נויה זהר, תלמידת כיתה ט': "מורים, שימו לב אלינו"
- כיף: בשנה האחרונה שגרת הלימודים הייתה משוגעת. בגלל הבלבול של הלמידה מהמחשב ובכיתה לסירוגין, התקשינו לזכור את החומר - מתי העבירו אותו ואיפה? האם כתבנו את הסיכום במחשב או במחברת? כמה מהחומרים שהועברו השנה נחקקו לי טוב מאוד בראש. זה לא בגלל המורה, המקצוע או מיקום הלמידה, אלא תודות לכך שהחומר הועבר בצורה יצירתית, חווייתית וכיפית. ידע נרכש לא רק על ידי קריאה בספרים או הכתבה במחברות אלא בעיקר בזכות משחקים או פעילויות יוצאות מן הכלל. מורים שמשתמשים באמצעים חווייתיים להעברת החומר ומקדישים זמן למחשבה וליצירתיות, גורמים לנו לאהוב אותם בזכות ההשקעה שלהם וההתחשבות בקשיים שלנו, במיוחד בתקופה הזאת.
- אנושיות: בשביל להיות מורים טובים לא צריך לדעת רק לנהל את הכיתה ולהעביר את החומר הנלמד. מורה טוב מתבטא גם באנושיות והאכפתיות שלו. כולנו עוברים תקופות טובות יותר ופחות, ותמיד עוזר לדעת שיש מישהו שאכפת לו ממך. מורה שמקשיב לצרכיהם של התלמידים, מעורב ופועל בכדי לעזור, תמיד יהיה אהוב על כולם כמורה. מורים, לפעמים קשה לנו ואנחנו צריכים את העזרה שלכם. שימו לב אלינו, להתנהגות ולרגשות שלנו, זה רק יגרום לנו לתחושה טובה ובטוחה יותר בבית הספר.
להקדיש תשומת לב לפרטים. נויה זהר
- פחות מבחנים, יותר עבודות: מבחנים הם מלחיצים, ארוכים, תובעניים, מוגזמים וגם - מיותרים! לחץ הזמן של המבחן, והעובדה שלקראתו תלמידים חייבים ללמוד את החומר תוך זמן קצר ואז לפלוט הכל בבת אחת – מקשים עלינו. יהיה הרבה יותר פשוט אם המורים יתנו לנו עבודת הגשה. ככה נוכל ליישם את החומר שלמדנו, לחקור וללמוד עוד בעצמנו. בנוסף נוכל לתת ביטוי למיומנויות שלא באות לידי ביטוי במבחן, כמו יצירתיות ושימוש נכון בזמן. מורים מתחשבים ומבינים לא ירוצו ישר למבחן כדי לסיים את הנושא הנלמד אלא יבינו שאפקטיביות של עבודת הגשה גדולה הרבה יותר.
- לדחוף קדימה: מורה טוב מאמין בכולם ולא מוותר לאף אחד. הוא יודע להעצים את היכולות של תלמידיו ולחזק את החולשות. המורה יודע שעם קצת מאמץ, התלמידים שלו יוכלו לממש את הפוטנציאל שלהם ולהצליח בגדול.
- תשומת לב לפרטים הקטנים: מצבם החברתי של בני הנוער משפיע מאוד על חייהם. מן הראוי שהמורים ישימו לב למצב החברתי של התלמידים, שבא לידי ביטוי בזמן עבודה בקבוצות, חזרה מההפסקה או יציאה אליה, ואפילו בפטפוטים בזמן השיעורים. מורים טובים יתפסו יוזמה וינסו לשפר את המצב החברתי של תלמיד על ידי ציוותו לקבוצת ילדים אחרת, שינוי מקומות הישיבה ועוד. כתלמידים, נעריץ מורה שמקדיש תשומת לב לדברים קטנים ולהתמודדות החברתית שלנו.
