,000 מורים לחינוך בגיל הרך, בחינוך היסודי ובחינוך העל-יסודי דירגו את מידת המעורבות של הורי תלמידיהם בחינוך שלהם כבלתי מספקת. זאת ועוד, 48% מהם ציינו כי גם ההבנה של ההורים את תכנית הלימודים של ילדיהם לוקה בחסר. בנוסף, מחקר שהתבצע בשנת 2016 חשף כי חלק מהמחסומים המשמעותיים ביותר לתקשורת הורה-מורה יעילה נובעים מהקושי של ההורים להגיע לבית הספר, משעות עבודה מגבילות, ממחסור בשירותי תרגום ומבקשות חוזרות ונשנות מצד בית הספר לתרומות, אשר מייצרות תחושה שפן זה ממוקם במקום הראשון בסדר העדיפויות הבית ספרי.
למרות שהצלחתה של תקשורת בין הורים למורים תלויה במאמץ של שני הצדדים, מורים שיתפו בפרקטיקות המיטביות בהן הם נוקטים – מביקורי בית לסדנאות בבית הספר – על מנת לבנות קשרים חזקים עם משפחות התלמידים מהיום הראשון ועד האחרון לשנת הלימודים.
ביסוס מערכות יחסים חזקות וערוצי תקשורת ברורים בתחילת השנה מניח תשתית יציבה לאינטראקציות עתידיות בין המורה להורים.
בניית ערוצי תקשורת מהימנים: לא כל ההורים רגילים לתקשר עם אחרים באותה דרך. "על מנת להבין כיצד כל משפחה מעוניינת להיות עם המורה בקשר, עליך לשאול אותם ישירות" אומרת ארין הילי, מורה לאנגלית מרוד איילנד. כדי לרכז לעצמך את העדפות התקשורת של ההורים, צור מסמך Google Form, בצע שיחות היכרות בטלפון או באמצעות הדואר האלקטרוני או דבר על הנושא עם ההורים בערב פתיחת שנה. זוהי דרך מצוינת ללמוד אילו שפות מדברים בבתי התלמידים".
מגע אישי: כאשר לורן הדלסטון, מורה בחט"ב ובתיכון, לא יכלה לקיים פגישות פיזיות עם הורי התלמידים לאור המגפה העולמית, היא גילתה כי הטמעה של סרטוני וידאו קצרים בדואר האלקטרוני מספקת תחליף יעיל. סרטוני הווידאו איפשרו להדלסטון "לשתף את ההורים באישיות ובחום שלה" באופן וירטואלי בתחילת השנה ובמקביל לכך, לתאר את עיקרי תכנית הלימודים ולהציג את הציפיות שלה בנוגע להתנהלות בכיתה.
הילד שלך, במיליון מילים או פחות: קתלין ביצ'בורד, מורה לאנגלית לכתות ח', נוהגת לשלוח להורים סקר "מיליון מילים או פחות" באמצעותו היא מבקשת מהם לספר לה כל מה שעליה לדעת על ילדיהם בצירוף מגבלת מילים הומוריסטית - "עד מיליון מילים". הדלסטון, לעומתה, מפיצה בקרב ההורים סקר שנועד לספק לה מידע על הגישה של הילד כלפי תחום הדעת, המוטיבציות שלו והתחושות שעשויות להיות לו בנוגע לתחילת שנת הלימודים.
יצירת חיבור מחוץ לקירות בית הספר: כדי להתחיל את השנה, גננות וגנני גני-חובה במוסד החינוכי Educare אשר בניו אורלינס ביקרו בבתים של כל ילדי הגן ופגשו את משפחותיהם. במהלך הביקור, שאלו הגננות והגננים את ההורים מהן החוזקות של המשפחה ומהן המטרות שלה עבור הילד או הילדה שלהם. לאחר מכן, הם תיארו בפני ההורים מה שניתן לעשות כחלק מהמסגרת החינוכית על מנת לעזור לילד או לילדה להשיג את אותן מטרות ואף להתעלות מעליהן, ומה ההורים, מצדם, יכולים לעשות בבית כדי לתמוך בלמידה של הילד או הילדה שלהם. באותו ביקור, מספרים הגננים והגננות כי הם יבצעו ביקור מעקב נוסף לקראת סוף שנת הלימודים.