ניר לוי, תלמיד כיתה י"ב: "אנחנו לא רובוטים, בסך הכל אנושיים"
- לזרום: אפשר להימנע מהערות כמו "תפסיקו לדבר" על כל ציוץ קטן בכיתה. כמובן שלא מדובר במקרים בהם יש רעש מוגזם, אבל עם כמה שזה נשמע ביזארי, תלמידים באים לשיעור גם כדי לתקשר ולהיות חלק מהאווירה הכיתתית. כשלא מעירים על כל רעש, זה גם עוזר להחזיר את הפוקוס בצורה טבעית וחזקה יותר, וגם משאיר בלב התלמיד הערכה לאותו מורה. רוב התלמידים יעדיפו שהאווירה בשיעור לא תהיה רצינית עד כדי דממה מוחלטת - אחרת ירגישו שהשיעור משעמם ובסופו של דבר אפילו יכולים לפסול את המקצוע לגמרי. דיבורים קטנים או אפילו לחשושים הקשורים לשיעור גורמים לתלמידים להפעיל את יכולת הסקרנות שלהם ללא השבתת יכולת זאת מצד המורה.
- עבודה כיתתית ותרגול קבוצתי: יש מורים המאפשרים עבודה כיתתית כתרגול לאחר למידת "החומר היבש", אך הסוד בעבודה הכיתתית, בעיקר אצל בני נוער, הוא דווקא לעבוד בצוות. עבודה כזו מאפשרת סיעור מוחות עם חברים על הנושא, דיון קבוצתי וגם גיבוש והנאה בכיתה. העבודה הקבוצתית היא כלי מדהים, והיא יכולה לגרום לתלמיד לאהוב את המקצוע יותר ואפילו לצפות לשיעור הבא. מורים טוענים כי העבודה הקבוצתית יכולה לגרום לתלמידים מסוימים להשתתף יותר בדיון ובעשייה מאשר תלמידים אחרים. אני טוען שאנחנו התלמידים מאוד מודעים לרמה שלנו בשלל המקצועות - גם עקב הציונים הניתנים לנו וגם לאור ההרגשה האישית שלנו בעבודה ובשיעורים. לכן, תלמיד שמרגיש שאינו ברמה של הכיתה יכול לפנות למורה ולדבר איתו. מעבר כך, כדי למנוע מהפערים לגדול עקב העבודה הקבוצתית, המורים יכולים לתת משוב אישי בסוף כל שיעור וכך להקפיד על בקרה ולשמור על ההרגשה האישית של כל תלמיד.
לתת לחזקים לפרוץ גבולות. ניר לוי
- להתאים את הלימוד לרמת הלומדים: יש תלמידים שיותר חזקים בחומר מחבריהם לכיתה. רצוי לאפשר לתלמיד להתקדם באופן אישי ו"לרוץ" בחומר. חוויה אישית שגרמה לי להתבאס על מורה למחשבים: למדתי מחשבים ארבע שנים לפני שהתחלתי ללמוד זאת בבית הספר כמקצוע. כבר ידעתי את החומר שלימדו בכיתה, מצב שנמשך חודשיים. הייתי סקרן, רציתי לפרוץ גבולות וללמוד דברים חדשים, אך המורה הכריח אותי לשבת עם שאר התלמידים בכיתה וללמוד את החומר שוב. התאכזבתי. אפילו להסביר את החומר לתלמידים החלשים המורה בקושי נתן לי. מורה מצוין היה נותן לי לרוץ עם החומר או מאפשר לי להסביר לאחרים כדי שאוכל לקחת חלק פעיל בשיעור בלי להשתעמם. וגם ההפך: תלמידים חלשים צריכים לקבל יותר מענה ותמיכה מצד המורה והחברים לכיתה בשביל למנוע תסכול וייאוש. מורה מצוין יאתר את התלמידים המתקשים (זה גם לא בהכרח משהו קבוע, יש כאלה שיותר קשה להם בנושאים מסוימים וחזקים באחרים), ייתן להם מענה אישי ויסביר להם באופן פרטני את החומר.
- הטכנולוגיה היא לא אויב, במיוחד לא בדור שלנו: מורים רבים נוטים להישען על שיטה קבועה וישנה של לימוד מספרים. הטכנולוגיה היום היא פתרון מדהים ללמידה יותר מרגשת ומעמיקה. בנוסף, הטכנולוגיה מפתחת את היכולת של התלמיד למצוא מקורות מידע אמינים. יש מספר מצומצם של מורים המשתמשים בטכנולוגיה וגורמים לשיעור להיות יותר מעניין ומעמיק. כתלמיד, אני מכיר את הרגע שבו המורה שואל שאלה, אף אחד בכיתה לא יודע את התשובה, והמורה אומר: "תוציאו טלפונים וחפשו את התשובה". באותו רגע, כל התלמידים ביחד רצים לטלפונים ועושים תחרות מי ימצא את המידע האמין ביותר בזמן הכי קצר. רגע אחד של ריגוש וסיפוק ממציאת המידע, שיכול להשפיע לטובה על השיעור ועל תפיסת המורה. החיסרון העיקרי של השיטה הוא שיש תלמידים שיברחו באותו הרגע לרשתות החברתיות. לכן אני ממליץ להשתמש בטכנולוגיה, אך לזמן קצר רק לשם חיפוש התשובה. בנוסף לגוגל, ישנם הרבה כלים טכנולוגים שאיתם ניתן להעביר את החומר בצורה חווייתית ואפילו משחקית (גיימיפיקציה).
- אתנחתא: גם אם השיעור מעניין, אין תלמיד שיכול להתרכז במשך 45 דקות או בשיעור כפול של שעה וחצי. הפסקה של 5 דקות לצורך אוכל, שחרור או פטפוטים עם חברים, יכולה להעלות משמעות את רמת הריכוז שלאחריה. אנחנו לא רובוטים, בסך הכל אנושיים.
ראמא קעדאן, תלמידת כיתה י"א: "שנו את הנרטיב המוכר"
- להתעדכן בחידושים: כתלמידים, אנחנו זקוקים למורה שמתאים את היכולות שלו לדור החדש ועוקב אחרי עדכונים בתפיסות החינוכיות ובכלי הוראה וחינוך. אנו מקווים למורה שיתפתח מקצועית ויצטייד בכלים חדשים וטכנולוגיים. מאוד קשה לנו להתמודד עם מורים מבוגרים שהלמידה שלהם מיושנת, שרק מלמדים מספרים ולא מנגישים את החומר לעולמם של התלמידים.
- אנרגיות חיוביות ויצירת עניין: החומר לעתים קרובות משעמם, בין אם בשפות, בהיסטוריה או במדעים. לכן אנו זקוקים למורים בעלי אנרגיות חיוביות, יעילות וחדשנות, הממציאים שיטות חדשות המסוגלות למשוך את תשומת ליבנו במקום הנרטיב המוכר.
אסרטיביות לצד גמישות וסבלנות. ראמא קעדאן
- להיות מורה לחיים: להיות מודל לחיקוי, בדברים ובמעשים, לגלות אסרטיביות לצד גמישות וסבלנות, לא להצטייר כמורים חלשים שתמיד מושפעים ממה שהתלמידים אומרים. לשמור על לשון יפה ונקייה.
- לעודד: לשבח את התלמידים כשהם משיגים ציונים טובים בבחינות וכאשר הם מתאמצים להגיע ליעדים ולהצלחה. הכל כדי לגרום להם להשתפר.
- לשמור על ניטראליות: חשוב שהמורה יקפיד להעביר מידע לתלמידים ויקפיד להקשיב להם, אך לא יתערב במחשבותיהם, דעותיהם ואמונותיהם הפרטיות. חשוב שהמורה יקפיד לכבד את הצד השני ואת חילוקי הדעות גם אם אינם מתיישבים עם אמונתו.