בתקשורת דו-כיוונית בין ההורים למורה, ההורים יכולים להקשיב ולקבל מידע אך מסוגלים גם לדבר ולהישמע. באופן זה הם מרגישים שותפים לחינוך הפורמאלי של ילדיהם.
הרבה מעבר לחדשות רעות: כדאי לשתף את ההורים במידע שוטף בנוגע להתקדמות של התלמיד ולמעורבות שלו בשיעורים השונים. שיתוף כזה חשוב במיוחד עבור משפחות של מהגרים, כיוון ש"ייתכן שהם לא מורגלים בתקשורת בין מורה להורים ולעתים קרובות היא נתפסת בעיניהם כשמורה לחדשות רעות בלבד", מספרת לואיז אל-יעפורי, יועצת עצמאית בתחום החינוך לפליטים ולעולים.
פעילות במדיה החברתית: מומלץ ליצור עמוד אינסטגרם או טוויטר כיתתי בו ניתן יהיה להדביק תמונות וסרטונים של תוצרי תלמידים, או לשלוח באמצעות הדואר האלקטרוני ניוזלטר חודשי או רבעוני על מנת לחגוג את ההצלחות של התלמידים ולספק תצוגה מקדימה של תכני לימודים קרובים עבור ההורים.
המורה הזו נתנה לתלמידיה משימה אינסטגרמית במיוחד: צרו כריכה חדשה לספר "ימי שלישי עם מורי"
כלים טכנולוגיים בזמן אמת: פלטפורמות כמו “Seesaw” או “ClassDojo” מאפשרות לילדים לשתף את ההורים שלהם בלמידתם דרך אפליקציה וליצור בקלות עדכונים בזמן אמת. "אם אתה מורה בכיתה, ואתה מצלם וידאו של אחד מתלמידים שלך אומר 'היי אמא! אני לומד חיבור – 10 ועוד 5 זה 15! אני הולך להתאמן היום בערב כשאגיע הביתה', וההורה יכול לראות את אותו סרטון, זה חזק ביותר", אומר פול בניסטר, גנן מניו יורק.
תנו להורים דחיפה: תזכורות טקסט פשוטות שנקראות "דחיפות", יכולות לסייע להורים לעזור לילדיהם להישאר "על המסלול". מחקר של אוניברסיטת קולומביה מצא כי שליחת עדכוני טקסט קצרים להורים של תלמידי חט"ב ותיכון פעם בשבוע על ציוני התלמידים, היעדרויות ומטלות שהוחמצו או התעכבו הובילה לעלייה של 18% בנוכחות תלמידים ולצניחה של 39% בכשלונות. אפליקציה נוספת שעוזרת להשאיר את ההורים מעודכנים בנוגע למועדי הגשה של משימות היא Remind.
מחקרים מראים כי ככל שהמעורבות של ההורה בלמידת הילד או הילדה שלו עמוקה יותר, כך גדל הסיכוי שלו או שלה להגיע לביצועים טובים ולהישגים בבית הספר.
"להשוויץ" בחוזקות של המשפחה: "תנו להורים את ההזדמנות להציג את הכישרונות, הניסיון והמיומנויות שלהם כדי לגרום להם להיות מעורבים יותר במתרחש בכיתה", אומרת היועצת החינוכית והמורה בגימלאות טרי איישהולץ. איישהולץ יצרה מסמך Google Form בו משפחות יכולות לציין את כל המיומנויות שייתכן שירצו לשתף עם הכיתה. כך, היא גילתה שההורה של אחד מתלמידיה הוא מפעיל רחפנים מקצועי. "הוא סיפר על כך לתלמידים בפרטי פרטים ובנינו טיול שלם בעקבות תחום המומחיות שלו" היא מספרת.
ליצור שבילי כניסה: ב-Educare New Orleans מורים מפרסמים בקביעות לוח שנה חודשי בו מסומנים ימים בהם ההורים מוזמנים לקחת חלק בלמידת ילדיהם בתוך כיתת הלימוד. על מנת לאפשר להורים שלא יכולים להגיע לקחת חלק בלמידה, ההורים מקבלים מהמורה פעילות בית שמאפשרת להורה ליצור עם הילד חוויה דומה.
להעצים את התלמידים: בקמפוס Design 39 שבקליפורניה, הורים משתתפים בסדנאות המתקיימות בבית הספר. במהלך חצי השעה הראשונה של הסדנה, התלמידים אוחזים בהגה, לוקחים שליטה ומספרים להורים שלהם על עבודתם. בחצי השעה השנייה התלמידים משתתפים בפעילות הפגתית או יוצאים להפסקת צהרים. חלק זה מוקדש לתקשורת בין ההורים למורה וכולל גם סשן שאלות ותשובות.
להפוך את תכנית הלימודים לשקופה: דויד קוטלר, מורה להיסטוריה ועיתונות בבית ספר תיכון, מפרסם אונליין בכל שבוע את תכני השיעורים והמשימות שעתידים להינתן בשבועיים הבאים. הפרקטיקה הזו מייצרת שקיפות מול המשפחות בנוגע למה שהילדים עומדים ללמוד ומתי, ומאפשרת לדויד להכניס ללוח הזמנים שלו משבצות שנועדו לפגישות עם תלמידים והורים שמתכוננים למשימות עתידיות.
"באופן היסטורי, משפחות מוחלשות נשפטות לעתים קרובות הרבה לפני שהתקשורת בין ההורה למורה מתחילה להתקיים", אומרת אנג'י שורטי-בליסל, מנהלת בית הספר Educare New Orleans. "הטעות הגדולה ביותר שאפשר לעשות היא לחשוב 'אוקיי, אנחנו מלמדים בבית ספר בו לומדים תלמידים מרקע מוחלש; ההורים שלהם הולכים להיות הורים קשים'" מסבירה שורטי-בליסל. "כל הורה הוא הסנגור של הילד שלו... אף משפחה לא רוצה להוות נטל או להקשות על בית הספר".
סגרו את פער התקשורת: שליש מההורים שמילאו את הסקר של קואליציית ההגירה של ניו יורק ציינו שהם לא מקבלים מידע מבית הספר של הילד או הילדה שלהם בשפה בה הם מדברים בבית. בעוד בתי ספר נהיים מגוונים יותר מבחינה לשונית, מורים יכולים להיעזר בכלים כמו Google Translate, ClassDojo, או Remind כדי לתרגם את המסרים שלהם ולצמצם מחסומים שפתיים.
הגדירו מחדש מהי השתתפות: מורים מספרים ששעות עבודה של הורים או סוגיות הקשורות לאמצעי תחבורה יכולות להוות מחסום בפני מעורבות הורים בדיוק כמו פערים שפתיים. "לעתים, מעורבות הורית משמעותה לוודא שלילד יש מקום שקט ללמוד בו בבית, לפנות לגורמים המתאימים על מנת להשיג ציוד לימודי לילד, או לשתף את המורה בתובנה שייחודית לחוויית החיים של אותו הורה", אומרת אל יעפורי.
צרו לוח שנה מכיל: דרך אחת להראות למשפחות של לומדים מרקעים מגוונים שהן חלק חשוב מהקהילה היא ליצור לוח שנה בית ספרי בתחילת שנת הלימודים. בררו מהם החגים שמשפחות התלמידים חוגגות – אל תקפצו למסקנות – ובאופן מודע אל תקיימו אירועים בית ספריים בימים שיתנגשו באותם חגים. כך, תיצרו לאורך כל השנה אפשרויות השתתפות שיתנו לכל התלמידים ולמשפחותיהם להרגיש מיוצגים ומוערכים.
לקוח מתוך מאמרה של פייג' תות' שפורסם במגזין Edutopia